3 Juli

- Verschillende fotos van de Tour van Belgie.Het zijn fotos van verschillende piloten van de kustlijn en de landingsplaats in "De Panne"                                 

- En van het vertrek uit Baisy-Thy en de aankomst   

3 Juli

- De zomer gaat goed zijn gang. Weer een zeer mooi vliegweekend.

Ik ben samen met Joel onze tocht naar de Alpen aan het voorbereiden (Eind Juli).

We zijn dan een 8 dagen weg.Vertrek vanuit Baisy-Thy, tussenlandingen Charleville Mezières, Fain Veel (Bar-Le Duc), dan een ULM veldje voor Genève en ten Oosten  van Dyjon. Daarna naar een altisurface in Sallanches.

Bagage: tent en slaapzak, tandenborstel enz.....

Remie komt met de auto naar daar om ons de nodige support te geven .

We gaan proberen richting Mont Blanc . Hoe hoog dat we zullen geraken zal afhangen van de weersvoorspelling, onze conditie  en de juiste keuze van de sproeiers denk ik. We krijgen daar voorlichting en wat hulp van een berginstrukteur ter plaatse.

Op de terugreis wordt er een omweg gedaan langs Luxemburg richting Bullingen omdat daar dan de Fly-In wordt gehouden.

Natuurlijk moeten de weersomstandigheden goed zijn want anders wordt alles afgeblazen.

 


-In het voorbije we was er weer veel activiteit op Baisy-Thy. Er waren verscheidene bezoekers. Eentje van Frankrijk met een  Sting .

 

- Sylvie, de vriendin van Lieven van Amougies kwam haar eerste les in DPM nemen en William met de DPM in actie.

26 Juni     

- Hier een hele mooie reeks van ongeveer 120 fotos van Christian Hocké. Het zijn alleen fotos die genomen zijn tussen de etappes door van de Tour van Belgie vanuit de DPM met Willy. De andere fotoreeksen volgen later want die ben ik nog aan het sorteren ( Oef !!! Veel werk want het zijn er een 4000. ) Die zullen later  onderverdeeld worden in de verscheidene vliegvelden waar we geland zijn, op het strand enz...  Klik op volgende knop van deze reeks om ze te zien (Of op FOTOPAGINA)       

25 Juni

- En de nieuwe MCR Pick-Up van Guy De Pauw in vlucht. De 2° foto : DPM met leerling piloot en instrukteur Jan Van Hoef in aktie.

-Eric Arnout (FK9 piloot) ,van de firma  "Werkbroek"  had een zeer mooi hemd gemaakt als dank voor de goede lessen van zijn instrukteur CDV.

Deze  liep er natuurlijk fier mee te pronken in Baisy-Thy. Zeer mooi gemaakt van Eric ! Hij kan ze ook maken met een DPM  of MCR op.

Als je graag inlichtingen wil om een hemd te bestellen: hier is de e mail :    info@ulm.be

- En Walter Van Belle was naar de luchtshow in Leeuwarden geweest en heeft de volgende mooie fotos gemaakt . Er was ook een formatie bij van een DPM met ganzen.

21 Juni

- En hier het verhaal van Joel Luyten van de nav naar Luxemburg  

20 Juni

   -De nieuwe en supermooie MCR Pick-up van Guy De Pauw is Maandag aangekomen in Baisy-Thy.

 

Hier al enkele fotos met de gelukkige en sympathieke eigenaar.

- Denk er aan om tijdig in te schrijven voor het veiligheids weekend van Beauvechain ,ingericht door de Federatie. Alle info is te vinden op hun website .

19 Juni

- Dit weekend was het zeer mooi vliegweer.

- Het terras van  Baisy-Thy was weer goed bevolkt en de frisdrankjes waren in trek.

-J oel en ik hebben  een grote nav gedaan met onze DPMs . Hier kun je de TRACK aanklikken van deze tocht van 397 km       Eerst richting het ULM veld Bastogne  waar we overheengevlogen zijn en dan rechtstreeks naar het enige ULM veld in Luxemburg: Medernach. In Luxemburg vlogen we maar op een 250 m hoogte want de TMA daar is zeer laag en de Boeings kon je zeer goed zien overvliegen. We moesten een beetje oppassen voor het vliegveldje van Medernach want er was een elektriciteitskabel in het circuit volgens de ulips van de federatie. De landingsbaan is daar ook niet helemaal horizontaal en je schuift automatish naar de onderste zijde. Er was ook een hekje in het begin en het einde van de baan. Maar na een goede landing konden we eens verpozen : Sanitaire stop was zeer dringend voor ons allebei na 2 uur vlucht. Er was niemand aanwezig maar na enige tijd kwamen er 3 ULMs aangevlogen.

Deze mannen hebben ons zeer vriendelijk ontvangen en nodigden ons uit om samen een barbecue te doen. Spijtig genoeg hadden we nog andere plannen en besloten we om een halfuurtje later te vertrekken naar Arlon. De eigenaar liet ons in de hangar een zeer goed systeem zien om 2 ULMs boven mekaar te zetten : Een 6 tal elektrishe liften waarvan hier enkele fotos van Joel.

 

-Na de rustpauze zijn we dan vertrokken naar het vliegveld van Arlon waar ze zich aan het voorbereiden waren voor de fly-in van volgende week.

Ook een zeer mooi ULM veld.

- Ik moest nu eerst bijtanken . Joel met de 4 takt had nog zeker genoeg benzine om thuis te geraken, die verbruikt veel minder !

Na vertrek in Arlon was het nu richting Bouillon waar het zeer mooi is om de Semois te volgen. We kwamen perfekt uit op het ULM veld van Orchimont waar we de toelating hadden om te landen maar wel op eigen risiko.(het kruis staat daar altijd aangeduid) . Naast het terrein, in het circuit is een ravijn. Het doet wel raar met die grote hoohteverschillen daar.

Geen kat te zien ! Na een kwartiertje terug vertrek naar de Maasvallei , Dinant ,Namen ,Temploux en dan op de thuisbasis Baisy-Thy waar het volle bak was met dat goede weer.

Op de terugweg zijn we toch enkele keren serieus dooreengeschud met de turbulenties want we hebben beiden een slag op de borstkas gekregen van de stuurbar !

Op onze route tussen Orchimont en Dinant  was Joel met de radio met Roland aan het spreken. Die was toen nog in Frankrijk op een 200 tal km verwijderd. Van een goed radioke gesproken !

-Als er een andere DPM wil meegaan met ons, weet het gerust te zeggen.

-Roland is met de nieuwe Tanarg aangekomen van Axel. Hij is uitgerust met een 912 motor en een digitaal daschbord.

 

  Fotos  Joel Luyten


En hier kun je enkele reakties lezen van de piloten die deze naar mij hebben opgestuurd.(Over de organisatie van de Ronde)  In de loop van de volgende weken zullen er nieuwe mails die ik verkrijg erbij komen.Dus zie regelmatig naar deze link.      Als er iemand een berichtje wil bijvoegen,stuur het me gerust naar gerard@ebby.be


15 Juni

- Er is nog een MCR te koop en ook een DPM. Zie naar de "Te Koop" pagina

13 Juni

-Op weg naar Hoevenen aan de Antwerpse haven.( foto Walter Van Belle)

- En de 3 organisators van de Tour (foto Walter Van Belle)

12 Juni

-Op 29 en 30 Juli is er een Fly-in te Bullingen. We proberen daar allemaal naar toe te gaan want we zijn daar zeer goed ontvangen met de Ronde Van Belgie.Hier de link naar hun website

www.feuervogel.be

- -Als er iemand een mooi verslag kan schrijven van de Ronde Van Belgie,stuur het dan naar mij aub en ik zal het op de site zetten.

-Er is ook een beroepsfotograaf geweest op het strand en die heeft ook supermooie fotos gemaakt. Het is een vriend van CDV en deze fotos zijn te bestellen langs de site van de Federatie.Daar is alles uitgelegt hoe men deze superfotos kan verkrijgen.

- Er zijn ook  fotos te koop van de Ronde van Belgie.Iemand van Westwing. Hier is de link  http://westwings.fotopic.net/c984177.html

- Ik heb van verscheidene piloten fotos verkregen van deze Ronde. Het zijn er duizenden ! Ik heb nu wel enkele weken nodig om de allerbeste te sorteren. Nadat dit werk gedaan is zal ik een CD maken met de beste fotos.Wie er éen wil verkrijgen,schrijf me een mailtje. De CD kost je niets maar je moet wel een lege cd  teruggeven.

 

Hier enkele fotos van DPM piloten in aktie in het supermooie we.

En Brigitte nu terug in aktie

 

8 Juni

- De fotos van Walter Van Belle en Gerard Verhoeven       

6 Juni 2006

- Een SUPER Rally van Belgie !!! (776 km)

En hier alle deelnemers bijeen in Koksyde (foto Walter Van Belle)

-  De track van de route op de GPS van Joel Luyten    

- Een dikke proficiat voor alle organisatoren. Roland heeft zeker zichzelf overtroffen om alles klaar te krijgen voor de landing op het strand van De Panne en de onvergetelijke tocht langs de hele kustijn om dan met gezamelijk vliegplan langs de Westerschelde te vliegen. Hier volgen al enkele fotos ,de rest komt later want er zijn verschillende piloten die beloofd hebben om hun goede fotos op te sturen .Er is eerst nog wat werk aan de winkel om dat allemaal te sorteren en te publiceren.

- Als er piloten zijn die deze ronde hebben meegemaakt en ze bezitten een paar mooie fotos,stuur ze dan naar mij op aub.

 

- Hier is al de eerste link voor de fotos van Dirk,Jens en Patricia Van Dorpe.  http://www.3dcollege.be/zenphoto/index.php?album=Ronde-Van-Belgi%EB  

- Link naar de fotos van de FK9 piloot Jan Leemans                                       http://users.skynet.be/jan.leemans/ULM/index.html                                      

 

- En  een mooi fotoke dat Jean Luc heeft doorgestuurd :Een FK9 en mijn DPMmeke met copiloot Brigitteke  Conil, op weg naar Hoeven langs de Westerschelde

                                  

 

Donderdag 31 Mei

-Gisteravond zijn de organisators van de"Ronde van Belgie" nog druk bezig geweest met de Ronde te reorganiseren.

-Op de 1° dag vertrekken we van EBBY naar EBSG.

-Daarna naar het strand van "De Panne" waar we om 1h30 verwacht worden.

-Omdat Moorsele veel werk heeft gedaan om ons te ontvangen,willen we deze mensen niet teleurstellen en vliegen we daarna vanaf het strand naar Moorsele.

-En vanuit richting EBMO gaat het terug naar Koksyde.

-De 2° dag vertrekken we vanuit Koksyde naar Zuienkerke.

-Dan richting Hoevenen langs de Westerschelde.

-Na Hoevenen wordt rechtstreeks naar Bullingen vertrokken (ong 180 km)of:er wordt nog later beslist dat we een tussenlanding doen op Avernas.

-Er was nog een mogelijkheid om te landen op Genk Zwartberg maar dar werd er landingstax gevraagt.

-De 3° dag wordt er niet geland in Bastogne want dit terrein is veel te kort voor de 3 assers en is in slechte staat.

-We zullen waarschijnlijk landen in Heron en daarna naar Baisy-Thy

-Een alternatief was St Hubert maar daar weer hetzelfde verhaal van de landingstax.

OPGELET : deze planning staat nog niet vast en kan nog veranderd worden. De juiste volgorde zal door de Federatie nog wel meegedeeld worden.

-Ik deel je deze verkregen inlichtingen maar mee omdat je alles kunt uitprinten en voorzien van de juiste Ulips.

-Voor de juiste planning moet je bij José Martin zijn .

-23 Mei 2006

-Vandaag is er een bericht gekomen van de ULM FEDERATIE dat de Ronde Van Belgie uitgesteld is tot het we van 3/5 Juni.Dat is het we van Pinksteren.

Het vertrek is dan niet in Liernu maar wel in EBBY,Baisy-Thy. De aankomst is ook in EBBY.

21 Mei 2006

- Zaterdag 20 Mei is er in de bar van Baisy-Thy een vergadering geweest ter voorbereiding van de "Ronde Van Belgie".

Er is een Fly-book uitgedeeld aan de deelnemers . De landingen op het strand van "De Panne " zijn er ook in vermeld. Er wordt geland op het strand ( met of zonder badpak ) rond 18 h 40 en vertrokken rond 19 h 50.

Nu nog de weergoden gunstig stemmen , maar ik denk dat daar zeer veel werk aan is !!

- In de bar hoorde Joel nog een sappig verhaaltje. Klik op volgende link       

16 Mei 2006

- Vandaag is Mistral piloot Chris De Bom geslaagd in zijn examen luchtvaartreglementering.

- Nu in de zomer nog de praktishe proef.

- Wij wensen hem het allerbeste en nog vele vlieguren.

- Zijn vader zaliger was piloot bij de 15 e Wing te Melsbroek. Hij vloog op C-119" Fairchild Packet - Flying Boxcar "en DC-3" Dakota".Bijbehorende foto is genomen in zijn C- 119.

15 Mei 2006

- Hier het verslag van de link van de navigatie met Joel en Gerard naar Zuienkerke   

  waar we zeer goed ontvangen zijn door Glibert.

- En hier de track     

- Een héel goed restaurant juist neven de hangars van het vliegveld.

- Met een bedankje aan Joel, die een vaste verslaggever begint te worden op deze site.

- Op de 1° foto zie je hoe slecht de zichtbaarheid was. De 2° is Clabeck.

- De andere fotos zijn van het restaurant  "De grote Stove" en met Gilbert,de eigenaar van het vliegveld.

  Je ziet de 2 DPMs op de achtergrond.

 

 

- Hier nog een goede link(ook van Joel) met DPMs in Marocco   http://divinef.free.fr/MAROC/Maroc.html

14 Mei 2006

- Eric Arnout in aktie met de FK9

-En Mark  François van Antwerpen

-Het nieuwe lestoestel FK9 schortwing is toegekomen.Didier heeft hem overgevlogen vanuit Duitsland .Hij verbleef er 3 dagen om het nieuwe toestel van hemzelf en Christoff vliegklaar te maken. Volgende keer neem ik er een paar mooie fotos van.

-Ik heb José Martin gezien op Baisy-Thy en de toestemming voor landingen op het strand van De Panne met de Ronde van Belgie schijnt in orde te zijn.


 

7 Mei 2006

- Hier de uitgave van de gazet van Baisy-Thy van 7 Mei:

- Hilde eindelijk gelukt in haar praktijk examen. Als er iemand is die het verdient is het echt Hilde.

 Ik geloof dat ze 4 x aangevraagt had om bij de examinator te komen op navigatie.

Elke keer echt rot vliegweer en het liep altijd uit op een anulatie.

Eindelijk op Zaterdag 6 Mei was het zover !!

Een nav naar Amougies met de Mistral en daar een 10 tal vragen beantwoorden , gesteld door examinator Rik Moons.

Met 90 en 95 % was dat haar zeer goed gelukt. Op de terugweg sloeg het noodlot echter weer toe. Hilde was van plan om boven de CTR van Chièvres te vliegen, richting Isières en daarna naar Baisy-Thy.

Er loerde echter een onweer! Met koelbloedigheid van geest navigeerde  ze de Mistral op een andere route onder Chièvres naar Streppy , de scheepslift en daarna onder Nijvel richting naar huis.

Ondertussen was haar man Rob in alle staten want ze was te laat thuis en iedereen zag dat er onweders aan het ontwikkelen waren. Na de nodige blonde Lefjes om  de zenuwen te kalmeren en enkele versleten schoenzolen van over en weer te lopen kwam plotseling de verlossing. Een Mistral in zicht! Na een prachtige landing en met een zeer blij maar opgelucht gezicht kon Hilde haar overwinning vieren (Zonder veel alhohol want ze moest wel met de auto rijden want Rob.......)

Een zeer dikke proficiat !!!  En nog vele pretiige vluchten.

Hier de 1° foto: Hoera ze is er, ik moet vanavond de afwas niet zelf doen !!

Op de 2° foto de landing van Hilde met de Mistral.

- En,wat heb ik gehoord van die blonde Lefkes ???

- Allé vooruit ! Alles vergeven en vergeten !

 

- Zaterdag 6 Mei was het ook de grote dag voor Zenon Lupina ,direkteur van Centrum Polskie.

Na een geslaagde vlucht met FKG was hij gelost en kon dat achteraf natuurlijk ook vieren met Champagne.

- In het midden van de oude hangar stond er reeds 15 jaar een proto van de Albatros.Een toestel om in die tijd records te breken. Zo is er maar éen model in de wereld!

Roland heeft er een systeem van gebruikt om zijn hoogterecord te maken.

Na enkele dagen sleutelen  door Didier werd het toestel klaar gemaakt .

Eventjes proefdraaien en taxien.Roland wenste zijn zoon proficiat.

- Een C130  op Baisy-Thy ?

  Nee,maar het was wel een heel knappe replica op schaal van Mathieu dat een toffe vlucht maakte naast de landingsbaan van EBBY.

 

 

- Op Zaterdag heb ik samen met Joel een navigatie gedaan naar Zuienkerke.

Het verhaal komt later in de week op deze site.


1 Mei

- Hier enkele fotos van de nav onder Parijs  naar ferté Alais . Fotos genomen door Brigitte en Thierry Conil . De eerste foto is van Disneyland en op de tweede zie je op de achtergrond de Eifeltoren.   

En ziehier de hele fotoreportage  van de tocht onder Parijs. Er zijn heel vele mooie fotos van zeer oude vliegtuigen:Spitfires,DC3 en nog vele anderen. Onze dank daarvoor aan Thierry en Brigitte Conil. Klik op de volgende link voor de fotos.(of ga naar "fotopagina"     

30 April

- Hier de link van fotos van de navigatie van Claude Petre naar Libie . Een fantastishe reis voor een ULM. De limieten zijn nu onbeperkt.http://www.mcr01.ch/lmt2006  

28 April

- Vanmorgen om 7h30 was het al een hele drukte in Baisy-Thy.

Er vertrokken een 5-tal toestellen naar Ferté -Alais,onder Parijs voor een navigatievlucht.Jean Luc,beide Conils,Bernard,Roland,CDV,Pirard,Cousin en Guy Van Holsbeek.

Na een voorbereiding in de bar vertrokken ze naar hun bestemming.

 

- André en Andrea met de Albatros vertrokken voor een meerdaagse tocht naar de ronde van Parijs.

24 April 

- Hier het verslag van de navigatie van Joel Luyten met de Tanarg 912.

Hij is Zondag vertrokken voor een grote trip. Het verslag vindt ikzelf zeer goed opgemaakt. Klik op de volgende knop om dit te lezen. De 2° knop dient voor te track te lezen van de Nav die Joel gedaan heeft.

- Verhaal                

- Track                   

we 23 April

- Er is een toelating gegeven van het Gemeentestuur van"De Panne" voor de landingen van de ULMs op het strand !!(Ronde van Belgie). Er moet nog overeengekomen worden met de plaatselijke vliegclub en dan is alles in kannen en kruiken.

- Eindelijk eens een superweekend.Alle dagen konden we vliegen.

- Op Zondagmorgen belde er reeds om 7h30 iemand om een luchtdoop naar Marie Therese. Een vroege vogel !

- De kantine was ook reeds druk bezocht en de éen na de andere vertrok op navigatie of een oefenvlucht.

- Hier Joel met de Tanarg 912 en Gery met de éenzit.

-Roland,de patron met Hocké en de broertjes Van Snik

- En Dirk VanDorpe met de Tanarg met 582 motor en zoon Jens en Bodart metdochter

20 April

CDV met leerling piloot en Philip Foerster met leerling piloot

Christoph Coddens met de helicopter en Bodart met de MCR

Matthieu (links)die gelost is op de FK9

9 April

- Vrijdag en Zaterdag een echt slecht vliegweertje maar op Zondag waren de weergoden ons zeer gunstig.

- 2 gelukkige gelosten: Frank Roekens op de FK9 en Peter Ferket op de DPM.

 Van Peter heb ik een paar fotokes in vlucht kunnen maken. Van Frank komen er een paar fotos in aktie op een latere datum. Alle 2 een dikke proficiat natuurlijk !!

- De nieuwe Tanarg 582 van Dirk Vandorpe is ook gerodeerd .Daarna werd er een eerste vlucht gedaan door Roland met de supergelukkige Dirk.

Volgende keer neem ik ook wat fotos van die mooie DPM in vlucht.

- Het inschrijvingsformulmier van "De Ronde van Belgie" is verkrijgbaar op de site van de Federatie.Zie dat je er vlug bijbent want er is zeer veel interesse !!

- Op Zondag heb ikzelf ,Wilfried en Joel een zeer mooie vlucht kunnen maken . Wilfried was er met zijn vernieuwde vleugel en Joel met de super Tanarg 912. Eerst naar Avernas om een soepke te slurpen,daarna richting Heron ,dan de Maas over naar Maillin voor een dubbele Crock Monsieur (met Ketchup natuurlijk) en daarna tussen Namen en Dinant teruggedraaid naar Temploux en dan de thuisbasis Baisy-Thy met zijn mooi afgewerkte dubbele runway !!Een zeer mooie vlucht maar wel een zeer sportieve door de aanwezige thermiek en turbulentie.Ik zal goed slapen !!!


2 April

- Roland Coddens en Christian Hocké in Amerika (Phoenix-Arizona) met de DPM in de canyons.

Deze schitterende fotos werden gemaakt door Christian van "Brussels Kart".

Voor vele fotos van deze knappe reis: klik op de volgende link of zie naar onze "fotopagina".

- Het lentebal van ULM Baisy-Thy in de "Oude schuur"in Overijse 1 April was een groot succes.

In de zaal zelf heeft een aero-modellist een ongelooflijke stunt gedaan met zijn zelf gebouwd vliegtuigje van 200 gr ! Hij vloog over de tafels en doofde zelfs met de schroefwind alle kaarsen die daar op stonden. Knap werk! Zo zijn er niet veel in Belgie die dat kunnen. Klik ook weer op de volgend link voor de fotos van het feest of op de fotopagina.

-Zie ook op de site van de Federatie voor de route van de "Ronde Van Belgie"

Er is een uitleg over de route,de km per dag en waar er overnacht wordt.


27 Maart

-De "Te Koop"pagina is bijgewerkt.

-Een nieuwe link,ons doorgegeven door Chris Falcon

27 Maart

De nieuwe Tanarg met de Ixess vleugel en motor 582 is aangekomen.

De gelukkige eigenaar is Dirk Van Dorpe .

Nog vele vlieguren toegewenst Dirk !

En hieronder, al een fotoke van de nieuwe Tanarg met 912 motor van Joel.

Ook een dikke proficiat.

Ik zal moeten trekken aan mijn stuurstang om die mannen te kunnen bijhouden op nav !!!!

Achtereen, als het goed weer is neem ik nog wat fotos van deze prachtige DPMs in vlucht.(Allé,ik hoop dat het nog eens zeer goed weer zal worden ?)

 

Ziehier de voorlopige route van de ronde van Belgie voor ULMs(drieassers en DPMs),ingericht door de federatie.

Dit zal gebeuren in het we van 25 Mei (Do,VR en Zaterdag).  Klik op volgende knop voor de route:  

Overnachten  in Koksyde en Bullingen.

Heel de route is ongeveer 668 km(zonder de circuits).

Een landing op het strand is voorzien.

Men kan ook overleggen met de instrukteurs om een toestel te huren voor 1 of meerdere dagen.

Verdere info zal later verschijnen op de website van de Federatie.

- Zeker niet vergeten om naar het lentefeest van Baisy-Thy te komen in de "Oude Shuur" in Overijse !!!!

Weekend 12 Maart

- Dinsdag 14 Maart is Philip Foerster en Roland  een splinternieuw lestoestel FK9 naar Duitsland gaan halen.

- Ziehier de doop van de OOF11

Rudy Van Snick,de  zeer bekende Belgishe bergbeklimmer die de hoogste toppen van de 7 werelddelen heeft beklommen,genoot ook van een glaasje champagne voor de nieuwe FK9.Rudy kwam juist terug van Zuid Amerika en kwam eventjes genieten van een vlucht met zijn dpm.

-Hier een foto van een bezoeker op EBBY met een mooi toestel.

-En...een leerling DPM die les kwam nemen en aankwam met een  helicopter voor 4 personen !!

Kwestie van de file te vermijden!

 

 

Weekend van 5 Maart

-Er zijn verscheidene koopjes bijgevoegd in de "te koop" pagina.

-S'Zaterdags een grijs weertje en er werden veel circuits gedraaid met leerling piloten.

-Voor de navigaties werd het niet zo goed met het dreigende sneeuwweer.

-In de bar werd er wel veel afgelachen.

-Willy in evenwichtsoefening(nieuwe tactiek voor DPM ??)

Thierry,klaar voor de jaarlijkse medishe vliegkeuring !

-No comment  !!

-Datums om in het oog te houden :

-Op tijd inschrijven voor deze evenementen als je graag wil meedoen.

-Indien U geen toestel bezit is er de mogelijkheid om er een te huren met of zonder instrukteur.Praat er gerust over met Roland,Didier,Christof of éen van de instrukteurs van Baisy-Thy.

29 en 30 April            Belgish kampioenschap(deverting 06-07/05/2006

25-28 Mei                  Omloop van Belgie(er is spraak van een landing op het strand)

18/19 Augustus           Safety we op de militaire basis van Beauvechain

2/3 September            Defense day Beauvechain

 

Weekend 26 Februari

-Eindelijk is het zover ! De nieuwe Polaris van Jean Luc Bodart komt toe vanuit Duitsland.

 Proficiat Jean Luc met je mooie aanwinst.

 

-Hier enkele close-ups van vrouwelijke piloten in de bar.

-En,het was niet warm dit we.Een hoofddekseltje kon er wel bij !

-En ook eventjes vlug in het neusje peuteren???

 

 

weekend 12 Februari

-Nieuwe terreinoverste op Baisy-Thy  ????

-Bernard en Genuiviève met MCR en Francis met MCR

-en 2 leerling piloten  FK9

 

-Plus enkele moedige DPMrs

weekend 29 Januari 2006

- Een zeer koud we met een oostenwind.Maar...goed vliegweer, veel toestellen in de lucht en de anderen in de bar om een soepje,een koffie of wat sterkers te drinken (niet de piloten natuurlijk).

- Er is een geruchtje dat de ronde van Belgie dit jaar doorgaat in Mei. Dit zou 3 dagen duren. Misschien wordt de juiste datum in de volgende News van de Fed meedegedeeld.

- Het volgende gerucht is dat er een veiligheidweekend komt op Beauvechain (2 dagen met overnachting),i ngericht door de federatie .

- Mijn persoonlijke mening is dat deze federatie het zeer goed doet de laatste jaren.Verscheidene navigaties ingericht naar Koksyde,Beauvechain,Florennes,Engeland enzoverder.Het boekje zelf van News is ook zeer goed aangevuld tegenover 3 a 4 jaar geleden.De vertalingen zijn oké en zeer vele inlichtingen.Proficiat voor de inzet van deze mensen !!!!

-Frank Roekens koopt de FK9 OO-E77.

Hier een fiere Frank met zijn toestel op de kleine piste van Baisy-Thy (de fotos zijn deze week niet van superkwaliteit want ik had de zon tegen)

 

-De volgende foros zijn van CDV met een leerling en een andere FK9 piloot waarvan ik de naam op het ogenblik nog niet ken.


 

-Ziehier fotos (van Walter Van Belle) van de radioles eind 2005 in Baisy-Thy met Dillien.

 

 Weekend 22 Januari 2006.

-Er werd zeer druk les gegeven dit weekend.

Niet al te veel wind en niet te turbulent.

Hier, Sophie Van Homwegen en Michel van Pe

 

- Zaterdag gingen er 2 FK9 piloten op  navigatie met de instrukteurs.Vertrek vanuit Baisy-Thy naar Liernu, Mailien, rond de CTR van Charleroi, Strepy Bracquegny, Feluy en terug naar huis.

Erik, Marc en de instrukteurs CDV+ Christoph.

Petit commentaire de Brigitte  (j'ai le temps pour le moment) : Christian tjrs photogénique.

-Christoph Coddens is deze week geslaagd in zijn theoretish examen van helicopterpiloot!Een dikke proficiat want dat zag er geen gemakkelijke leerstof uit !!!!

-Hier een foto van Brigitte en Jan  en dan nog Roos in de aanval.

-En "last but not least", een dik sandwichke van Marie Therese !!!

Weekend 15 Januari 2006

-Weer een prachtig vliegweekend. De piloten worden verwend.

-Hier de fiere instrukteur CDV met de jonge Laure Pironio die gelost was op FK9 op 13 uur !

 Een zeer knappe prestatie om op zo weinig uren te zijn gelost. Nog vele vlieguren toegewenst !

-Op zaterdag ben ikzelf naar Hoevenen gevlogen met de DPM met Michel Mortiaux.Een Croque-Monsieur gaan  eten in de bar. We moesten wel goed oppassen want er waren veel parachutisten.Hugo, mechanieker en piloot van EBHN  kwam bij ons zitten voor een gezellig babbeltje.

De terugweg duurde wel 2 uur want er was een felle tegenwind.We probeerden lager te vliegen en dat ging wel beter maar zeer turbulent.Onderweg eventjes nog wat lager om de mooie Schelde te volgen aan St Amands.

Dan ten Westen van de CTR s van Antwerpen en Brussel,de toren van St Pieters Leeuw en we kwamen rond 4 uur terug in de gezellige bar van Baisy-Thy.Geslaagde missie!

-De kleine piste is nu officieel.

De juiste richtingen zal ik in een later verslag meedelen..hier al een klein fotootje van de 2 pistes.Alleen de signalisatie aan de beide kanten van de kleine piste  moet nog wit worden.

 

Weekend 7 Januari

-Eindelijk nog eens een zeer goed vliegweekend !

Niet veel turbulentie,zicht niet optimaal maar alles bijeen :zeer goed vliegweer.

Zeker op Zondag was er veel volk op Baisy-Thy en in de cafetaria was er een heel gezellige sfeer.

-Hier een foto van een fantastish mooie zonsondergang.

-Guy Depauw hier in euforishe stemming nadat hij gelost was met de FK9 ! Proficiat Guy !

-We zijn al met enkele piloten afgesproken om de komende zomer een paar navigaties te doen waaronder "Verschock" in Frankrijk.

Daar blijven slapen ,de 2° dag richting Normandishe kust en dan terugkomen om weer te overnachten in "Verschock"

Wie er goesting voor heeft,stuur me een mailtje.

We kunnen best in groepjes van 2  Dpm's(of 3 assers),naargelang de snelheid van de toestellen en met hoevelen dat we zullen zijn natuurlijk.


Weekend 31 December

-Er is een nieuwe link bijgevoegd,doorgegeven door FK9 piloot Erik Arnout .

 Hier kunt ge leren werken met een VOR station (QDM en QDR, weet ge nog van de radioles?)


Weekend  van kerstmis

-Vorig we ben ik in het Luchtvaartmuseum van Brussel geweest voor de aankoop van het boek"Cockpits en Piloten" van  Frans Van Humbeek  en  Paul Van Caesbroeck (zie foto,Frans in het midden en Paul rechts))

Het is een zeer knap boek met veel toffe fotos.Ten zeerste aan te raden voor alle  piloten  en luchtvaartfanaten.

Voor info om het boek te bestellen:hier de mail van Paul:paul@imageinn.be

-Verder hebben  we natuurlijk nog eens rond gewandeld in het museum en hebben we in een  cockpit mogen zitten van een Boeiing.

Op Baisy-Thy was er niet veel te beleven door het slechte zicht en een rotweertje.

Hopelijk beter tussen Kerst en Nieuwjaar !

Weeekend 11 December

Heel het we zeer goed vliegweer!

Op Donderdagavond was er de radioles(waarvan fotos volgende week) en op Vrijdagavond was er de evaluatietest van ULM theoretishe kennis van de Franstaligen .

Hier een fotoke van de 2 piloten met de meeste punten.Joel Fagnoul en Jean Robert.

 

-ULM Baisy-Thy heeft nu éen van de mooiste en grootste ULM piste van Belgie en  met een zeer goede signalitatie.

 


DPM vlucht op militaire missie.  

Enkele weken terug  vroeg Christian De Vries,onze president van de ULM Federatie mij om eens een opdracht voor de militairen te doen.Ik dacht eerst dat hij een grapje met mij uithaalde ,maar :het was een echte missie !!

Ik mocht een vlucht doen op een Donderdag in  de militaire zone van Beauvechain als die actief was.Doel:de radar testen,samen met het Air Traffic Control Center te Semmerzake en Beauvechain.Kwestie van veiligheid van Air Safety.

Donderdag stipt 14h30 steeg ik op richting Avernas.

Eerst waren er wat radio problemen na het vertrek vanuit EBBY naar EBAV.

Ik had de telefonishe toelating om in de CTR te vliegen van Beauvechain maar omdat ik geen radiocontact met de toren kon krijgen ben ik op Liernu geland en Lt Tim Jacobs op zijn GSM nummer opgeroepen..
Ik mocht dan vertrekken richting Avernas op een hoogte van 2000 ft QNH.
Boven mij een super groot legertoestel met 4 motoren,ik denk een C130.
Plots ging alle radioverkeer goed en ze konden me te pakken krijgen op de radar en per radio.
Er was wel veel radioverkeer en ik had wel wat moeite om me daar tussen te wringen met mijn beperkte radiokennis en het 2 watt radioke.
Maar de mannen op de toren bleven heel kalm,vriendelijk en ze hebben me goed geholpen.Deels Engels,Nederlands.Ze zullen zich daar op de toren wel goed geamuseerd hebben met mij!
Op het radioverkeer van de toren hoorde ik de melding dat men moest opletten voor een ULM die van Liernu  naar Avernas vloog voor een test radar op 2000ft.
Op de frequentie van Beauvechain tower hoorde ik een vliegtuig dat meldde dat er een ULM vloog op 12 O'clock en weer een andere meldde ULM in zicht op 3 o'clock.

Ik was al blij dat ze me goed zagen want het was hier precies de Brusselse ring.Ik kon mijn flashlight niet aanzetten want anders had ik storingen in de radio.

Links van mij,in de verte  een vliegtuig  ,voor mij een ander  en aan de rechterkant een knalgele Marchetti met rode versieringen.die dan voorlangs en onder mij kwam gevlogen.
Wah!!! Ik had iets om te vertellen in de bar !

Ondertussen tussen al dat radioverkeer hoorde ik soms..D97...Oef,dat was ik en ik moest me soms melden .Dat is met éen hand aan de bar,de andere hand aan de push talk,hoogte melden,positie,naar het luchtverkeer uitkijken,   enz...Niet gemakkelijk in een DPMmeke.

Aan Avernas gekomen (normaal gesloten omdat de zone actief was)mocht ik landen maar ik heb mijn intensies medegedeeld aan Beauvechain Tower om direkt terug te keren richting EBBY zonder te landen omdat er een grote tegenwind was op de terugvlucht  om voor het donker terug thuis te zijn.
Op deze terugweg moest ik nog verscheidene keren van hoogte veranderen zodat men  de radar verder kon  testen .

Deze test heeft zeker zijn nut gehad en er zijn  enkele zaken bijgeleerd betreffende de kwaliteit van de radar. Als Beauvechain Tower me op een hoogte van ........ liet vliegen(mag normaal niet officieel gepubliceerd worden), merkten ze op dat de detectie soms te wensen over liet en dit was de bedoeling van de test. Men wacht nu nog de resultaten af van het Air Traffic Control Center te Semmerzake die ook met hun radar getracht hebben de vlucht te volgen.

Ik heb met Beauvechain tower nog radiocontact gehad  tot juist voorbij Gembloux,dan was de radiokwaliteit miniem.

Ik heb Lt Tim Jacobs nog telefonish verwittigd dat ik goed aangekomen was in EBBY.
Ik heb vandaag een bedankje gekregen van Tim en de resultaten zullen nog opgestuurd worden per mail.

Een fantastishe vlucht.Ik ben blij dat ik dat heb mogen meemaken.Een  vlucht met een DPM tussen  de militairen toestellen,met toelating!Kan het nog mooier?

En nu veel sleutelen aan mijn radiokennis want dat is zeker nog niet vet !!!!

Gerard

Hierbij een foto van een Marchetti(foto opgezonden door  Jan Vanhoef)

 


Voor de nieuwtjes van 2005,klik op volgende knop