En hier nog 2 fotokes die Jan genomen heeft van de evaluatietest theoretishe kennis in het  Nederlands waarvan Géry Geuning de meeste punten haalde(zie foto op 12 November)


Zaterdag 3 December

-Ziehier alle registraties van ULM in Belgie vanaf OO-01  

-Met dank aan onze radioinstrukteur Andre Dillien


Weekend 26 November

Dit weekend heeft het enorm gesneewd op de ULM basis van Baisy-Thy.Er was heel veel wind en het weggetje naar de piste was helemaal vol sneeuw.Slotsom: Ik zat vast ,samen met Brigitte met de mobilhome en met de Polo van Brigitte.Op Zaterdag is Didier en Christoff ons te voet komen bevoorraden.Op Zondag is de broer van Brigitte ons komen afhalen aan het begin van de weg zodat ik mijn wagen in Nijlen kon ophalen.

Ik ben nu eventjes thuis en ik zag dat er een mail binnengekomen was van Robert Sprockeels die verscheidene fotos had doorgestuurd van Vrijdagavond in Brussel waar het examen van theorie doorging van de Nederlandstaligen,gegeven door Jan Van Hoef.Onze dank aan Robert voor deze fotos!Ik zal ze volgend week-end allemaal op de site zetten want ik ben enkele dagen niet thuis.

Hier al 4 fotos van de evaluatietest theorie (Nederlandstalig)

Volgende week zet ik ook nog fotos op de site die Jan in de klas heeft genomen.

Er komen ook fotos op van de winterprik in EBBY en van een bezoekende grote helicopter.


Weekend 19 November

-Triestig weekend met veel mist.

Alleen de Vrijdag werd er gevlogen.Op Zaterdag en Zondag :mist !

-Op Donderdagavond was er de radiocursus.Volgende week beginnen we met de praktijk.

-Op Vrijdagavond  in Baisy-Thy de theoriecursus in het Frans en in Brussel in het Nederlands.

Volgende week is er het theoretish examen van de Nederlandstaligen en op 2 December van de Franstaligen.

Ik zal proberen van de 2 groepen geslaagden een foto te bemachtigen om hier op de website te plaatsen.


Weekend 12 November

-Gust en Gerry zijn gelost met de DPM!

 Hieronder  een fotootje van de gelukkigen.Twee piloten erbij om binnenkort enkele navigaties te doen.

-Zie ook naar onze nieuwe rubriek van TE KOOP.Er zijn reeds een 8-tal toestellen in aanbieding.

-Het nieuwe boek van "Cockpits en piloten" is nu verkrijgbaar !Klik op de button voor meer informatie.


 

Weekend 4 November

-Brrr...een heel vershil met de temperatuur van vorige week.We zijn te hard verwent geweest.

Een stevige bries vanuit ZW maar er kon toch gevlogen worden.

-Bernard Dereine heeft met glans zijn proef afgelegd met examinator Jan Vanhoef.De navigatie was naar Maubeuge.Hij had alles zeer goed onder controle.Hier volgt een foto van Bernard met zijn MCR.

-Ik heb bericht gekregen van Paul en Frans,de makers van het boek"Cockpits en piloten."  Dit boek verschijnt nu op 17 December.Verdere informatie volgt over 2 weken.

Hier is  de cover :


Weekend 30 Oktober

-Een superweekend!! 22° temperatuur en stralend mooi vliegweer.Echt een terrasjesweer op Baisy-Thy .

-We hebben een zeer mooie navigatie gedaan richting Dinant.Joel met zijn dpm en ikzelf met mijn toestel en Michel als passagier en fotograaf(mijn fotoapparaat is terug gemaakt)Normaal was de bestemming Orchimont tegen Bouillon maar onderweg aan Florennes was er een laaghangende mist over de Ardense bossen.We hebben daarom onze route gewijzigd.

Langs Temploux en Namen en daarna  landing  in Maillin.Vervolgens langs  de Maas  tot aan de Citadel van Dinant. Achter deze stad met zijn zeer hoge brug ligt het kasteel van  Annevoie met zijn wondermooie tuinen.

Klik op de volgende knop voor nog meer fotos van deze navigatie met mooie kastelen waarvan ik de verwarmingsrekening niet graag zou willen betalen.

Dan eventjes richting Noord en je komt een burcht tegen om U tegen te zeggen en daarna een deels uitgebrand kasteel .

Na deze knappe bezienswaardigheden zijn we richting Heron gevlogen totdat we de Maas terug tegenkwamen .

Die zijn we terug gevolgd tot Namen en dan richting Liernu voor de volgende landing en voedselbevoorrading.

-Ondertussen was Peter en Didier bezig met de oudere hangar te isoleren.Zeer knap werk !!

Zie ook nog wat fotootjes van Michele die les volgt met Jan Vanhoef met de DPM,Brigitte Conil met de FK9,Peter met de MCR  en Gde Paeuw ook met een FK9.

Als laatste foto: Joel in vlucht .

Als er iemand graag zijn foto wil in hogere kwaliteit:geef me een mailtje en ik stuur hem naar U (kost U een pintje in de bar van EBBY)

 

-Roos van Acker heeft de gratis luchtdoop gewonnen .Er waren 3 juiste antwoorden binnengekomen.De foto met de baard was Willy.Roos was van deze 3 het dichts bij de juiste antwoorden.Zij krijgt een vlucht met Willy(zonder baard nu)

-Verder is het de moeite waard op de volgende site eens je licht op te steken.Meer dan 6000 fotos van militaire toestellen ,vliegdekschepen,fantastishe fotos van het jaar,airshows enz... http://www.steehouwer.com/

-En,ik heb met de Tanarg mogen vliegen van Roland!!!!Echt een Rolls !!Het is niet te vergelijken met een andere Dpm.  


Weekend 15 Oktober

-Drukke dagen op Baisy-Thy:

-Op Donderdagavond de radiolessen.Een goede 20 leerlingen en op Vrijdagavond nog een 20 tal voor de ULM theorielessen .

In het we zelf was er het bezoek van de kinderen van Genappe die kwamen vliegen;Daarna was er ook een groep voor luchtdopen en samen met een etentje.

Dus animatie genoeg.

Geen fotos nu;

Ikzelf heb mijn lens van het fotoapparaat binnengebracht bij Canon voor een reparatie want hij kwam niet op op een goede scherpstelling;Spijtig genoeg is de servive van Canon een dikke flop !!!!Ik heb al enkele malen een produkt van Canon in reparatie gebracht en men stuurt dat op naar Nederland! Amaai!!!Dat duurt daar altijd zeer lang en dan dikwijls nog niet goed afgewerkt.Spijtig:een goed produkt dat zo een slechte service heeft.Men is gewaarschuwd !!!!

Dus de rubriek "Te Koop" zal eventjes moeten wachten .

De volgende weekenden zal ik wat fotos moeten bedelen van de leden van Baisy-Thy.

-Hier een zeer goede en gemakkelijke weersite http://www.bdb.be/weer/   

-En een Nederlandstalige radiocursus   (klik op button)                 

 

Weekend 8 Oktober

-Een zeer mistig weekend.Niet veel te vertellen en zeker geen navigaties.

Enkele lokale vluchtjes en circuits.Volgende week hopelijk beter .Ik denk dat ik binnen 2 weken,als het weer het toelaat een nav doe naar de omgeving van Bouillon.Landen in Maillin en daarna naar het ULM terrein van Orchimont of Morgimont,de mooie omgeving van Bouillon overvliegen en daarna terug.

Je ziet het aan de fotos dat het weer niet al te best was.

Weekend 1 Oktober

Allereerst hier de foto van de 16 jarige leerling piloot FK9 ,Adrien Roeland die vorige week gelost is.

Nog vele goede vluchten toegewenst !!

En dit weeekend  was er het herfstfeest van ULM Baisy-Thy met de inwijding van de spiksplinternieuwe hangar !

foto Albert Rowies

Zeer goed eten,fanfare en vele blije gezichten.Kortom:Een goed feest!

Klik hier op de volgende button voor enkele fotos van het feest.

-Een van de volgende weken begin ik met de rubriek "TE KOOP".(alleen van ULM Baisy-Thy).

 

 Oude helmen,DPMs,3 assers,alles wat je in okkasie te koop hebt.Alle leden van EBBY mogen hun zoekertjes gratis naar mij doormailen en ik zet het op de site.Liefst met een fotootje indien mogelijk.

-Donderdagavond begint de cursus voor het examen "RADIO"


Weekend 25 September

-De werken voor de elektriciteit zijn gestart!Men is begonnen met de grachten te graven voor de kabel van de straatkant naar de hangars.Nog een beetje geduld en de stroomgroepen op EBBY zijn verleden tijd.Volgende week is er het feest in de nieuwe hangar.We zien er naar uit!!

Hier enkele fotos van mijn DPMmeke in vlucht, genomen  door Paul Van Caesbroeck, de fotograaf van het nieuwe boek "Cockpits en piloten" die op het einde van het jaar verschijnt. Achter mij zit Frans Van Humbeek, de auteur van het boek. Paul, die vloog mee met Roland.

 

 

-Verder is er een nieuwe gele Polaris aangekomen voor de gelukkige eigenaar.Echt een zeer mooi toestel!

En hier nog enkele  fotos van leerling FK9 piloten 

-Eind deze week is er een leerling gelost van 16 jaar.Ik ben zijn naam vergeten en ik zal die volgende week melden,samen met een foto.Hij komt altijd langs de landweg met zijn fiets naar Baisy-Thy.In elk geval een dikke proficiat!!


Weekend  9 September Florennes

-Vrijdagmorgen vertrokken we naar Maillin voor de briefing van de nav naar de basis van Florennes.

Een klein beetje regen maar dat kon de pret niet dempen.Rond 11 h zijn we vertrokken naar een punt boven Florennes,Mettet genoemd.De DPMs vertrokken eerst omdat dat de traagste toestellen waren.Vanuit Mettet werd er met de radio verbinding gemaakt met de radio van Florennes .Overhead Metted en dan richting midden van de Zuidelijke piste.De runways kon je echt niet missen!Na de landingsfase werden de toestellen in een grote hangar geplaatst waar ze velilig stonden moest er toch en onweer overtrekken.

Er was juist een ongeval gebeurd met éen van de F16 jagers van Florennes.Een tragish incident waarin de piloot was omgekomen.

Na stalling van onze toestellen werden we keurig met een autobus naar de cantine gebracht waar we ons pick- nick pakket konden opeten.Na ons een drankje aangeboden te hebben reden we naar de hangars van de F16 toestellen waar ons een uitleg gegeven werd over de bewapening.

Na de bezichtiging van deze nog steeds prachtige toestellen werden we naar de briefing room geleid waar ons een toelichting gegeven werd door een officier over de nieuwe TSA gebieden van Belgie.Ook de Commandant van de Belgishe Luchtkadetten gaf ons een zeer interessante toelichting.

En,als laatste van de dag kreeg Rik Moons het woord over de piloot en zijn menselijke beperkingen .We kregen er een zeer intessante manual over deze materie.

Daarna was het tijd voor een  barbecue in de cantine  en een gezellig drankje in de bar achteraf waarna we naar onze echte 2 persoonskamers werden geleid in een heus hotel midden in Florennes.

S'morgens om 7h15" ochtendontbijt en daarna klaarmaken voor het vertrek.

Er werd in de namiddag onweer voorspeld en er was wel wat lage bewolking.Daarom had ik zelf besloten om onmiddellijk te vertrekken en geen noodlandingsoefeningen meer te doen.Een drieasser is veel sneller en kan veel vlugger  het slechte weer omzeilen.

Na een goede thuiskomst hebben we nog wat nagenoten op de thuisbasis van Baisy-Thy.

Onze dank aan  de President Christiaan De Vries,Rik moons en alle medewerkens van  dit zeer knappe we .Door hun inzet krijgen wij,ulm piloten echt de kans om dit alles mee te maken.

Er is een fotoalbum te bezichtigen op de fotopagina van deze website van het we van Florennes (een 50 tal fotos)

Er is een nieuwe reeks fotos op de website van Blois met dank aan de fotograaf "Gabriel" van Avernas(ook een 50 tal fotos)

De eerstvolgende foto is van Gabriel en daarna een finale met een 10 tal toestellen in Blois


Weekend 2 September

-Dit we zijn Wilfried Bocquet en ik naar "Blois" gevlogen.

De grootste ULM bijeenkomst van Europa.Op Vrijdag vertrokken we dus met 2 DPMs s'morgens om 8 uur naar  Maubeuge.We telefoneerden naar de meteo en die gaf ons groen licht.In Maubeuge aangekomen zijn we geland om het vliegplan af te sluiten.Voor de 1° keer konden we als vertrekpunt EBBY inschrijven omdat deze afkortingen nu officieel zijn.

Na vertrek richting Oosten Parijs kwamen we rond Soisson plots in zeer laagliggende wolken.We konden er niet over en niet onder!.We hadden goed afgesproken:Wilfried vloog langs rechts van mij en als we terug moesten vliegen vloog ik dus 180° links en hij rechts.Al goed dat we dat gedaan hadden:na plotseling in de wolken te vliegen zagen we geen meter meer vooruit;Dus we draaiden de 180° en kwamen na enkele tijd terug uit de mist en ik zag Wilfried  op 11 uur.Met de radio kon ik alleen met Wilfried praten maar hij kon niets terugzeggen want ik hoorde hem niet.Wel als hij op de mike drukte.

Als ik een voorstel deed en hij was akkoord drukte hij éen keer en als hij niet akkoord was drukte hij verschillende keren.Ik stelde voor om een noodlandingsbaan te vinden en af te wachten tot alles weggetrokken was.Na 1 klikje gehoord te hebben wist ik dat hij mij gehoord had.Na enkele minuten zag ik een groot veld dat er redelijk goed uit zag.Ik vloog er eerst eens over om te zien dat de oude korenplek wel in goede staat was en er geen elektriek draden waren of prikkeldraad.Alles oké en we hadden zeer goede landingen.Na eerst een boterhammeke gegeten te hebben zijn we daar terug vertrokken als de wolken weg waren.

Oké,starten en terug weg!

Na een half uurtje,hetzelfde scenario!Terug op een veld en afwachten.Deze landingsplaats was echter veel zwaarder en we opteerden om op te stijgen op de asfaltbaan die er neven lag.Hier de fotos van de 2 landinsplaatsen en op de 2° foto zie je de baan waar we opgestegen zijn.De 2 fotos zijn genomen met een klein digitaal fotoapparaatje.Ze zijn alletwee met 2 zwarte randen.Waarom weet ik niet !

Na 230 km gevlogen te heben kwamen we aan in Ferté Gaucher waar we konden tanken.Zeer vriendelijke mensen daar die in de namiddag ook naar Blois vlogen.Na Ferté vertrokken we naar St Benoit Sur Loire en na in het totaal een kleine 6 uur vlucht over de prachtige Loire streek met zijn vele kastelen kwamen we aan in Blois.We zagen het van zeer ver al liggen.Op de radio had ik al 30 km op voorhand gehoord welke baan ik moest nemen.Het kon echter niet verkeerd want je moest wel een ezel zijn om daar verkeerd te zien!7 of 8 ULMs in finale is daar geen uitzondering!De wind stond cross dus daarom geen turbulentie van de vorige.

Na onze DPM vastgebonden te hebben reden we met de auto van Wilfried naar ons hotelletje (Monarch)waar we nog konden eten om 9 uur s'avonds.Het was maar 2 sterren maar de maaltijden zijn er echt aan te bevelen.

Op Zaterdag hebben we alles afgezien in de broeiende hitte .Alle nieuwigheden op ULM gebied werd er tentoongesteld.Formatievluchten,luchtdopen met nieuwe toestellen ,honderden winkeltjes enz....

De vriend van Joel ,Gabriel,een piloot van Avernas heeft met een goed fotoapparaat vele fotos getrokken en heeft beloofd om mij deze fotos te bezorgen.Ik zal ze achtereen dan op deze site plaatsen op de fotorubriek.

Normaal vertrokken we Maandag terug maar de meteo gaf onweders in het midden van Frankrijk en daarom zijn we Zondag teruggevlogen.De terugweg is gemakkelijker verlopen en we waren op Baisy-Thy terug rond 6h30.Alles goed verlopen en het was een geweldige vlucht van in het totaal een 11 u in vlucht en vele literkens dure benzine.

Hieronder een foto vanuit de DPM van de Loire en op de 2° foto een zeer rare ULM met 2 motors.

 

-Volgende weekend is er de uitstap met de Federatie naar de basis van Florennes.

Hieronder enkele mooie fotos van Walter met de FK9.Ronqières,de scheepslift van Streppy en 2 mooie bungalokens

.


Weekend 27 Augustus

-Hij is eindelijk binnengekomen !!! De spiksplinternieuwe TANARG DPM met de 4 takt 912 motor met 80 pk !!!!

Een ongelooflijk mooie toestel.Het is echt de Rolls van Air Creation.

Ik heb er mee meegevlogen en het is echt super!!!!  155km per uur(volgens het boekje 150 km/u) aan een veel lager toerental dan met de 2 takten 582.Het toestel kost kompleet wel een pak meer maar men moet wel rekening houden met het minder verbruik en de autonomie is ook aanzienlijk vermeerdert.70 l benzine met een verbruik van 9l aan 90 km /u. De kruissnelheid is wel met max trim 110 km /u.Voor iemand die veel uren doet en reist is het zeer interessant.

Voor de liefhebbers van de tweetakt motor is er ook een versie van de Tanarg met een 582 motor.deze prijs is bijna hetzelfde als vroeger.

Echt indrukwekkend en veel gemakkelijker dan vroeger is de vleugel erafdoen en op de grond leggen.Heel de kar plooit open.Met éen hand!!!!!

Een optie is de brede laagprofielband en de 3 schijremmen op alle wielen.Echt wel aan te raden want het geeft deze DPM een echte speciale look.Hier wat fotootjes ervan.

Er volgen binnenkort wel meerdere mooiere fotos want het was al avond en een beetje donker.

Volgend we is er de navigatie naar Blois in Frankrijk .We vliegen met 2 toestellen.Ik en Wilfried en als passagier een yerrican benzine voor als we dorst hebben!We vullen proberen omwat fotos tr trekken van de mooie kastelen aan de LoIire.Daar gaan we Zondag nog een tochyt maken! In totaal zullen we een 1100 km te doen hebben


Weekend 20 Augustus

-Dit we was er de barbecue  van Roos omdat ze verjaarde.Vorig jaar was die aan onze mobilhome maar omdat het regende kregen we de toelating van Roland om de hangar te gebruiken.

Dat was wel heel goed want ik heb nog nooit zo een slechte zomer gezien als die van 2005 !!

Het was heel gezellig en Roos had veel moeite en kosten gedaan om deze avond te laten lukken.

Gelukkige verjaardag ROOS en dat er nog vele jaren en vluchten volgen !!!

S'avonds werd er met de helicopter gevlogen met afstandbediening en de duifjes op de nok van het dak trokken zich dat echt niet aan .Ze hadden hier al meer vliegtuigen gezien!

Hier nog een foto van Walter van de groentenwinkel die zijn kranige oma een luchtdoop heeft gegeven(85 jaar)

 

-Voor het veiligheidsweekend van Florennes met de Federatie zijn er nog enkele plaatsen vrij.

ik denk dat het echt de moeite zal lonen om daar naar toe te gaan.

voor verdere inlichtingen en fotos :zie op het volgende adres:   http://www.fed-ulm.be/gegevens/forum/2005florennes.htm


Weekend 13 Augustus

-Heel dit we was het betrokken en onweerachtig maar tussen de buien door kon er toch gevlogen worden.

-Op Zondag werd de vlucht in groep naar de fly-in van Shaffen geanuleerd door de slechte weersvoorspellingen.

Hier enkele fotos van de leerling piloten Brigitte Conil met de witte FK9 en Eric van de firma"werkbroek"met de gele FK9

-Volgend we is er de fly-in van Bassenge op Zondag en  op Zaterdag de Bogart trofee in Liernu


Weekend 6 Augustus

-Dit we gingen er 4 man op een navigatie met 1 Polaris en 1 MCR naar het eiland  Yersey in Frankrijk .

Hier de fotos van de piloten en co piloten.

-Volgend we is er de navigatie van de Fed naar Schaffen-Diest.Men moet daar voor inschrijven op de      website www.fed-ulm.be.

-Ondertussen ben ik met Wilfried alles aan het voorbereiden om naar "Blois" in Frankrijk te vliegen(2 DPMs) in het begin van September.We hebben daar een hotelletje besproken voor enkele nachten aan de Loire.Er worden daar in het totaal 800 ULMs verwacht!Een ware bijennest!Het is daar de grootste ULM bijeenkomst van Europa.Daarom vliegen we er reeds op Vrijdag naar toe.Een dikke 450 km rond Parijs en dan ZW naar de kasteelrijke Loire rivier.We hebben geen passagier bij maar wel een bus benzine.We hebben reeds de toelating gekregen van 2 ULM vliegveldjes om daar een tussenlanding te doen.Hopelijk zijn de weergoden ons gunstig!


Weekend 31 Juli

-Enkele weken terug hadden we inlichtingen gevraagt aan Belgocontrol om een vluchtplan te activeren per GSM.

Men had aan Remi,ter plaatse bij Belgocontrol, verteld dat dit kon.Maar later wou men het vluchtplan niet activeren omdat we niet in vlucht waren.We wilden het vluchtplan activeren per GSM  maar in vlucht met de DPM was niet mogelijk natuurlijk.

Ik heb toen een mail gestuurd naar Belgocontrol  om enkele inlichtingen te vragen over deze methode.

Bij Belgocontrol heeft men ons snel een mail terug gestuurd met een positief antwoord.

Mijn dank aan de snelle reactie aan Belgocontrol.Men heeft ons probleem daar snel en zeer vriendelijk proberen op te lossen.

Hierbij vindt U de mail die ik aan Belgocontrol heb opgestuurd en de mail van Belgocontrol aan mij terug.

Dit is goed nieuws voor de ULM piloten die hun vluchtplan nu kunnen activeren per GSM als ze nog geen radiolicentie hebben .Voor het vertrek en niet in vlucht zoals het vroeger moest!!!(lees hieronder de mail aub)

Opgepast!!!niet vergeten de activering op te heffen later want anders begint  er een reddingsactie die U veel geld kan kosten!!!

-Men zal ons er nog verder inlichtingen geven daarover!

Mail naar Belgocontrol

Mail van Belgocontrol naar mij

 

-Nog steeds geen geluk met het weer.Heel het we was het een slechte meteo voorspelling en daarom was er geen volk op de fly-in van "Bullingen".

Er waren op Baisy-Thy enkele lokale vluchtjes tussen de regenbuien .

Hier 2 fotootjes van de FK9 van Thierry en die van Jean Luc.

-Wij hebben het exclusieve recht verkregen om een foto te publiceren van een piloot van "Baisy-Thy in zijn jongere Beatle jaren !!!!!!!!!!

Wie is deze piloot?????

Gelieve het antwoord naar mijn E mail adres te sturen    gerard@ebby.be

Gelieve ook op de volgende 2° vraag te antwoorden:Hoeveel juiste antwoorden zullen er gemaild worden?

Je kunt er een gratis luchtdoop mee winnen in een DPM !!!

-En zo ziet de ULM basis van Baisy-Thy eruit  (met de nieuwe hangar erbij)


Weekend 24 Juli

-Dit we heb ik geen fotos genomen.Er is naar Amougies gevlogen (Jan met een toestel en ik met mijn DPM)en enkele plaatselijke kleine vluchtjes.

-Koen ,die ook op FK9 vliegt (maat van Mark van regioAntwerpen) is ook gelost.Champagne volgde en een proficiat natuurlijk.

-Met Nico heb ik een tochtje gemaakt naar Streppy de grote scheepslift ,daarna naar Ronqières,het riviertje  af naar het kasteel aldaar,circuit van Nijvel en retour naar de basis.Mooi klein tochtje van ongeveer 60 min.

-Er waren nog 2 lachés dit we maar ik ken alle namen nog niet van die jongens (of meisjes)

-In begin September vliegen  Wilfried en Ik naar Blois in Frankrijk met de DPM.We verblijven er voor 4 dagen en hebben een klein  hotelletje besproken.Vlucht langs het Oosten van Parijs en dan de kastelen van de Loire.Er vliegen van Baisy-Thy nog verschillende andere toestellen ,MCR en FK9 naar deze grote bijeenkomst van de ULM maar waarschijnlijk voor 1 of 2 dagen.De afstand naar Blois is een 450 km + terug iets meer omdat we die prachtige streek van de Loire met zijn mooie kasten wat gaan verkennen.

In Blois zal het wel opletten geblazen zijn want er worden 800 ULM toestellen verwacht op dat we.Dat zal wel een bijennest worden met de landingen !

-De eerstvolgende navigatie is waarschijnlijk de Fly-in van het we van 30 Juli in Bullingen aan het meer van Butchenbach(als het weer goed is)

-De 2° week van September is er het veiligheids we(bezoek)naar de F 16 basis van Florennes.Met noodlandingsoefeningen op de lange asfaltpiste en een overnachting .

-Volgende weken ga ik eens wat werk maken van de "TE KOOP"pagina(alles wat er te koop is op EBBY)

Als er leden van EBBY zijn die iets in okkasie te koop hebben van alles wat ULM aan gaat,stuur me gerust een mailtje en ik zet het op de site(gratis natuurlijk)


Weekend 16 en 17 Juli

-Op Zaterdag hadden we een Navigatie naar "St inglevert" juist ten Westen van de CTR van "Calais".

 Ben Marrant,Remi Salien,Gerard Verhoeven,Brigitte Coppin en Walter de groentenboer met zijn nieuwe DPM waren van de partij.S'morgens vertrek en landing naar "Amougies".Daar werd door Remi en Ben het vluchtplan geactiveerd .Na wat moeilijkheden met Belgocontrol lukte dat ongeveer.Remi was in de week naar Belgocontrol geweest om het vliegplan in te vullen .Daar werd hem zeer vriendelijk bevestigt dat dit per GSM juist voor de vlucht kon geactiveerd worden.

Oké! In "Amougies aangekomen werd dan het vluchtplan ingediend  en men deelde ons doodlijk mee:Dat kan niet per GSM of je moet dat in vlucht doen!

Wel,die man daar moet ons dat toch eens voor doen in een DPM !!!

Niets aan te doen!Bij hem ging dat niet,misshien bij anderen maar hij zou het vluchtplan niet officeel openen maar wel een nota er van nemen!

Na vertrek naar de Franse kust kwamen Walter en Gerard met Brigitte na een 80 minuten vlucht aan in "St Inglevert".Eventjes wel spannend op het laatste ogenblik want het plafond was nog maar 300 m geworden.Het zicht een 4 km.(De meteo was geraadpleegd en gaf veel beter weer door dan het was)

Na geland te hebben op de betonnen piste in "St Inglevert werden we zeer vriendelijk ontvangen door enkele piloten ter platse,er werd getelefoneerd om de voorzitter te halen om wat benzine te halen .

We kregen een berichtje per GSM van Remi en Ben dat ze teruggevlogen waren naar Amougies wegens de mistige toestanden daar en dat ze later als het beter werd terug vertrokken naar "Zuienkerke".

Ben en Remi hadden een trager toestel dan dat van ons en hebben wijselijk besloten om daar terug te keren.

Ondertussen waren Walter en Gerard met Brigitte terug getankt en we vlogen eerst een heel eind langs de kust langs "Cap Gris "  Heel knap daar!!!! De fotos zijn te bekijken op onze foto paginas.Er zijn er ook enkele bij van EBBY uit de lucht en de Golf .

Na terugkomst in "Amougies " kregen we bericht van Remi en Ben dat ze ook op weg waren vanuit "Zuienkerke" naar "Amougies".Ze hadden daar ook een eind langs de kust gevlogen.

Na samen een goede spagitti te hebben verorbert werd er terug naar EBBY gevlogen.Een zeer plezante dag!!Iedereen was terug tussen 21 en 21h30 local time.

-Op Vrijdagavond waren er de twee vrienden uit Antwerpen die FK9 vlogen,Mark en Koen aan het vliegen met instrukteur "Christof".

Mark werd gelost en er werd natuurlijk de gebruikelijke Champagne genuttigd.Koen zal waarschijnlijk niet veel later volgen. Een dikke prificiat!


Weekend 2 en 3 Juli

-Chris Van Nuffel:Eerste rolstoelgebruiker die zijn vliegbrevet heeft !

 In het weekend behaalde Chris zijn vliegbrevet op Baisy-Thy .Hij is technish tekenaar op een research en development afdeling.

 Vier jaar terug had hij een ongeval waarbij de benen verlamd geraakten.Na het zien van de film"Fly away home" kreeg hij het idee om een ULM om te bouwen waarmee hij zijn vliegbrevet kon halen.Samen met het FKG fabriek zijn ze er samen in gelukt om deze veranderingen aan te brengen.

Het landingsgestel vooraan en staart achteraan worden normaal met de pedalen bedient.Een stuurstang neemt nu deze funktie over.Een dikke proficiat voor Chris !!!!Op zijn eigen website kunt U alvast veel meer vernemen  www.paraflight.be

-Vorig we werd er een navigatie van 3 dagen gedaan door de Federatie.Er waren verschillende deelnemers van EBBY.

Walter heeft me een grote reeks ZEER MOOIE fotos bezorgd van in Old Warden ,het luchtvaartmuseum.Hier vindt U reeds 2 fotos van die Super old timers! Voor veel meer fotos van deze old timers kunt U op deze site terecht op de fotogalerij of ,druk op de volgende knop

-Verder is de hangar bijna helemaal af.De afwerking buiten moet nog gedaan worden maar het is is een prachtstuk!


Weekend 19 juni

-een zeer druk weekend !

-Donderdagavond vertrokken de eerste deelnemers voor de navigatie van de federatie naar Old Warden in Engeland.Vrijdagmorgen vertrok de tweede zwerm ULMs en Dpms.ik heb alleen enkele fotos van het vertrek van de navigatie.

-Verder een zeer gelukkige DPM piloot ,Niko Decamps die gelost is door Jan Vanhoef.

 en degenen die in de buurt waren konden natuurlijk genieten van de traditie achteraf.

-Het derde grote nieuws is de nieuwe bar in Baisy-Thy.

Hier volgt een foto van de oude en de nieuwe bar.

Volgende keer een foto ervan met alles erin en erop !

-op Zondag ben ik naar Beauvechain gevlogen om wat luchtdopen te doen  op de grote piste die uitzonderlijk opengesteld was voor een feest van de plaatselijke vliegclub.Keitof !!!

-Volgende week is er geen nieuws omdat we een weekje weg zijn (last minute)


Weekend 12 Juni

-Een guur en koud weertje dit we.

Het is mijne verjaardag en tegelijkertijd de verjaardag van Roland.(2 zwaar gevallen op éen dag!!!)Op Zaterdagavond was er een klein barbecuetje en Zondag zijn we op navigatie geweest  langs Cerfontaine,Matagne,daarna langs Maillin,Temploux en terug naar Baisy-Thy.In het totaal een 2 tal uurtjes in vlucht en zeer koud!Roos Vanacker heeft enkele zeer mooie fotos genomen vanuit de DPM van Wilfried Boquet.Hier zijn ze:

1°foto-EBBY by night

2°foto-Maillin

3°foto -Streppy

3°foto-Citadel Dinant


Weekend van 4 Juni

-Weer veel wind en af en toe wat regen.Het betert er echt niet op.

-Er waren weer veel luchtdopen en de monitors hadden het zeer zwaar met dat slecht weer.

-De volgende week is er de geplande oversteek met de ULM Federatie(3dagen)

-Hier verder een fotootje van Guido met de DPm en een leerlingpiloot op de FK9

-Vrijdagavond ,10 Juni om 19h is er de algemene buitengewone vergadering van de federatie (BMLF)in het Huis Der Vleugels ,montoyerstraat,1 te Brussel.

Hier nog een bezoeker in het circuit van EBBY.Er was nog een formatie van 5 helicopters maar ik had het fototoestel niet bij de hand.


Weekend van 29 Mei

Zeer druk we in Baisy-Thy!

Op vrijdag  was er een intencive van de firma "Interparking" met vele luchtdopen en op Zaterdag was er een evenement van "Proximus".

Zaterdag was er ook de navigatie over het kanaal naar "Headcorn"

1 DPM,4 FK9,1 Albatros,1 Mistral en 2 Mcr toestellen vertrokken rond 9 h local time naar het Ulm veld "St Inglevert" in frankrijk.De fotos (22)zijn te bezichtigen op de fotopagina .

Omdat er hevige wind aan de kust was werd de navigatie ingekort.Alle toestellen hadden een tankbeurt in St Inglevert en de helft kwam terug naar EBBY.de andere helft vloog naar een ander vliegveld aan de kust .

Op Zondag was het eventjes D Day in EBBY.

8 echte oldtimer "Willy"jeep met inzittenden in volledige Army uitrusting kwamen de basis bezoeken en een drankje nemen.

Op Zondag voormiddag was er een buitenkansje voor mij:Francis die met de MCR vliegt vroeg me mee op navigatie.

Dat moet men natuurlijk geen 2 keer vragen! Feluy,de gevangenis,Leeuw van Waterloo,Villers,antenne en terug naar EBBY.

Dit weekend was alles wel heel tof!!!

 


23 Mei 2005

-Er is een zeer mooie navigatie geweest naar Fain Véel in Frankrijk met 11 toestellen van Baisy-Thy.

Tijdens de week daarvoor was er een slecht weerbericht voor het weekeinde maar de weergoden besloten anders.

Op Zondag begon het weer op te trekken en de organisator Coddens Roland besloot om een uurtje later te vertrekken omdat dan alles bijna  optimaal begon te worden.

De DPMs vertrokken een halfuurtje vroeger en er werd afspraak gemaakt op de luchthaven van Charleville-Mezières.

Thierry met de FK9  had een collectief vluchtplan ingediend zodat alles officieel was.Op Charlevilles waren ze zeer verwonderd om zo veel vliegend materieel te zien. En in de bar werd het  koffieapparaat vlug werkensklaar gemaakt .Walter en Remi + het team Coddens en Michel pompten gauw hun bandjes wat bij  en daarna vertrok heel de kolonne naar de eindbestemming in Fain Véel in de omgeving van Bar Le Duc.

Het terrein daar was wel niet zo grandioos zoals in EBBY maar de ontvangst was wel enorm en zeer vriendelijk.De aangekochte benzine werd voor 3/4 vergoed en de barbecue was ook zeer smaakvol.Na wat rust voor sommigen en wat werk voor Jean Luc(voorband plat),vertrokken we weer huiswaarts maar richting Sedan .

Na weer een uurtje vliegen werd er geland op het vliegveld van Sedan;

Sanitaire behoeften voor de mannen maar ...probleemje:Andrea vondt geen toilet voor de dames.(is op het ogenblik wel opgelost hoor!!!)

Na een half uurtje rust vertrokken we weer richting Belgie langs de kant van Bouillon.Een zéér mooie streek maar wel indrukwekkend met veel bossen en weinig landingsplaatsen.

Nadat iedereen goed geland was in Baisy-Thy werd er s'nachts zeer goed geslapen:Allemaal wel een beetje moe maar met een grote voldoening!

Er zijn nog vele fotos op de FOTOPAGINA van deze nav .Er zijn fotos gemaakt door  mijzelf en door  Walter(mijn dank daarvoor)

 


23 Mei

-Tijdens het we van de Nav naar Bar Le Duc werd er door enkele andere DPM piloten een nav uitgevoerd naar Amougies.

Hier enkele fotootjes ervan.


-23 Mei:

De werken aan de nieuwe hangar schieten nu zeer goed op.Er komt zicht in!

Hier enkele fotootjes hoe het er in het we van 21 Mei uitzag:

 

 

-Ondertussen heeft Remi het seinenveld zeer goed onderhanden genomen en ziet het er terug duidelijk uit.

-De laatste foto is van een bezoekertje aan  Baisy Thy,maar hij heeft geen luchtdoop genomen !

-Verder nog een prettige verjaardag aan Didier(26 denk ik).Hij geniet van enkele dagen welverdiende rust met Yéla(ik zal ze de volgende keer eens vragen of ik haar naam  wel goed schrijf,)

-Volgende week Zaterdag is er ook de navigatie naar Headcorn(1 dag) in Engeland.


9/5

Weekend van 7 en 8 Mei

Hier enkele fotos van de nieuwe hangar.Dit weekend werd er het gras afgedaan door Gerard en Remi is begonnen aan het herschilderen van het seinenveld .

Er is ook een splinternieuwe bar besteld.Achtereen kunnen we veilig op de nieuwe barkrukken zitten.De oudere barstoelen waren wel onveiliger dan de toestellen in de lucht!

Volgend weekend is er de navigatie naar Fain Véel(Bar Le Duc) in Frankrijk. Er zijn vele toestellen ingeschreven van Baisy-Thy.Hopelijk zijn de weergoden ons goed gezind.

De navigatie van dit we naar Avernas ging niet door omdat er regenbuien voorspeld werden en veel wind.

Vergeet ook niet binnen enkele weken de oversteek van het kanaal naar Headcorn (1 dag)

Binnen enkele weken komt er op deze site een pagina met alles wat er te koop is op Baisy-Thy + alle tweedehands spullen van de leden van EBBY die er graag wat willen van verkopen.

Dit zal gratis zijn en zal wekelijks aangepast worden.Als U al iets bezit dat U graag zou willen verkopen,laat het me weten op het volgende mailadres:   gerard@ebby.be

 


We van 23 en 24 April

De werken aan de nieuwe loods zijn al goed opgeschoten.

Alle beton voor de peilers is gegoten en de kraanwagen staat klaar om de volgende week deze peilers te plaatsen.

In dit we is er veel gevlogen want de weersverwachtingen waren beter dan voorzien.

Hier enkele fotootjes van Zaterdag en Zondag

Vergeet het feest niet in Baisy-Thy op Zaterdagavond 30 April !!!!


weekend van 16/17/April

Didier met de pletwals bezig voor de fundamenten van de nieuwe hangar

Niet gemakkelijk want de pletwals zat enige tijd vast!Hij zakte weg in het losse zand.Na enig slabeurwerk en plaatsing van grote strips rubber achter de walsen  kwam het gedrocht terug los.

Verder was het een triestig weekend met veel regen en mist.Geen vliegweertje en dus werd er wat onderhoud aan de ULMs en DPMs gedaan.

Thierry plaatste een Led licht op de FK9 en Michel Mortiaux verving zijn voorband op de DPM.Hij was wel met de moto en had geen plaats om hem ergens op te bergen.Geen nood!!!(Zie foto)


 

 

       -De werken zijn gestart voor de nieuwe hangar op EBBY

         Wij zullen hier regelmatig fotos van publiceren .De eerste grondwerken zijn gedaan!

      


 

                           -Er zijn navigaties gepland door Baisy-Thy:

                          -15/5 Navigatie naar Frankrijk,Bar Le Duc.ope,deurdag met barbecue(benzine verkrijgbaar)

                          -28/5 Overtocht van het kanaal naar Headcorn.

                          -25/6 Vlucht naar " Gaucher"(regio Parijs)met barbecue ter plaatse.

                          -USA:Voor DPM piloten en passagiers wordt er in samenwerking met de plaatselijke invoerder van Air Creation een    buitengewone navigatie georganiseerd met vertrek vanuit Phoenix,Arizona en het overvliegen van Las Vegas,Monument Valley,Drand Canyon,St Georges....met ter plaatse gehuurde toestellen.Periode Oktober,November.De geinteresseerden kunnen contact opnemen met Roland Coddens.


-Op 30 April is er een groot Lentebuffet 2005 op EBBY in de loods.

Receptie om 19u

Tafel om 20u

23 € per persoon.

Gelieve de plaatsen te reserveren voor 20 April.op tel nr 02/6530832 of fax 02/6534273


 

2 April          -Navigatie naar Hoevenen boven Antwerpen.