12 Mei 2008

-Een schitterend Pinksteren w.e.

-Dpms, 3 assers,iedereen was op navigatie of op bezoek of aan het kuisen.

-Joel en Walter gingen naar Kiewit waar het kampioenschap zweefvliegen aan de gang was. Anderen vlogen naar Abbeville, Bullingen enz....

Hier enkele fotos van de kuisploegen in de warme zon want er zijn steeds autos die aankomen en veel te hard in het zandweggetje rijden. Een enorme stofwolk dan en de wind en het stof ging richting de bar, de vliegtuigen enz. Dus a.u.b.: hou er een beetje rekening mee.

 

-De Tanarg van Joel

Donderdag is Van Wassenhoven gelost door instrukteur Christoph

Wel wel wel....Christoph,wat is dat daar allemaal man??????

En onze vriend Boudoin , de broer van Marc Thonnard vliegt al reeds zeer lang maar nu heeft hij zijn examen ook gedaan voor de Belgische licentie. Examinator was Rik Moons. Na geslaagd te zijn in zijn landingen met motorpannes ging het daarna ook goed met de theorie. Proficiat Boudoin.

Hier Rik aan het sleuren om de stoelen te zetten voor de noodlandingsbakens en eventjes allo, allo.....

Baudoin in aktie

Serge was er ook

-De 87

een 1 zitter en de 80pk Tanarg 4 takt.


 

5 Mei 2008

- Er is een Albatros met 912 motor te koop van Mr Beekman met een Nederlandse registratie. Zie naar onze pagina "koopjes" voor meer inlichtingen.


4 Mei 2008

-Op Vrijdagavond was er een gelukkige piloot op Baisy-Thy. Jeroen werd gelost op dpm. Een dikke proficiat!

- Hier mooie fotos van Walter Van Belle van Beauvechain.    

- De navigatie naar cerfontaine is zeer goed geslaagd en de meteo was schitterend. Als we terug vlogen zag ik aan de horizon vanaf Estinnes  reeds Brussel liggen.

-We kregen van de eigenaar van Cerfontaine, Olivier een felicitatie voor het correct gedrag van de deelnemende piloten.

-Occasioneel moesten we het circuit nu naar de andere kant verplaatsen wegens de grote bedrijvigheid van de parachutistenclub die daar erg   

 actief is. We mochten daar niet later aankomen dan 11h en dus moesten we stipt op tijd vertrekken. Het doel van deze nav was om  bij te leren en uit te docteren wat er volgende keer beter kan . De niet zo ervaren piloten kunnen dan leren van degenen die al wat meer navigaties op hun palmares hebben. Ikzelf heb de briefing gedaan in het Nederlands. Wel, ik ben in dat dpmeke altijd kalm maar om voor zo een groep te spreken.........den bibber had ik!!!  Mij Franse taalkennis is altijd met een beetje haar op en daarom  heb ik wijselijk de Franse briefing doorgegeven aan instrukteur Jacques Dubois, die dat perfect heeft gedaan.

In Cerfontaine aangekomen telde ik de deelnemers en.. ik was er éentje kwijt!!!Amaai!!! weer den bibber. Na verscheidene telefoontjes en een 2h30 later was hij toch terug terecht gekomen in Baisy-Thy . Hij heeft zich kalm gehouden en de situatie zeer goed opgelost.

Hier en foto van een groot vliegtuig om de paras te droppen. Hij kwam s'morgens daar aan ,de achterklep ging open en... hij reed zijn auto buiten.

Verdere fotos volgen er in de loop van deze week.

Tot een volgende navigatie en bedankt aan alle deelnemers.

 


29 April

Hier een foto van Chris Van Nuffel uit zijn FK9 getrokken wanneer de motor afgezet was en onderweg in formatie.

 

cdv op zijn preekstoel in Beauvechain

28 April

Dit w.e. was er the safety days van Beauvechain. Op zaterdag vertrokken er een aantal toestellen naar Maillin . Ikzelf kan er geen verslag van geven omdat ik er niet bij was.

Op Zondag ben ik vertrokken naar de militaire basis van de Marchettis. Mijn vriendelijke co piloot was Mark Tonnard, een FK9 piloot die zich zeer goed voelde in de turbulentie van in de DPM. ZW wind en de runway in use was de 22 op de kleindere piste.

We moesten landen op het allerlaatste stuk omdat de taxiway anders veel te lang was. Redelijk bumpy op die betonbaan.

Een 20 tal toestellen waaronder 2 dpms. De mooie gele Tanarg van yves en mijn blauw wit rood dpmmeke.

Er was een stralend zonnetje en iedereen was in goede stemming. Na een uitleg van onze voorzitter CDV vertrok iedereen terug naar de landingsbaan. Op de lange taxiway moest er dan aangeschoven worden. De toestellen werden met de hand voortgetrokken; Voor een 3 asser op beton is dat niet erg maar alleen in een dpm , mijn co piloot was dan een les aan het nemen in een 3 asser met CDV, de vleugel in de wind houden, voorttrekken en dan het neuswieltje nog richten ,amaai, was ik maar terug 20 jaar!

De baan was lang genoeg en nu werd er geland op het middelste stuk van de runway. Het was geen wedstrijd , het was om te leren. De eerste keren waren er veel piloten die te vroeg op de piste kwamen. Reden: zware tegenwind.

 De eerste keer was met motor in traagloop en de 2° keer met motor uit.

Ikzelf heb  2 noodlandingen  gedaan en dan ging het richting Baisy-Thy. Een super mooie dag en een mooi zicht. Alles werd in goede banen geleid door de direkteur du piste: Jean Luc Van Campenhout. Jean Lukske: bedankt voor al het werk dat jij voor ons gedaan hebt .

foto doorgestuurd van J. Luc      

Een pintje of chocomel te goed van ons!

Fotos heb ikzelf niet genomen want ik had mijn handen vol.  Ik krijg er later wel van Mark Tonnard.

Dan zet ik ze wel op deze site.

Nu hopen op een goeie meteo voor de nav naar Cerfontaine op Zaterdag 3 Mei.

16 toestellen ingeschreven.  Denk er om om niet op het laatste moment Uw navigatie te maken, dan nog te tanken enz....

We moeten op tijd vertrekken voor de paradroppings daar te vermijden. Ze zetten dan alles stop maar dat kan natuurlijk niet als er éentje van ons een uur ofzo later vertrekt. Ikzelf ben in Baisy-Thy vanaf 7h15.

BRIEFING 9 uur  en de traagste DPMs vertrekken iets voor 10h.


26 April

-Jean Paul heeft een hele goede link doorgegeven . Het is de Franse militaire site . Als je in de week in Frankrijk vliegt kom je de militaire zones tegen. Op deze link staan alle kaarten van deze zones + alle zonenummers met de uren dat ze actief zijn enz........http://www.dircam.air.defense.gouv.fr/dia/

Als je op deze site bent moet je klikken op CARTE RTBA en je hebt alle informatie.


- Er zijn reeds 16 inschrijvingen voor de navigatie naar Cerfontaine op Zaterdag 3 Mei. 6 FK9 en 8 DPM

- Dit w.e. af en toe regen maar er waren toch mooie opklaringen voor goed vliegweer;

- De nieuwe tanarg van Ives

Jan met Wim en een FK9

En hier ne rare snuiter op bezoek in Baisy-Thy. Merk........ik denk een Kiewit .


 

13 April 200-Er zijn nu verscheidene koopjes op de "te koop" pagina gezet met fotos. Enkele super FK9 en verscheidene dpms.

of klik hier klik hier

-hier de krantenartikels in "l'Avenir"over Roland  en zijn wereldrecords  Klik hier

- Zaterdag heb ik het geluk gehad om mee te vliegen met de 4 persoons helicopter met Jacques als piloot.

Een knappe ervaring. Eerst ging het richting de golf achter Baisy-Thy voor een paar luchtdopen met een 3 tal uitgelaten Nederlanders. Daarna naar Groot Bijgaarden aan het bedrijf van Christian Hocké waar er een feestje aan de gang was en er een aantal tal luchtdopen plaatsvonden.


 

ZATERDAG 3 MEI: NAVIGATIE naar CERFONTAINE

Vertrek stipt om 10h. Deze vertrektijd moeten we stipt naleven wegens grote activiteiten daar van paradropping. Deze worden gestopt voor onze landingen.

Gelieve in te schrijven in Baisy-Thy

Voor verdere inlichtingen: Gerard Verhoeven. Tel 0475481780 of e mail: gerard@ebby.be



 

9 April 2008

- Eindelijk heb ik een zeer goede tip gevonden om Uw pc scherm te kuisen aan de binnenkant ; klik hier 


7 April 2008

Ik heb al mijn fotos van de laatste 7 jaar doorzocht en ik heb er een 130 tal gevonden van Roland.

Alles kan bekeken worden in de "fotopagina" op deze site of door op volgende link te klikken.  


6 April 2008

- Indrukwekkend eerbetoon aan een pionier en grootmeester van de ULM sport.

In La Hulpe zullen ze het nog niet dikwijls meegemaakt hebben. Met 600 kwamen ze afscheid nemen van Roland Coddens. Hij had 3 wereldrecords en zoals Mr. Pastoor het zei: hij behaald nu zijn 4° record.

Instrukteur Jacques had ondertussen een Fly-Past georganiseerd. In Baisy-Thy vertrokken 2 FK9 toestellen en 1 DPM.

In formatie kwamen ze over de begraafplaats gevlogen . De 2 FK9 met Jacques en Philippe maakten een bocht naar rechts als afscheid en de DPM met Serge kwam Roland begroeten. Bij veel mensen kwamen nu de emoties los. Echt een passend afscheid aan een groots man.

Roland....we vergeten je nooit !!


 

27 Maart

Met spijt in ons hart delen wij U mede dat Roland Coddens, stichter van onze club, ons na een lange strijd tegen de ziekte verlaten heeft op  27 maart 2008.

De hemel had bijna geen geheimen voor hem. Nu verkent hij hogere sferen.

 

Nous avons la triste tache de vous communiquer qu' après un long combat contre la maladie, Roland Coddens, fondateur de notre club, nous a quittés.

Il aimait silloner le ciel et s'est envolé vers de plus beaux horizons.

 

                                                         

                   De Begrafenisplechtigheid  is op vrijdag 4 april 2008

                   Bijeenkomst aan de kerk van La Hulpe om 09 h 50

                                                                     

26 Maart

Radio luchtvaart nieuws:  Als je vroeger geslaagd was in het examen radio moest je daarna een eedaflegging gaan doen. Dat is nu afgelopen. Tegenwoordig kan je dat alleen aanvragen per brief aan de B.I.P.T. , vergezeld van een recente pasfoto, copie van betaling 5,45€, copie van identiteitskaart en het originele attest van de FOD Mobiliteit en vervoer bestemd voor de B.I.P. Verdere informatie kun je vinden op de website www.bipt.be

24 Maart 

- Er is nog een nieuw koopje op de "te koop" pagina.

- Het Paasweek-end in Baisy-Thy begon met veel windstoten, sneeuw, regen en af en toe toch nog goed vliegweer. Hier en daar lag er een paasei in de buxussen als ze niet ondergesneeuwd waren.

Gerald heeft met succes zijn examen met passagier gedaan met de Polaris. Examinator was Jan Vanhoef en Jacques vloog er lustig op los met de kleine heli.

De supermooie FK9 van Eric.

Af en toe een lijn vliegtuig in downwind en daarachter Roos met haar dpm die er niet van schrok.

Ingezoomd met de camera kon ik zelfs de immatriculatie nummer lezen.

 

Enkele leerlingen die profiteerden van de goede momenten en Gaby van Avernas op beoek op onze basis met een Storch.

Vanaf dat het terug een tijdje droog is zullen we de navigatie naar Cerfontainen terug laten doorgaan. Op het moment zijn er verschillende terreinen die nog veel te nat liggen en er is wat tijd nodig om alles te laten opdrogen.


18 Maart.

Alex Deman is op zoek naar een tweedehands schroef, drieblad of vierblad duwer.

 Dit voor op een rotax 582 reductie B of C

 Bel Alexander 0476/260 733


17 Maart

- Zoals de meeste piloten reeds hebben vernomen is er in September het bezoek aan Duxford in Engeland. Deze navigatie is georganiseerd door onze federatie. Ik heb een link gevonden waar je eens een kijkje kunt nemen op dit vliegveld. Je kunt links op de pagina zeer veel inzomen en je kunt links of rechts het beeld verplaatsen zodat je echt alles kunt zien.

http://www.content-delivery.co.uk/aviation/airfields/Duxford.html

Dan is er nog de link naar het museum van Duxford   http://duxford.iwm.org.uk/  en je kunt ook langs nav2000.com eens Duxford intikken, dan krijg je ook veel info daarover.

Kwestie van al eventjes te proeven van deze nav !


9 Maart 2008

- Er zijn 2 nieuwe links bijgekomen.- Webcams op vliegvelden      http://www.airportwebcam.net   en de mooie website van Walter Van Belle, FK9 piloot op Baisy-Thy     www.everyoneweb.com/walterv

- Ook een nieuw koopje op de te koop pagina: een rotax motor voor 500 €

- Vrijdag en Zaterdag nog een goed vliegweertje en daarom profiteerden de piloten ervan want Zondag verwachtte men een slechtere meteo.

Christoph testte enkele toestellen .

-Op zaterdag morgen kwamen de eerste bezoekers op het terras en CDV was in een zeer goed humeurtje.

-Na de middag had ik de eer en het genoegen om met een andere vreemde eend te vliegen.(het is te hopen dat Brigitte dit geen concurrentie vondt !!)

De vroegere mcr van Roland en de 59cns

Marc Thonnard  in de F61

-En een mooi foto van de  F 35.

 

- De pick-up MCR met Guy De Pauw

en een bezoeker op onze basis + Jaques met de 22 helicopter

  

Plaris f10

 


29 Februari

-Er is een nieuw koopje . Set van 2 headsets Communica met "superlink" systeem. (Met gratis helm)

en nog 2 helmen die ook te koop zijn.

Zie naar de "te koop" pagina.


24 Februari 2008

-Er was toch weer goed te vliegen dit w.e.

Eindelijk mijn dpmmeke terug ineen. Christoph had de vleugel gereviseerd en ik had de opkuis van de kar gedaan. Na een testvlucht van Christoph was hij terug goed bevonden en ik heb er natuurlijk goed mee gevlogen. Geen navigatie want mijne beste vliegmaat zit olie te boren midden in de sahara en de andere is op een mooie plek op verlof. Dus wat kalmer aan want alleen is het zo plezant niet.

Dirk Van Dorpe met zoon in aktie en Michel

Op 18 Februari is Marc Thonnard gelost op FK9. Nog vele super vlieguren toegewenst. JP eventjes aan het verpozen in de bar.

En nog 2 kranige DPM piloten in vlucht.

En een mooie landing van  2 FK9 piloten


17 Februari

-Weer een supermooi vlieg w.e. Vrijdag en Zaterdag was er nog veel wind maar er was toch goed en sportief te vliegen. Aangezien mijn dpm nog niet klaar is heb ik gevlogen met de lestoestellen. Ze zijn trager maar veel soepeler om te bedienen.

- Zondag kreeg ik weer een mooi aanbod van Joel om met de Tanarg mee te vliegen. Walter met de 582 Ixess vergezelde ons. Hij was ook eens blij om zijn vleugels uit te slaan.

De navigatie ging langs de scheepslift van Streppy en zo naar Cerfontaine. Na een goede 45 minuten kwamen we daar aan. Het was de baan 12 die in dienst was . Weinig wind maar in finale toch wat turbulentie omdat het midden in de bossen ligt. Olivier, de patron daar verwelkomde ons en we deden er natuurlijk een pilotenbabbeltje. Binnen 2 weken komt daar een club van paras met een 400 tal leden. Later is er daar een project om huisjes te bouwen met een hangar om een toestel in te zetten.  Het nieuwe restaurant gaat open  binnen een paar weken !!

Olivier, die bekent is van zijn Afrika trip met de MCR gaat met 3 toestellen een reis ondernemen naar Australie. Deze toestellen worden opgestuurd met containers . Australie wordt dan verkend en de volledige terugreis wordt al vliegend gedaan. Zeer knap project en we hopen voor hem dat alles voorspoedig zal verlopen. Het vliegveld van Cerfontaine heeft echt een struktuur van een groot vliegveld. een grote en moderne toren, knappe hangars en een groot vliegveld. Alleen is het er wat drassig zodat er problemen ontstaan wanneer er veel regen is geweest. Daarom komt er ook een betonnen piste.

Links de patron Olivier met zijn vrouw, Walter(tweety) en Joel. Over enkele maanden is onze navigatie naar dit vliegveld afgelast omdat er te veel mist was. Dus deze wordt achtereen wel terug geregeld. Olivier heet ons van harte welkom.

Na het vertrek vlogen we richting Matagne voor een low-pas. Niet veel beweging daar. éen dpm die juist in de hangar reed en dat was alles.

In de verte lonkten de koeltorens van Givet in Frankrijk. Nu ging het richting Dinant. In de verte  het kasteel op de rotsen aan de Lesse en de grote brug van Dinant kwam in zicht.

Tussen Dinant en Namen ging Joel even de parapenteclub vandaar eventjes enkele groeten brengen. De personen op het terras van het restaurant waren ons aan het toewuiven. Knap zicht daar!!

Vanaf Temploux voorbij Namen konden we in de verte de koeltorens van Doel zien en rechts van ons zelfs die van Maastricht , 100 km verder.

Zo was navigeren gemakkelijk en het was de eerste keer dat Joel en ik de hangar zagen blinken van Baisy-Thy vanaf Gembloux.

Na de landing eventjes napraten en het mooie w.e. zat er al weer op.

Klik op de link van Joel voor de track van deze navigatie  

Zie ook eens op de site van Joel.   www.flylight.eu


12 Februari

-Voor de Franstaligen die graag een cursus radio willen volgen:

TELEFOON NUMMER VAN ANDRE DILLIEN : 02/6733632      


12 Februari    

Sven doet zijn theorieexamen in Hoevenen maar kwam met zijn vrouw Inge en zoon Tibo op bezoek in Baisy-Thy. Zoontje Tibo wou eens meevliegen en was er in eerste instantie niet zeker van. Eens in vlucht was zijn commentaar echter niet te stuiten en de boordmicro was op volle toeren en begon bijna te roken. Eens geland, wou hij onmiddellijk terug de lucht in. Een toekomstige piloot ? Ik denk het wel.           

-Mijn dpmmeke is bijna terug gemonteerd , ik denk nog ongeveer 1 week en dan kunnen we terug de navigaties voorbereiden.                                                                                                                                                                                                                                                           


 10 Februari 2008

Schitterend w.e. in Costa el Baisy-Thy !

Het is nu Februari en het zou de pannen van het dak moeten vriezen maar de weergoden beslisten anders. Een ongelooflijk  mooi vliegweek-end. Vanaf donderdag was het vollen bak in Baisy-Thy.

Op Zondag stond de landweg naar de hangars vol met de wagens van de piloten en bezoekers.

Iedereen in opperbeste stemming natuurlijk en de éen na de ander vertrokken op navigatie of bereidden zich voor om een les te nemen.

Het was precies de Brusselse ring aan de piste.

Roger Segers is Zondag gelost op Mistral met instrukteur Jan Van Hoef, die natuurlijk ook actief was met de dpms.

Hilde .... vlieg je nu naar rechts of naar links ?????? (grapje hoor want ze deed het correct en met perfekte landingen)

Joel weer in aktie met de MCR

Roos was er weer terug en Marc ook natuurlijk.

En hier volgen nog enkele fotos van 3 assers en dpms.

 

 

Nog meer van deze week-ends in aanvraag !

Als je op deze site staat en je wil een foto in grotere resolutie, mail me dan en ik stuur het U gratis op. Wel even de datum en de nummer van het toestel vermelden .