15 April 2007

- Schitterend laatste week-end van de Paasvakantie !  Klik op de volgende link voor een 50 tal fotos van het lentefeest.  

Prachtige  weersomstandigheden voor dit we . We hebben het vroegere jaren anders geweten. Iedereen profiteerde natuurlijk van dit weertje. Op Zaterdag vlogen Walter en Peter op navigatie naar Zuienkerke. Volgens de AIP is dit de laatste week dat je er zonder radio nog mag landen. De 2 DPM piloten zijn dan een stukje langs de kust gevlogen en hadden een schitterend uitzicht op de Noordzee.

Op Zondag is Joel  naar Matagne gevlogen.

-Frans Marien kwam zijn knappe nieuwe Tanarg laten bewonderen in Baisy-Thy. Hij had die bij Roland aangekocht met een 100 pk Rotax 912 motor.

Hij is ook uitgerust met een glascockpit  . Frans heeft de gewoonte van al zijn toestellen heel mooi te symoniseren en het resultaat was dan ook schitterend. De naam van de dpm:"Knorretje" De Tanarg is wel de Ferrari van de DPMs.

Hier nog enkele piloten in oefening . Brigitte Conil met FK9 en J.P. Mullenbos met de DPM, de F11 en een MCR.

-Op Zaterdagavond was er dan het Lentefeest van Baisy-Thy. Roland had een knappe nieuwe barbecue aangekocht en de familie Coddens zette zich aan het werk om de piloten te verwennen. Het was ook 10 jaar geleden dat Roland zijn wereldrecord had gevestigd. Naar 3000m op 5"40 en naar 6000m op 14"54. Deze zijn nog altijd niet verbroken ! Hij had een dpm met Arrow motor van 120 pk. Het is feitelijk een gevleugelde badstoel en ook de rem was met de voet zoals de Flintstones. Om dit te vieren heeft hij zijn oude dpm terug aan de praat gekregen.Alles is nog te bekijken op de basis van Baisy-Thy. De 2° foto is van een mooie zonsondergang op EBBY waarna het feest kan beginnen.

-En: het lentefeest zelf was super. Goed eten; een drankje( of meer van dat) en een gezellig babbeltje onder piloten en familie.Bedankt familie Coddens want het was toch een grote inzet van jullie om dit weer te verwezenlijken. Het is een massa werk voor en na dat feest. Maar... we hebben er van genoten ! Zie hier verder op de site voor een 50 tal fotos ervan.

 

Klik op de volgende link voor een 50 tal fotos van dit lentefeest.  


11 April  2007

-Ik heb een plaats als passagier vrij voor "Butchenbach" met de federatie (in mijn DPM OOD97). Als iemand interesse heeft, geef me een mailtje.

Vertrek op Donderdagavond 3 Mei en terugkomst op 4 Mei s'avonds.


10 April

Klik op volgende link voor het verslag van Roos Van Acker  van de nav naar Kiewit    

10 April 2007

Paasweekend: Veel zon, veel vliegen, terrasje, sommigen een "Lefke", een lekker wijntje of een broodje a la Marie-Therese.

Veel piloten die op navigatie waren. Op de radio hoorde ik Jean Luc die aan de kanten van "St Omer" was, Thierry had er 5 uur vlucht opzitten naar "Strassbourg". Peter Ferket is gaan toeren naar de haven van" Antwerpen "en Zondag zijn wij met de DPMs op nav gevlogen naar "Kiewit".

Het was de beurt aan Roos om op kop te vliegen om te bewijzen dat ze wel degelijk een grotere navigatie aankon. Wel, daar is ze zeker in gelukt . Ze is éen van de weinige vrouwelijke DPM piloten van "Baisy-Thy". Na een degelijke voorbereiding vertrok ze langs "Liernu", "Avernas" en "St Truiden". Het weer was super om te vliegen. Weinig of geen turbulenties en weldra kwam "Hasselt" in zicht. Wanneer we het vliegveld in het oog hadden  ben ik  Roos voorbijgevlogen om onze 2 DPMs aan te melden met de radio. De baan 09 was in use en we moesten in finale langs de huizen. Heel de weg naar "Kiewit" was het supergoed vliegen maar plotseling boven deze huizen was er een hevige turbulentie. Na een goede landing heb ik onmiddellijk Roos in het oog gehouden maar ze had zelfs een betere landing dan ik. Proficiat maske : je mag blijven !

Na een kleine rustpauze vertrokken we terug naar huis. Aan "St Truiden" kwamen plotseling 2 DPMs in zicht . Walter (Tweety) en Peter Ferket die ons kwamen escorteren. We zagen dat Roos een landing ging doen in "Avernas" en wij volgden onze chef .

Na een goede versnapering vertrok Walter terug naar huis waar hij nog enige Paasverplichtingen had aan zijn familie. Enige tijd later vertrok ikzelf en Peter met onze Ixess  vleugels naar "Baisy-Thy". Roos vertrok later als er wat minder turbulentie was. We hebben er wel een stevige lap op gegeven want samen met het toestel van Roos vliegen is voor ons niet zo evident. Haar DPM is veel trager zodat ik continue mijn bar naar voren moest duwen Ik dacht dat mijn armen er bijna langs achter uitkwamen.

Roos zal later op deze site haar verslag van de navigatie publiceren.

Onderweg hoorde ik veel vliegverkeer op Brussel info (126.9) en veel keren "NEGATIVE" want in Kleine Brogel en veel gebieden in Frankrijk was er veel militaire activiteit. Er waren notams daarover maar klaarblijkelijk had iedereen dat toch niet nagezien.

Op Paasmaandag had ik wat werk aan mijn toestel want de gascommando bleef soms wat haperen. Peter is dan naar de haven van Antwerpen gevlogen en heeft zich daar ook goed geamuseert. Ondertussen was er veel volk op bezoek en op het terras was het heerlijk om in het zonnetje te zitten.

Kortom: een super goed Paasweek-end. Die mogen er nog komen!

De eerste foto is van Roos met een grote zucht na de landing in "Kiewit" en haar haar in de war (dat kwam van de grote turbulentie in circuit)

En hier Walter en Peter in Avernas die ons kwamen opzoeken in vlucht.

Vergeet nu Zaterdag het lente feest niet in de hangar van Baisy-Thy ! Wel inschrijven bij Marie-Therese ,Roland, Didier of Christoph.                                                              

     


6 April 2007

-Roland en Christian zijn terug thuis van hun Afrika reis !

Gisteravond 6 April  zijn ze na een moeilijke laatste navigatie toch eindelijk thuis geraakt. Proficiat !!!


4 April 2007

-Ik heb juist nieuws van Roland en Christian : ze zitten in Clermont-Ferrand ter hoogte van Lyon, ze zijn moeten landen door het heel slechte weer. Regen en sneeuwbuien. Dus morgen zijn ze waarschijnlijk thuis.

- Albert Rowies, piloot DPM van Baisy-Thy woont in La Hulpe  en heeft een mooi weerstation gemaakt.

 Dat geeft  lokale gegevens door, maar werkt toch redelijk nauwkeurig. Je kunt er de bewolking ,windsnelheid, gust, dew point, zonsondergangtijd  enz ... allemaal op terugvinden. Hier de gegevens om op zijn site geraken. Ik vermeld het ook op onze "links" .
http://users.telenet.be/OOB72/index1.html

3 April 2007

- En nog wat nieuws over  Roland en Hocké. Hier hun e-mail van vandaag.

Terug met wat vertraging. Het  internet lag plat in Marocco. Zaterdag terug vanuit St Louis en in éen trek naar "Dakhla" (900 km) zonder te landen in Mauretanie. We dachten daarna door te gaan naar Tan tan, maar pech, was niet voorzien in onze toelating! Dus maar overnachten op dit mooie schiereiland en plannen om s'anderendaags vroeg door te gaan en proberen Tanger te bereiken (bijna 2000 km). Bij het opstijgen zondag morgen stond er een wind van 25 knots pal in de neus, dan maar hoger gaan zoeken  om uiteindelijk in gunstige luchtromen te komen en we zijn uiteindelijk met 1u winst op tijschema om 4U40 geland te Agadir waar we met een minimum tijdsverlies en volgetankt terug opstegen richting Tanger om tussen de broken bewolking Tanger te bereiken na 4u.  Dit is van de meest zuidelijke tot de meest noordelijke stad. Wel goed vemoeid  na die vluchten! Tanger is een grote moderne stad en sinds de jonge nieuwe koning open naar Europa. Maandag morgen bij het wakker worden stelde ik vast dat het vollen bak aan het regenen was maar het was redelijk snel open geklaard en zo besloten we na meteo analyse om langs de zee naar Almeria de douane formaliteiten te vervullen. Dit verliep zeer vlot en daarna was het richting Muxamiel tegen Alicante waar we bij vrienden van Christian zijn overnacht.  Maar wat nu?  De meteo was niet gunstig met een front west -oost over de pyreneen... we zijn aan het uitzoeken hoe we erdoor zullen geraken. Het wordt toch tijd om thuis te geraken waar een boel werk staat te wachten...


Roland



1 April 2007       

- Vrijdag kwamen er 2 nieuwe MCR Pick-Up's in kit  aan in Baisy-Thy met de vrachtwagen vanuit Dijon.

- En Zondag zijn we op navigatie gegaan. Samen met Joel en Roos. Helemaal rond de ctr's van Brussel en Antwerpen.

- Eerste etappe was Hoevenen. Daar hebben we de onlangs gekantelde boot (Grimaldi) in de haven van Antwerpen zien liggen. Onderweg de zeer mooie route van de Schelde langs St Amand's met zijn pittoreske dorpjes aan deze rivier. In Hoevenen aangekomen was er een strakke crosswind en het was niet zo gemakkelijk om er met de DPMs te landen. Maar...deze piste is lang genoeg en dus geen groot probleem.

 

- De 2de etappe ging Noordwaarts naar de Hollandse grens en over de mooie Kalmthoutse heide met zijn vennen.

 

 Dan afgedraaid langs het vliegveld van Brasschaat waar er veel zweveractiviteit was. Vroeger was dit een verboden zone maar dat is opgeheven. Alleen de schietstand in de week is natuurlijk nog actief. Daarna kwam Zoersel in zicht en plots zaten we midden in een "zwerm" zwevers. We zagen ze wel tijdig en na enige ontwijkingsmaneuvers zijn we doorgevlogen langs Herentals waar we de ring van deze stad zeer goed herkenden. Langs de Aarschotse Steenweg dan naar Aarschot en juist neven de CTR van Brussel. Hier mag je zeker niet boven de 1500 ft vliegen en liefst een pak eronder want de vliegtuigen van Brussel komen daar laag over. Dat heeft wel een nadeel want we werden heftig geschud door turbulenties omdat we zo laag vlogen. Het was redelijk sportief vliegen en onze armen stonden onder druk (en nog iets anders ook). Daarna kwam links van ons Beauvechain in zicht en daarna de toren van Mellery , Villers La Ville en eindelijk onze thuisbasis waar veel activiteit was. Wel niet veel DPM's want het was precies een beetje te ruig voor velen.

Alles in totaal een 3 uur in vlucht en we zullen goed slapen denk ik. Maar...het was weer zeer mooi !

 

 

31 Maart

Dag iedereen,
3de mail vanuit hotel de la poste Saint Louis Senégal, gisteren zijn we tot Saly 100 km ten zuiden van Dakkar gevlogen na een meer zuidelijke tocht om de Simsaloun te bezoeken, een zeer grote opervlakte rivieren die terecht komen in de zee, daarna op een klein privé veld verwelkomd door Lutz Offermann een vroegere DPM leerling ...! ! In een hitte van 35C. 
Vanavond zitten we terug in St Louis na een vlucht boven het befaamde strand van de Parijs-Dakkar, waar we geland zijn met een lege toren (normaal gesloten om 19 U). We hadden geen radio contact meer om 18u45. St Louis is een bezonder vuile afrikaanse stad met rotte taxis (letterlijk) en een openbare vuilbak overal ...
Het Hotel de la Poste is wereld bekend door dat Mermoz hier zijn kamer had, gans het hotel is een herdenking aan deze pionier, overal posters, tekeningen tot de plafonds toe, echt de moeite .
Morgen retour omgekeerde kant met hopelijke hulp van de  weergoden. 
Beste groeten,
Roland

 

30 Maart

En hier het allerlaatste nieuws van de Afrika tocht van Roland en Hocké. Er is een mail binnengekomen die door een Senegalees is doorgestuurd naar ons:

Dakhla maar de cdt heeft een van zn gasten met de auto 2 jerrycans aan het station laten gaan halen zo dat de tanks proppens vol zaten. En rond 11u15 zijn wij opgestegen van het prachtig schiereiland richting St Louis in éen  trek 500 nautical miles. Niets dan zand en water, het langste strand alvast van de wereld, gisteren inbegrepen. Tot Noudhibou (Mauretanie) geen probleem, radio contact Ok, maar naar mate we Nouakshott naderden werd het zicht steeds minder. Het leek meer en meer een zand storm. Na een tijdje er in te vliegen, dankzij onze EFFIS en goede GPS, besloten we wat hoger te gaan en na contact met de toren vroeg ik deze om IFR te vliegen ... Dit kon natuurlijk niet, dan hebben ze  ons een speciale VFR gegeven (1,5 km zicht), we zagen geen verschil meer tussen water en zand. Dan per radio een TAF gevraagd van St Louis dat na enkele minuten beter leek, en maar doorvliegen. Heb ze efkens genepen vooral als  ge eens nadenkt dat die Rotax fourt zou zeggen, niets als woestijn niet niets en nog eens niets, dan moet ge toch niet te veel inbeelding gaan hebben ...! Maar dan wat verder riching St Louis toch wat vissers gezien en kamelen op het strand ... Na 4u50 zijn we aangekomen, dit is nu echt "zwart" Africa! Direct hadden we onze zwarte nachtwaker voor ons vliegtuig. Deze vroeg om zijn avond eten te betalen ..., daarna toren, de cdt had al een  taxi besteld en na wat discussies en  goed wat drinkgeld = geen ladingstax, standplaats en toelating om boven territorium inclusief. Hij is dan ook mee gekomen naar het hotel de La Poste waar Mermoz zin kamer had, dit is nu wel een plaats vol emoties van wat hier in de jaren 30 gebeurd is ... De inkomhal en de eetplaats hangen vol met mooie herdenking affiches en andere. Daarna had de cdt van de toren die er steeds bij was... stellig aangeraden om naar hotel Mermoz (de eigenaar is belg en Consul) te gaan. Gelegen langs de "langue de Barbarie", een smalle strook tussen de Sengal rivier en de zee. Hier recht over op 50 m steeg hij op 12/05/1930 om de eerste postvlucht uit te voeren over de zuid atlantische oceaan, aan boord van een Latécoère F28 genoemd "Compte de la Vaulx".  Wat die mannen durfden in die tijd overschrijd de verbeelding!  Zonder GPS, horizon, met onbetrouwbaar materiaal. Pas hier in de sfeer besef je dit pas echt.

Voila dit is't voor vandaag, t'ging goed!!

Beste groeten.

Roland.

 


 28 Maart

- Vandaag een mail gekregen van Roland en Christian Hocké uit Afrika:

 

Dag Gerard,
Hier een test of het marcheert. Gisteren aangekomen te Dakhla zeeeer mooi schiereiland niets als zand en water en zon.... nu weeral een probleem met mijn toelating om over Marokko te vliegen. Deze is tot vandaag... ik probeer een verlenging te krijgen . Dus ik ben ondertussen bevriend met de commadant van het vliegveld en hij heeft beloofd ons te helpen... "Wait and see" want ik vertrouw ze voor geen chik hier! Bon, ik stop er mee en we gaan vol tanken en "Inch Allah".
Het is hier 2 uur vroeger als in Belgie.
Best groeten aan iedereen,
De flying zotten, Roland & Christian

Later heb ik nog een SMS gekregen dat ze toch hun doel bereikt hebben: St Louis ,Senegal,Dakar. Toch echte avonturiers die Roland en Hocké.


28 Maart

-Vandaag ben ikzelf uitgenodigd geweest door Jan Vanhoef in Maubeuge in Frankrijk voor een vliegtocht met de Robin ,een 3 persoonsvliegtuig. Knap weertje maar het zicht was wel beperkt.

Nadat we uit Maubeuge vertrokken waren vlogen we richting Valenciennes. Nadat Jan ons aangekondigd had aan de slinternieuwe toren van Valenciennes landden we op de RWY 29. Daar was juist controle van alle papieren geweest door de luchtvaartpolitie. Een knap nieuw complex daar !

Op de terugweg mocht ik de stick en gas overnemen van Jan. In een vliegtuig dat zwaarder is dan een ULM is het wel gemakkelijker om te vliegen. In een ULM is alles gevoeliger. Na een halfuurtje kwamen we in Maubeuge terug om daar te landen op de 23 met autoinformatie langs de radio.  In Valenciennes wordt er geantwoord omdat de toren bemand is. In Maubeuge is het alleen info.

Een knappe dag die op het laatste wel verstoord werd door de fille in het naar huis rijden. Vliegen is toch plezanter zonder die files!

 

 


 

27 Maart SMS van Roland in Afrika:

 Vlucht naar Dakhla langs de kust 500 km zand,water en zon.


25 Maart

- Zondag was er eindelijk nog eens een weertje waar we iets mee konden aanvangen. Voor de middag vertrokken wij: Joel,Gerard;Roos en Walter met 3 DPMs naar Liernu. Een stevige wind op kop bezorgde ons een grondsnelheid van maar een 60 km/uur.  In Liernu was er precies een microklimaat. Het was er heel rustig,niet turbulent en een weinig wind recht in de as van het veld. Na een koffietje te gaan drinken zijn we verder gevlogen naar Avernas zodat Roos haar navigatieexamen naar Kiewit wat al kan voorbereiden. Bij aankomst in Avernas was het niet gemakkelijk. De stevige wind daar scheerde over de hangar en turbuleerde er direkt achter naar het begin van de piste. Daar stond dan nog een 3 asser met volle vermogen te draaien en die turbulentie kwam tot juist tot aan de aankomstdrempel. Na alle 3 een mooie adrenaline landing gemaakt te hebben bestelden we eerst iets om te eten om onze vitamientjes wat bij te laden. Even later kwam Jean-Paul van Baisy-Thy met zijn mooie Polaris ons vervoegen op de basis. Weer 5 minuten later kwamen Rob en Hilde ons ook groeten. Dus: het was gedaan met de mannenpraat éen vrouw konden we nog wel af maar met 2 begint het moeilijk te worden.

De terugtocht naar EBBY was met 26 minuten vlucht afgelopen. grondsnelheid 130km/ uur.

Op Baisy-Thy was het weer vollen bak daar . Ja het seizoen begint en iedereen wil natuurlijk zijn schade aangaande de vlieguren inhalen.


23 Maart

-Sms van Roland : On quitte le rally au decollage vers le Sud. Ce soir Dakhlabizou.

21 Maart 2007

- Vandaag van Tatra naar Zagora gevlogen. Zeer mooie landschappen. Ik heb toelating gekregen om in Mauretanie te vliegen. We vertrekken Zaterdag voor een avontuur. Mijn kameraad van 87 jaar is er ook met zijn nieuwe MCR.


20 Maart 2007

- SMS van Roland:  Ja, het was hier een bordeel op Zondag om op te stijgen in "Marrakech" wegens te veel trafiek van 2h tot 5.

Dan werd het uitgesteld tot s'anderendaags . Daarom heb ik het initiatief maar zelf genomen met een nieuw vliegplan om toch nog in extremis te vertrekken naar " Taroudant"en nu naar " Tata" . Echt meer om met een DPM te doen !!!


17 Maart 2007 16h

- SMS van Roland en Christiaan naar Marocco:  "just landed Marrakech" 15h45 local . 25°


16 Maart 2007  s'avonds.

-Het laatste SMS berichtje van Roland naar Marokko was het volgende: Landed "Granada". Deze morgen vertrokken "Dijon "na vervangen benzinedop. 40 km /u wind in de rug. Morgen naar" Marrakech".


16 Maart 2007

- Vandaag waarschijnlijk de laatste mooie dag van deze week. De laatste dagen is er veel gevlogen en er was veel nieuws !

- Petra Quisquater, een vrouwelijke DPm piloot is gelost op 15 Maart. Volgens het commentaar van Petra zal deze 15 Maart haar altijd bijblijven. Na enige tijd gevlogen te hebben, lage passage, touch and go en full stops kwam plotseling de vraag of zij het eens alleen wilde proberen.Na even slikken hakte ze de knoop door en ze ging alleen weg. Zaaalig gevoel volgens Petra. (natuurlijk omdat die zagevent van een instrukteur er niet meer bij is !!!). Daarna was het champagne en een bedankje aan de fiere instrukteur "Christoph" want het was zijn eerste vrouwelijke piloot die gelost was. Nog een 30 tal uurtjes en ze kan met ons mee op navigatie. Proficiat Petra !

- Roland en Christiaan Hocké zijn vertrokken naar Marokko met de MCR Pick-up turbo.

 Iets voor 4 uur vertrokken ze richting Dijon waar ze gingen overnachten. Op de 2° dag was de bestemming Granada en de 3° dag was Marrakech in Marokko. Daar doen ze de raid van Marokko mee en achteraf vliegen ze naar Dakar in Senegal.

Bij aankomst van Christiaan op Baisy-Thy keek Roland zeer wantrouwend naar de vele bagage die deze bijhad. Na alles opengedaan te hebben en gewogen mocht het er toch in. 3X gps, laptop, veel sexy ondergoed enz...  vertrokken ze richting Zuid.

Vandaag Vrijdag heeft hij me het volgende  SMS berichtje gestuurd : "Au dessus des plages de Tarragone.. Voit les palmiers"

 

-Hier nog enkele leerlingen FK9

 

-En Géry is ook geslaagd in zijn examen navigatie. Hij moest naar Amougies . Een foto van Géry en examinator en instrukteur Jan Vanhoef.

-De 2° foto is van DPM piloot William

- Nog een nieuwtje: Het feest van Baisy-Thy gaat door in de hangar op Zaterdag 14 April.

- Op weg naar huis was er een auto in brand op de ring van Brussel. Ik hoop dat er niemand meer in zat !

-Zo... dat was zo wat het laatste nieuws op de roddelkrant van Baisy-Thy van de laatste 2 dagen.


 

12 Maart 2007

-Super goed we !!!

Eindelijk het eerste zomerweertje. De terrasstoelen werden in Baisy-Thy geplaatst en het was heerlijk vertoeven in het zonnetje.

Zaterdag vloog ik met de dpm en Brigitte  naar Liernu om een kaaskroketje te eten. Thierry en Brigitte Watry  kwamen ook af met hun FK9 .

Brigitte Watry vertelde over haar vroegere job als stewardes bij Sabena. Zij heeft een keer een brandje gehad in de keuken in het vliegtuig.

Mijn antwoord was: (urgentiebericht) panpan, panpan, panpan : "chicken on fire -request straight in approach on runway.....

Ja, ik ben nu mijn radioles aan het volgen bij Raf De Veylder in Antwerpen. Echt een legende die man. Hij heeft 31000 uren vlucht en is al 50 jaar aan het vliegen !!!! In Deurne kent iedereen die piloot wel. Hij geeft ook les PPL.

-Op Zondag hebben we een navigatievlucht gedaan naar de kastelen route. Joel met de Tanarg, Walter (Tweety) en ik met onze 2 takt GTE's .De planning was onder Gembloux naar NAMEN te vliegen maar er was een probleem met de radioverbinding en we zijn eventjes geland op Liernu om dat te checken. Daarna opgestegen  en langs Temploux Zuid van Namen en langs de Maasvallei naar de citadel van Dinant.  Achter die laatste stad begint echt de kastelenroute . Eventjes de Lesse volgen en dan opweg naar Maillin. Ik had getelefoneert naar die ULMbasis en had de toelating om te landen . Er was echter weer een kruis op het seinenveld en je kon niet zien in welke richting je kon landen . Eventjes een 360 en wat gewacht totdat er een toestel opsteeg en we konden dan de juiste richting zien. De windzak stond helemaal slap en daar was ook niets op te zien. Het was er gezellig en binnen in de bar was alles in de winter vernieuwd. Na een goeie spagetti op het terras ben ik naar huis gevlogen en Joel en Walter zijn nog eventjes naar Avernas gevlogen. Tof we !! De 3° foto is van DPM piloot Petra met Christoph.

- Op de fed site kun je nu ook inschrijven voor de Safety Vrijdag naar Butchenbach. Treuzel niet te lang want om naar het eiland Wight te vliegen is reeds volgeboekt!!!!

Voor meer kastelen: zie naar onze fotopagina.


6 Maart

Zondag toch nog goed weer geworden!. Dus een navigatie naar Liernu om een kaaskroketje te gaan eten. Veel wind en er was  wel wat turbulentie ook. Met 2 dpms: Joel met Roos en ik alleen. Er was veel volk aan het eten daar maar niet veel in circuit. Na het nuttigen van de goeie kroketjes terug naar Baisy-Thy waar het vollen bak was. Volgende weekend is er kans dat het weerbericht goed wordt.Dus...hopen maar.


3 Maart

-Vandaag Vrijdag waarschijnlijk de enigste dag van het w.e. dat het zeer goed vliegweer zal zijn.

 Daarom eens een navke gedaan naar Amougies op mijn eentje.

 Naar Amougies toe was het op 1200 ft msl veel wind en de grondsnelheid was maar 50 km/uur.Benodigde tijd om daar te komen was wel 1h en  15'.  Een goed steakske gegeten en op de terugweg met een grondsnelheid van 130 km/uur was het zeer helder. In Amougies opgestegen kon ik onmiddellijk Brussel zien liggen en ongelooflijk maar waar! ik kon de koeltorens van Antwerpen zien. Dat had ik nog nooit meegemaakt. Naast de ctr van Chièvres ligt Enghien en ik kon Ronquères zien liggen,daarachter de nieuwe windmolens van achter Baisy-Thy, daarachter de andere windmolens van Gembloux en daar nog achter die van Liernu. Ik kon ze zelfs tellen. Wah!!!!

Op de thuisbasis aangekomen was het daar zeer druk en Christoph was de nieuwe FK9 schortwing met 100 pk van eigenaar  Marc Clarys  aan het testen. De tableau is zeer goed uitgerust. Radio, tranponder enz.. Op de FK9 staat reklame van Zwitserse kaas. Hmm: lekker !

Nu maar hopen op betere dagen om veel navkes te doen.

De fotos zijn van Marc François.


1 Maart

-Ik heb gezien dat je reeds kunt inschrijven op de site van de federatie voor de nav naar Engeland op 15,16 en 17 Juni.

 Opgelet: er zijn maar 40 inschrijvingen !!

Voor het volledige programma ziet je beter op de site van de federatie.

 Ik heb ook de beschrijving en een foto van het vliegveld Sandown gevonden   . Dicht aan de zee .

-En ook een fotoke gevonden op het web van het hotel waarin we 2 dagen verblijven!   Met zeezicht! wat een luxe. Klik op volgend link om het hotel te zien    (Hotel Roal Pier) je moet wel een beetje scrollen voor dat je op de foto van het hotel bent.

 


28 Februari

- Er is een nieuwe link naar de Koninlijke Belgishe Aeroclub    http://www.belgianaeroclub.be  

 Daar is ook uitleg over alle op komst zijnde veranderingen in het Europese luchtruim, nieuwe reglementen enz... Je kan je daar inloggen en Uw wachtwoord maken. Interessant !


27 Februari

- Peter wil graag deze zomer naar Noorwegen vliegen. Hij heeft me een paar websites vandaar doorgegeven. Hier éen van de mooie , ook in het Engels en er zijn knappe videobeelden te downloaden.  http://www.nortrike.net/uk/index2.htm

- Hier enkele fotos van Gaby die nu ook met FK9 vliegt. De 2° foto is Geniviève in de MCR


23 Februari

-Dit we is er alleen gevlogen op de 3 assers wegens te veel wind.

-Gery is geslaagd is zijn theoretish examen bij examinator Jan Vanhoef. 

-Mullenders Jean  is gelost op DPM (verdere fotos in vlucht volgen als het beter weer is)

-Bij de federatie heb ik vernomen dat er dit jaar een safety w.e. is in Butgenbach(de militaire basis met die geleide verkenningsvliegtuigjes).

 Het vertrek zal op een Donderdagavond zijn naar Bullingen en daar overnachten. Op Vrijdag op bezoek naar Butchenbach en s'avonds terug naar huis .Degenen die willen blijven voor het w.e. mogen terug overnachten in Bullingen. Op zaterdag organiseren die jongens daar voor ons een vluchtje in Duitland.

De datum zal in Mei zijn.De juiste datum zal de fed later meedelen.

-De tocht naar het eiland wight in Engeland zal dan volgen in de 2° helft van Juni.(ongeveer 410 km)

-En op eind Augustus of begin September hebben we weer een 3 daagse Ronde van Belgie  en hopelijk weer een landing op het strand van de panne???

-De nieuwe KB besluiten zien er goed uit. Een versoepeling van de doktersbezoeken. In plaats van een aangestelde arts mogen we naar onze huisarts stappen. Elk jaar voor iedereen 1 controle.Dat zal wel veel goedkoper worden voor ons.

De inleveringen van vliegboeken zouden dan langs de fed moeten geleverd worden. Dat wordt ook goedkoper!

Dus als dit kb er doorkomt ziet het er voor ons simpeler en veel goedkoper uit.

-Verder ga ik met Joel een weekje met de tent door Frankrijk. Wie wil er nog mee??


18 Februari

-Dit we eens niet naar Baisy-Thy gekomen want een piloot FK9 had ons uitgenodigd in Antwerpen voor een Walking Diner. Marc verjaarde en zijn vrouw Dominique de dag daarna. Een zeer geslaagde avond daar in "Het Schipperke". Ze hadden er veel werk van gemaakt. En dat er nog vele jaren bijkomen en vele vluchten mogelijk zijn !