Hier volgt een verslag vanaf de dag dat ik de eerste les nam op Baisy-Thy.

Op dat moment kende ik er nog echt niets van.Dus zullen er wel enkele fouten in het verhaal zijn.

Ik heb echter daarna niets veranderd om het verslag zo te laten zoals het was op het eerste moment.Goede voornemens,herhalende fouten,frustaties enz....Het is voor mij ook al eens leuk om er jaren later terug eventjes naar te zien.

Take off !!!

Praktijkles 1 Zaterdag 22 September 2001

Eindelijk is het zover.Mijn eerste echte vliegles.Na de goedkeuring van de aangestelde dokter en een bewijs van goed gedrag en zeden(daar verschieten jullie van dat ik dat heb hé !)kunnen we vertrekken.

Eerst een goed overalleke gekocht want warm is het daarboven niet.

Mijn instrukteur van vandaag is Willie,een Franssprekende die echter zeer goed Nederlands spreekt;Hij was vorige week nog in Amerika,waar juist die trammelant aan de gang was.Maar hij was ver van New York en de troubels.

Eerst moeten we de checklist doen van het toestel en het uit de hangar duwen.

De vleugels meten bijna 10 meter en je moet het toestel zelf juist op een witte meet in het midden houden want anders raakt een vleugel de poort waarna er beschadigingen kunnen optreden.

Eerst de checklist:zien dat alle clipsen en pennetjes nog op hun plaats zitten.de vleugel nazien op beschadigingen en binnenin de vleugel de alluminium buizen nazien dat hij niet gekraakt is.

De bandenspanning,de voornaamste bouten waar de vleugel aan de kar hangt en dan de motor nazien:elk veertje van de uitlaat wordt verbonden met een kabeltje,het inlaatspuitstuk ook.Dit kabeltje voorkomt beschadigingen op de schroef als er iets loskomt.Als er in een autocrosswagen iets loskomt zet je hem aan de kant.Hier is dat wel iets moeilijker natuurlijk.

Dan de motor klaarmaken voor de start.Handrem op,voetje voor het wiel(anders als je ongeluk de gas niet op nul hebt gezet vliegt alles vooruit en krijg je de schroef op je body )gas op nul,oppompen van de benzine  en dan in gang trekken.Na 3 keer lukt dat en de motor is in gang.(rotax 2 takt 50 pk)

De eerste les is taxien.Met de linker pedaal kun je remmen als je de pedaal naar voor klinkt(pedaal is scharnierend in het midden) en met de rechterpedaal kun je gas geven.Lijkt zeer gemakkelijk maar het is toch wat wennen.Want je moet de vleugel iets naar beneden naar de windrichting houden anders kun je al een koprol maken als er veel wind is.Je moet ook goed uitkijken want 10 meter breed is wel wat en hier en daar staat er een helicopter met een draaiende mixer op zijn kop enz...

Allé,eindelijk de lucht in!Ik moest eerst vanachter zitten om eens kennis te maken maar na 10 minuten kwamen we terug en mocht ik vanvoor zitten.de instrukteur deed de start nog en als we op 200 m hoogte waren kon ik al overpakken.Als je naar rechts trekt ga je naar links en naar links trekken ga je naar rechts.

Het eerste kwartiertje moest ik proberen om recht te blijven vliegen naar een punt in de verte.Dat gaat goed als er geen turbulentie aanwezig is of hevige zijwind want dan voel ik wel dat ik nog vele uurtjes nodig heb voor dat ik die DPM(delta plane motorisé)in de hand heb.Na dat kwartier moest ik zelf de gas  en de hoogtemeter in het oog houden.Als je meer gas geeft stijg je automatisch en minder daal je.De hoogtemeter moest constant op een tweehonderd meter blijven.Dat is al wat moeilijker omdat je nog echt onwennig bent en wat zenuwachtig natuurlijk.Ondertussen vlieg je wat scheef en moet je wat bijtrekken,te ver,terug bijtrekken enz....

De landing deed Willie zelf nog natuurlijk maar ik moest de gascommande bedienen op aanwijzing .Dan weer taxien en  motor af en de vliegboek invullen.

Mijn eerste 44 minuten zaten erop.Morgen nog een lesje als het weerbericht goed is.

 


 

1* Theorieles in een school in Brussel  06/10/01

Vandaag kennismaking met de andere leerlingpiloten(13 in totaal waarvan 2 vrouwelijke leerlingen).Jan Verhoef,die me de tweede praktijkles gaf geeft hier de theoretische lessen.Het lesboek heeft hij zelf uitgebracht en Jan is een van de zeer weinige Nederlandstalige lesgevers van Belgie.

De eerste les ging over Aerodynamika:vectoren,lift,kracht ,Newton en collegas enz

Ik moet me wel wat concentreren want het is meer dan 40 jaar geleden dat ik feitelijk nog eens gestudeerd heb.Als je echt voor die lessen geen inspanning leverd,dan komt er niets van.Maar de lesgever legt het eenvoudig en goed uit,af en toe met een mopke,maar dat mag natuurlijk wel.Na de les 100m verderop wordt er gewoonlijk een pintje gepakt op de goede afloop.

Volgende lessen zijn Aerologie,techniek,reglementatie,navigatie en proeven.


ZONDAG 23 September   Les 2

Vandaag een andere instrukteur:Jan :heel kalm en hij legt alles perfekt uit in een verstaanbare taal.Hij is de man die ons de theorielessen in Brussel geeft.

Vandaag wat bewolkt maar een hele goede dag om te vliegen:weinig turbulentie en een kalm weertje.

Eerst nog wat taxien leren en dan terug de lucht in.Gisteren trok en sleurde ik aan de stang om recht te blijven en vandaag ging het na een goede uitleg een heel stuk beter. Je moet gewoon het zeil zijn werk laten doen.De horizon kennen en ernaar vliegen is wel een van de belangrijkste dingen die we moeten leren.Het is ook zoals met een automatic rijden.de reaktie volgt iets later.Als je draait moet je niet direkt een rectie verwachten maar wel eventjes wachten en...daar gaat ie!!!Ik dacht eerst dat als je meer gas geeft dat de snelheid alleen bepaalde maar als je gas geeft gaat hij hoger en als je gas minderd gaat hij lager.Het is met de stang naar voor of achter te brengen dat de snelheid vermeerderd wordt.Ik snap het nog niet helemaal maar dat komt hopelijk wel.In elk geval hebben we vandaag veel bochtenwerk geoefend en dat ging toch al niet slecht.Volgens de monitor ging het kalm en beheerst!(bank vooruit!)

Volgende week is het zaterdag en Zondag cross en dan zal ik niet kunnen gaan vliegen.Maar geen nood :niet overhaasten! 

 


Vanavond begon Jan de lesgever aan de laatste blz van Aerodynamika.Dit was wel een beetje zwaar voor mij .Ik begrijp wel alles maar om dat allemaal te onthouden!!!

Na een uurtje begonnen we aan een nieuw hoofdstuk:Aerologie(weerkunde).Als je deze les goed snapt kun je plaatselijk redelijk goed de weersvoorspelling doen.Nu moet niet elke crosser naar mij beginnen te telefoneren om te weten welk weer het op hun cross gaat worden hoor.Op het ogenblik versta ik er nog geen bal van.(of geen wolk).Maar,ik zie het wel zitten en daarom ga ik vandaag nog eens goed blokken.

Nu ga ik hier stoppen want we moeten op de hoek in het plaatselijk caféétje het stof uit onze hersens gaan verwijderen met wat geestelijk nat(kriekske natuurlijk of 2..?)


Les 3 Praktijk op vrijdag 12/10/01

Fantastisch knap weer vandaag !Een zeer knappe nazomer.Op het vliegveld was het zeer druk vandaag en de toestelletjes werden allemaal naar buiten geduwt.Checklist,benzinetanken,overalleke, intercom aan en een groot kussen achter mijne rug en wegwezen(Anders kom ik mijn korte poten niet aan de pedalen) 

Het zicht was echt ongelooflijk.Vandaag had ik Christoff als monitor,die slaapt zowat op zijn vliegtuig.Jong,maar al zeer veel vlieguren.Hij legt het ook zeer kalm en goed uit.Het vliegen rechtdoor gaat al een beetje,alhoewel,ik probeerde een autostrade te volgen en door de zijwaartse wind had ik wel wat moeite om mooi op koers te blijven.Vandaag mocht ik zelf al gas geven.Bij gas geven kom je automatisch hoger en moet je kompenseren met de stuurstang.Dan moet je zeer goed opletten dat je niet onder de VNE komt.Dit is de sneleid waar je niet onder mag komen,anders vlieg je niet meer maar val je!Na een hele reeks bochten oefenen mocht ik over het vliegveld vliegen om te kijken op het informatiebord.Dit geeft informatie vanuit welke richting dat je moet landen en vanwaar dat je de landing moet inzetten.Bij de landing pakte Christoff over,dat mocht ik nog niet doen.Maar toch een volledig uurtje gevlogen?Nu nog de vliegboek invullen en naar de praktijkles in Brussel.

 

les 4 Praktijk op Vrijdag 19/10/01

 Bewolkt weer en een stevige turbulentie op een 200 m hoogte.

Vandaag mocht ik iets meehelpen met de start en daarna mocht ik weer overpakken vanaf een 100 m hoogte.Stijgen tot 200m en daarna proberen een rechte vlucht te maken langs het bos ,waar een knap kasteeltje staat.Daar moeten we steeds omheen vliegen want het is verboden daar over te komen.Maar,het is een goed refentiepunt om de weg terug te vinden.Zeer veel turbulentie die soms plotseling toeslaat en ik heb er mijn handen mee vol.Ik heb veel moeite om te combineren met hoogte,gas geven en aan de stuurstang te werken.

Op de terugweg moest ik zelf het vliegveld terugzoeken.Dat is niet gemakkelijk!!

Eerst zag ik dat kasteeltje en daarna na wat zoeken zag ik de toestellen op het vliegveld staan.Al goed dat die er staan want anders is het een gewone schuur met wat weide.Omdat het zo turbulent was werd er maar 34 minuten gevlogen


Les 5 Praktijk op Vrijdag 19/10/01

Het is naar de avond aan het gaan en het was beter vliegen dan over enkele uurtjes.Ik mocht nu volledig alleen starten,alleen gaf de monitor nog wat stuurcorrecties.Het vliegen ging nu wat gemakkelijker.een zestal keren links en rechts draaien en ik begin stilletjesaan meer herkenningspunten op te merken in het landschap.In de verte de rookpluim van het suikerfabriek.De heuvel  van de Leeuw van Waterloo en de autostrade  natuurlijk,die ik van de monitor dikwijls moet volgen.

Op het einde van de les moest ik aanvliegen om te landen en dan pakte Christoff,de monitor terug over.

31 minuten inschrijven in de logboek en :

Op naar de theorieles in Brussel!


Theorieles 3:vrijdag 19/10/01

Vanavond was er nog wat les over weerkunde;de wolkenformaties kwamen aan bod.Met welk weer dat je mag vliegen of in welk weer dat je zeker niet mag terecht komen!Cumulus,cumulonimbus,cirrus enz..,allemaal van die rare namen.Maar dat gaat wel,het zijn andere dingen waar ik meer last van heb om die te snappen in mijn oude dagen!Van de aerodynamische resultantes daar snap ik nog niet alles van.Ik begrijp het wel allemaal een beetje ,maar ik kan het op het ogenblik heel moeilijk onthouden.Het examen zal heel moeilijk worden.Maar...ik geef niet op hoor!!!Dat doe ik op de cross ook niet!

Het laatste uurtje begonnen we aan hoofdstuk 3:Techniek 

Dat zal wel wat gemakkelijker gaan zeker???

Tot de volgende keer.


Theorieles van Vrijdag 27/10

S'avonds gaf Jan weer les .deze keer ging het over de luchtvaartreglementering.Dit is wel een saaie boel,maar je moet er wel 75 % van goed hebben met het examen.We moesten enkele vraagjes als proefexamen afleggen over de vorige les van aerodynamyka;Ik had ze allebei goed en vandaag slaap ik dus al een beetje geruster.

    DPM met skies voor in de sneeuw


Praktijkles 6 van vrijdag 26/10

Oef!!!heel de namiddag gewacht omdat het te veel wind was,maar tegen de avond mocht ik eindelijk weer de lucht in.Zeer veel turbulentie en het was echt zwoegen om het onder de knie te krijgen.Een zware fout van mij was dat ik mijne zonnebril niet had opgezet.Als ik naar de zon draaide zag ik gewoon geen steek meer en was ik volledig verblind.Echt,ik wist niet dat dat zo erg kon zijn.Je hoort wel van die verhaaltjes van die piloten van in de filmen:aanvallen vanuit de zon enzo...Maar het is echt de waarheid.Die fout zal ik niet meer maken en dan land ik nog liever direkt terug om die bril te gaan halen.Vandaag mocht ik voor de eerste keer in circuit vliegen.Dat is in een rechthoek op een hoogte van een 150 m in de buurt van het vliegveld vliegen;Eén lengte van de rechthoek is juist boven het vliegveld.Omdat de wind telkens van een andere kant komt is dat niet zo gemakkelijk.Omdat de wind zo hevig was kwam ik verscheidene malen niet juist boven het veld maar een beetje er naast.Landen alleen zal nog steeds niet kunnen!Maar,we leren wel bij.Al moet er nog veel gewerkt worden voordat het vlotjes zal verlopen.


Praktijkles 7 van Zondag 28/10

Rond 2 h in de namiddag was het heel goed vliegweer rond Brussel.Ik had vandaag weer de instrukteur Jan Verhoef.deze legt het altijd zeer kalm en goed uit.Ik mocht de start zelf nemen na het taxien.Het ging al wat beter!Nu moest ik echt beginnen met circuitjes te draaien.Na enkele rondjes mocht ik zelf gas geven en moest ik de hoogte van 100 meter aanhouden.Het ging verscheidene malen zeer goed maar soms kwam ik toch niet zeer juist over de landingsbaan en daar moest ik de laatste 2 rondjes wat gas terug geven om wat te dalen en daarna gas bij en terug hoogte houden.Daar moet nog zeer veel in geoefend worden voordat ik alleen zal mogen landen.Maar daar dienen de lessen voor zoals Jan zei.En,inderdaad,geloof me,na enkele uurtjes vliegen kun je er nog niet veel van hoor!Als er echt geen wind is ,is het gemakkelijk om rechtdoor te vliegen maar als er wat turbulentie of straffe crosswind is dan is het wel werken hoor!

Na 40 minuutjes kwamen we terug binnen en moesten we de vliegboek enz.. invullen.Het was vandaag zeer plezant en ik was mijne zonnebril nu eens niet vergeten!Ik moet nog wel een speciaal kussentje maken voor achter mijne rug te steken want met mijn korte en kromme poten kom ik niet zo gemakkelijk aan de pedalen.


Praktijkles 8 en 9 van Vrijdag 2/11/01

Oef!!!efkens een paar keer gezweet.Al goed dat er nog een instrukteurke bijzit want anders had ik vandaag wel een paar keer gecrascht en had ik nog krommer benen gehad dan ik nu al heb!

Ik moest vandaag enkel in circuit vliegen(in rechthoek) en dan stilletjesaan voorbereidingen doen om te landen.Van een hoogte van 100m de gas van de motor ,bochten en alleen proberen te werken met de vleugel.Hoogte en laagte.Dat lukte wel niet altijd en ik had verdomd veel problemen om de gas ook constant te houden.Dan ging ik weer omlaag,dan omhoog,precies een rolway in slechte staat!Op sommige momenten zat ik gewoon nevens het vliegveld en moest de instrukteur ingrijpen om niet te craschen!Maar...de aanhouder wint zeggen ze en inderdaad,de laatste 2 dalingen gingen al heel wat beter.Op enkele meter van de grond moest ik dan weer gas geven om terug in circuit te vliegen.Zo proberen ze ons stilletjes aan de landing voor te bereiden.Dus was er toch nog een vordering vandaag.Nu Zaterdag de vrachtwagen laden voor de racing show van Hasselt binnen 2 weken en Zondag nog een praktijklesje vliegen(als het weer natuurlijk een beetje meezit.)

Aantal vlieguren op het ogenblik:5 uur


Praktijkles 10 van Zondag 4/11/01

Vandaag weer in circuit vliegen maar andersom nu.de wind kwam van een andere kant dan vorige week en daarom was het in de andere richting.hoogte 100 m en dalend naar de landingsstrip.Nu ging het plots heel goed!Er was wel weinig turbulentie en ik kon de DPM goed in lijn houden met de as van het vliegveld.Een maal moest Jan,de instrukteur ingrijpen omdat ik veel te laag zat na de landing.Toch goed bijgeleerd deze keer .Het gaat al wat beter!


Praktijkles 11 en 12 van Zaterdag 10/11/01

Brrrrrrrrr........mijne neus vroos van mijn gezicht!!!

Heel koud daarboven en ook omdat het de eerste koude van het jaar was en we dat nog niet gewoon waren.Na 20 minuten moest ik terug binnen komen omdat mijne neus er bijna afviel en mijn handen bevroren waren.Slechte wanten om te vliegen en ik moet dringend een helm zoeken met een vizier en nekbandje.Na enkele uurtjes nadat er betere handschoenen  gevonden waren, terug op de DPM en terug circuitjes vliegen voor een 50 minuten.het circuitvliegen begint nu nogal goed te gaan maar de nadering van de landing en dalen gaat nog steeds niet goed en krijg ik nog niet onder de knie.De laatste 2 rondjes ging het wat beter maar ik voelde mij nog niet zeker.Ik heb ook nog veel last van de turbulentie van een vorig vliegtuig dat ook op de baan aan het landen is.Die turbulentie laat echt lang van zich voelen.


Theorieles van Vrijdag 23/11/01

Vanavond de laatste theorieles.Na de aerologie,techniek, aerodynamika en luchtvaartreglementen komt de moeilijkste les:de navigatie.

ik vondt dit persoonlijk nogal moeilijk;Zeker omdat het de moeilijkste les was en er toch maar kort over les gegeven is.De lessen waren wat uitgelopen en daarom werd deze wat ingekort.Ik wist niet dat er zoveel verschillende Noordens waren.Magnetich Noorden,ware Noorden en het compasNoorden die dan nog een deviatie en een variatie hebben!!!!Ik denk dat ik voor de eerste keer als ik een navigatievlucht maak,mijn bakske naft helemaal vol doe ,want anders zal ik wel eventjes Apeldoorn(verzekering)moeten bellen!!Volgende week is het eerste examen.Dus zal ik deze week nog wel wat moeten blokken!


Praktijkles 13 van vrijdag 23/11/01

Eindelijk nog eens een praktijklesje.De racing show kwam er tussen en ondertussen is het weer 14 dagen geleden voor een vliegles.

Ik had voor de eerste keer een helm op met een volledig visier;de helm is open op de oren en daar passen juist de luidsprekers in van het micros communicatiesysteem.Zo kan de monitor en ik elkaar verstaanbaar maken.Verder had ik goede handschoenen gekocht in Base-Kamp in nijlen,een super winkel waar je veel kleding vind voor overlevingstochten,wintervakantie enz..Goede kleding is nu wel stilletjesaan zeer belangrijk in dat open vliegtuigje want anders bevriest er van alles!Weer circuitjes vliegen op een hoogte van 100 meter.Dan na een eindnadering met gas terug en dalen naar enkele meters boven de aslijn van het vliegveld.Dit is echter mijn gemakkelijkste proef niet en ik slaag er niet goed in om het toestel rustig te houden.Veel turbulentie vandaag !

En plots ging het toch beter.3 van de 4 laatste naderingen gingen plots goed .oké,dat is plezant want je ziet toch dat er weer vordering in komt.Dat geeft moed.Weer 39 minuutjes les en we houden het voor bekeken want ik was voor de eerste keer echt moe.Ik had krampen in de armen omdat ik te diep en te ver van de stuurstang zat.In het vervolg zeker dat kussentje weer op de zetel zetten!!!Op naar de navigatie les in Brussel!


Praktijkles 14 van Zondag 25/11/01

Ik weet niet wat het was ,maar ik bakte er vandaag helemaal niets van.De wind kwam uit een andere hoek en ik moest de kortere baan nemen.Het ging echt niet goed!Problemen om de DPM stabiel  te houden en problemen om een goede richting te vinden in rechte lijn.Ik had precies een stuk in mijne frak.Ik zal over deze les maar niet te veel schrijven.volgende keer kan alleen maar beter.


   Brigitte,die mee de lessen volgt.


Examen Theorie op Vrijdag 31/11/01

Donderdag en Vrijdag had ik 2 dagen vacantie genomen en echt hard geblokt.Geen tel opgenomen,het antwoordapparaat en alles goed doorgenomen.Het heeft geen nut om te zeggen:oh,als ik er nu niet door ben dan ga ik maar naar het herexamen.

Ik had me serieus voorbereid en wel met wat schrik naar Brussel getrokken.

40 vragen over Aerologie,Aerodynamika,techniek en de gevreesde Navigatie!

Minimum 75 % moesten we halen en we kregen 2 uur de tijd.

Na een uurtje hadden de meeste toch alle vragen beantwoord en gingen we afwachten op de hoek in het cafeetje en angstig wachten.Na enige tijd kwamen de examinator Coddens en de lesgever Jan Verhoef ,geassisteerd door Luc Van Nerom naar de kroeg toe om de uitslag te geven.

Er waren er verscheidene die niet geslaagd waren  maar ik was toch bij de geslaagden!Spannend!Niet slecht , al zeg ik het zelf!!!!

Ik dank wel onze goede lesgever Jan Verhoef die het zeer begrijpelijk heeft uitgelegd en soms wel wat geduld moest hebben als ik het niet snapte.

Nu nog voort doen met de theorie en binnen enkele weken of maanden de Theorie les van de wetgeving van het vliegwezen.Geen gemakkelijk uitgelegd boekske!!!

Maar,ik heb nu echt moed gekregen en ik ga door!!!!!

S'avonds was het echt gezellig in dat Brussels cafeetje als er nog wat nagepraat werd en verteld over het wereldrecord van Roland Coddens (de vliegveld eigenaar)op 22000 voet met een DPM zonder zuurstof!!!!!


Praktijkles 14 van Zondag 2 December

Vandaag was het een mistig weertje.De zichtbaarheid nihil en er werd gewacht totdat dat beter werd.Rond 2 uur konden we uiteindelijk de lucht in.terug circuitjes vliegen en de dalingen naar het landingsterrein oefenen:Ik had terug Jan Verhoef ,de monitor die de theorie lessen ook geeft.Na enkele keren lukte het me toch uiteindelijk 3 keer een goede daling te maken,maar een beetje daarna bakte ik er weer niets van.De jaren van verstand zullen wel eens komen zeker???

tot volgende keer!


Paraktijkles 15 van vrijdag 8 December

Een rode kop vandaag!klein craschke!Weer bij het oefenen van de dalingen,maar nu te ver gedaald;Met een klap op de grond gekomen en terug omhoog met vol gas!!!!!

De dubbelbesturing van de monitor brak af,maar al bij al viel het nogal mee.Een klein  nieuw buisje monteren en het was terug gefikst.Maar natuurlijk een uitbrander van de moniteur.Vroeger rondde ik te veel af en nu was ik te laat.Ik had echter de overtuiging dat het nu veel beter ging en dan doe ik op het einde een echte stomme fout!Dat mag natuurlijk niet meer gebeuren .Morgen weer terug ,het moet beter!!!!


Praktijkles 16 van zaterdag 9 December

Eindelijk veel bijgeleerd!De eindnaderingen zouden normaal iets moeilijker moeten zijn omdat er crosswind was(zijdelinks)Ik moest dus in krab(scheef) naderen en op enkele meters van het landingsterrein dalen.De eerste rondjes ging het zoals vroeger(slecht),maar plotseling werd precies de verstandskraan opengedraaid en ging het redelijk goed.Verscheidenen malen achtereen lukte het echt goed!De monitor had het heel goed uitgelegd en bij mij ging de lamp branden.Oef!!!!!!Zo is het plezant om de les te eindigen.Ik heb nu ongeveer een 10h30 praktijk er op zitten .Tot volgende keer!


Praktijkles 17 van 21 December

Vandaag zeer goed vliegweer.Geen wind ,koud en rond het vriespunt,maar echter prachtig!Vandaag vloog ik weer met Roland,en de eerste passages waren weer niet al te best.Roland legde me echter rap uit wat ik met de stuurstang wel en niet kon uitrichten en zowaar,de laatste 3 passages gingen reeds zeer goed en op een korte afstand van de grond;Ik denk dat de volgende keer een goede oefening gaat worden.Ik begin het een heel klein beetje door te hebben.Na 29 minuten moesten we spijtig genoeg stoppen omdat het donker werd.Roland kon het echter niet laten en pakte natuurlijk eventjes over om een bekende die met de auto vertrok een beetje te laten schrikken;Daarna op een hoogte van 250 m zette hij de motor uit en zij droogweg:oké,we gaan een noodlanding doen!Zonder motor werd er tegen de weinige wind in gemanoevreerd en 1,5 minuut later kwamen we zeer mooi terecht op het landingsterrein.Een kleine stap voor Roland maar voor mij zal dat nog wel eventjes duren denk ik!Morgen geven ze sneeuw ,maar als het dan ophoud met sneeuwen kan het knap worden om te vliegen!


  

Les 18 en 19 /29 en 30 December

Vandaag lessen in de sneeuw!Echt fantashtisch!Een beetje koud,maar met de vliegoverall aan is dat geen probleem.Er was wel heel veel turbulentie en wind tot juist het maximum om te leren.Niet gemakkelijk dus!Op sommige momenten vloog ik met een 30°( krab)De eerste passages op de landingsbaan waren weer bar slecht,maar met wat nieuwe instrukties van de monitor gingen de laatste 3 weer heel goed.Er is nog geen enkele les geweest dat het dezelfde situatie was .Elke keer anders!Dat moet je natuurlijk aankweken met ervaring.Het uitzicht was natuurlijk met die sneeuw echt ongelooflijk mooi.Bij de tweede les van Zondag met instrukteur Jan verschoot ik mij een bult!Plotseling liet die een geweldige kreet;Dat is allemaal niets ,maar wij hebben ee intercom aan en die kreet klonk natuurlijk wel wat hard.Het was gewoon een uiting omdat het zo mooi was die dag om te vliegen.Roland,de vliegveld eigenaar heeft me gevraagd om achtereen mee te gaan naar Alpe Dues om fotos te nemen.(ik weet niet dat ik het goed schrijf?),in het gebergte.Die mannen vliegen daar met skies aan en landen op de berghellingen.Daar is ook een grote gletser die dan van bovenuit kan bewonderd worden.In heel Europa zijn er maar 13 piloten die dat kunnen en daar zijn maar 2 Belgen bij. Roland Coddens en zijn zoon Christof.Als dat alleen in het weekend is ga ik natuurlijk mee om wat fotootjes te trekken met de digitale camera.Als het in de week is ga ik niet omdat er ondertussen werk aan de winkel begint te komen.De crossers worden allemaal wakker en beginnen met de opbouw van de racewagens.


Les 20 van 4 Januari

Zeer koud weer maar  echt prachtig om te vliegen boven de sneeuwvlakten.

Vandaag ging het echt perfekt!Een pluim van Christoph de instrukteur omdat ik de laatste tijd echt goed ben gevorderd.We vlogen keer op keer op enkele cm van de grond over de landingsbaan.Deze is echter niet plat maar met een boogje  in het midden,maar het lukte deze keer echt goed.Binnenkort moet ik de touch and go's doen.De grond raken en dan terug opstijgen.Als dat goed lukt moet ik mijn eerste vlucht alleen doen.Dan staat de champagne klaar!(of als het niet lukt,terug in de ijskast!)


Les 21 van 5 Januari

Vandaag ging het weer zeer goed en de passages over het landingsterrein verliepen vlot.Er was weinig wind maar wel veel turbulentie van de vele vliegtuigen die in het circuit vlogen.Deze turbulentie komt van het vliegtuig dat voor je vliegt en is zeer verradelijk.Het komt op je af met een plotselinge windstoot dat je gewoon opzijdrukt.

Ik mocht voor de eerste keer een touch and go doen.Deze was echter nog niet al te fabuleus maar de volgende keer zal dat wel beter gaan.Deze twee laatste lessen gingen zeer goed en dat geeft weer veel moed!Na de les gingen we met enkele andere leerling piloten een pintje verteren!Chris met de Albatros ULM was ook zeer tevreden over het resultaat van de lessen en kwam natuurlijk mee vieren.De Champagne is niet ver meer!!!


Les 22 en 23 van 12 en 13 Januari

Op Zaterdag moesten we weer op het kleine landingsterrein landen en opstijgen.De wind kan daar zeer verradelijk zijn kuren vertonen.Het was echt mijn beste dag niet,maar wel een zeer goede les,want als de omstandigheden slecht zijn moet je ook leren vliegen natuurlijk.Daarom zat ik er niets mee in om dit ook te leren.Touch en gos mochten we die dag niet doen omdat het landingsterrein er veel te modderig bij lag.

Op Zondag was het weer zeer goed en de lange landingsbaan was in gebruik!De eerste serieuze touch en gos mocht ik uitvoeren en het ging echt uitstekend!Het einde van de lessen praktijk komt na nog enkele uurtjes!

Daarna is het wat plezanter.Enkele navigatievluchtjes met instrukteur en daarna éen alleen.

Dan nog 30 uren vliegen solo en dan mag ik iemand meenemen.Vrijwilligers gevraagd??


Les 24 van Zaterdag 18 januari

Vandaag weer de kleine piste!Die is voor mij niet gemakkelijk.Waarom?Dat weet ik echt niet.Waarom vindt iemand de ene vrouw mooi en de andere  niet?

Maar toch weer een zeer goede oefening.Ik ben een 10 tal keer moeten landen.Laat ons zeggen dat toch de helft nog erbarmelijk was.A la ping pong bal.

Dit is echter het laatste voordat we solo kunnen vliegen 

We geven niet op! Morgen zijn we er weer als de weergoden ons een beetje goed gezind zijn.

Mijn praktijklessen belopen nu ongeveer 15h30!

De week daarop kan ik geen lessen volgen omdat het de racing show van Putte is.Vrijdag opstellen,Zaterdag en Zondag is de show open.Dan daarna weer oprommelen en de zware week zit er dan op!

Over enkele weken was Bruno Van Landuyt en Dirk Shalbroek op de luchthaven op bezoek(de crossers kennen die wel)Ik had voor de zonen van beiden een luchtdoop laten geven voor hun nieuwjaar.Ze waren wel dol enthousiast!

  


Vrijdag 15 februari

Eindelijk nog eens goed weer!Het is bijna een maand geleden dat ik nog eens heb kunnen vliegen.Wel veel wind , maar dat zal volgens de weersvoorspelling morgen wel beter worden.Voor de allereerste keer mocht ik in plaats van met het lesvliegtuig met mijn eigen bakske vliegen.Deze heeft geen dubbelbesturing en daarom moet ik zeker met het landen opletten dat het voorwiel goed techt komt en dat ik het zeker recht moet houden!Want anders kan de DPM overkop gaan en zijn mijn kromme beentjes nog krommer.

Ik moest wel terug helemaal leren om op lage hoogte over te vliegen.Mijn eigen toestel heeft een veel krachtiger motor dan het lestoestel en hij is vinniger.Daarom had ik zeer veel moeite om de snelheid niet te laten oplopen bij de landingen.Het minste gas dat ik gaf ging de DPM terug omhoog en werd het geen prettige vlucht meer.Morgen zal het wel terug beter gaan.Maar allé,we zijn toch veilig geland zonder broks en dat is toch al iets.

Morgen waarschijnlijk 2 lessen met het eigen toestel,een poetsbeurtje en loodvrije bijtanken.


Zaterdag 16 Februari

Eeen echt stralende dag!Een ongeloofljk ver zicht en niet te veel wind,kortom een zeer goede vliegomstandigheid.Eerst 2 lessen met het eigen toestel;eerst enkele lage passages en daarna de befaamde touch en gos.Ja,bij mij is het eerlijk gezegt nog,touch,touch,youch en dan go!Bij die laatste go ben ik altijd eventjes blij dat ik zonder stukken terug de lucht in kan,maar allé instrukteur Christof zei dat het beterde en die wil ik wel geloven.

Na deze 2 lessen vondt ik het maar saai om al die landingen keer op keer te proberen en vroeg ik om een kleine navigatievlucht te maken.

Dat lukte en ik mocht naar het vlak van Ronquire (ik weet niet dat ik het goed schrijf?)vliegen.

Helemaal in de verte zag je de toren ervan.deze is 150 m hoog en heel dat complex is echt ongelooflijk mooi om van boven te bezichtigen.Je ziet die schepen liggen en daarna op de rails naar boven brengen.Daarna moest ik over het oude circuit van Nijvel vliegen en dan moest ik van de instrukteur  proberen om het vliegveld terug te vinden.

Dat was gemakkelijker gezegt dan gedaan!Didier had het me wat moeilijker gemaakt en ik moest me echt inspannen om enkele erkenningspunten te vinden.Daarna had ik wat geluk en zag ik een vliegtuig en ik wist dan natuurlijk direkt waar het landingsterrein was.

Echt een fantastishe dag!!!!Ik heb er heel veel van genoten!

S'avonds was het ook zeer plezant want de vroeger vermelde Chris Lambot(oud rallycross kampioen)was in zijn eerste solovlucht geslaagd en dat moest natuurlijk gevierd worden.De champagne knalde!!!Proficiat Chris.(was ik ook maar al zo ver!)


Zondag 17 februari

Vandaag les met Christof .Les op afrondingen en het uitzweven  na de daling.De wind was gedraaid en stond schuin op de lange landingsdbaan.Weer toch niet gemakkelijk maar er komt vordering in.De passages op kleine hoogte waren al zeer goed maar met het uitzweven heb ik nog altijd wat problemen en zeker met turbulentie van het vorige vliegtuig.

Een uurtje na de les ben ik vertrokken met Didier op een kleine navigatieoefening;Naar de leeuw van Waterloo en naar een ruine.Vandaag was het weer zeer goed maar toch hing er wat nevel zodat het zicht echt zeer beperkt werd.De terugreis naar de basis was zeer moeilijk omdat we recht naar de laagstaande zon vlogen.Dat richtingsgevoel zal uiteindelijk wel beter gaan met oefening.(hoop ik toch!)

Dit weekend toch een 5 uurtjes gevlogen!deze week geven ze echter storm,veel regen en hagel.Dus dat zal wel eventjes rust worden.Dat komt wel goed uit want er is hier veel werk .


Weekend van 2 en 3 Maart

Op Zaterdag was het weer de lange piste maar wel een beetje crosswind(zijwaartse).

Weer die verduivelde landingen oefenen.Het begon deze keer zeer goed te gaan.Alleen op het allerlaatste:de afrondingen,die kan ik nog niet zuiver onder controle krijgen.

Zondag dezelfde piste maar zeer veel crosswind!Vandaag was het veel moeilijker om recht op de piste af te komen.Ook veel verkeer in het circuit;Op een moment waren er 7 in circuit aan het oefenen.Dat resulteerd in veel turbulentie maar met de vele crosswind ging die wel wat rapper weg.Na enkele uurtjes vond ik het wel genoeg en gingen we op een oefennavigatievlucht ;Oefen met het compas en enkele aanknopingspunten van het landschap proberen te onthouden om de weg terug te vinden.

Zaterdag heb ik ook 3x een stall mogen oefenen .Dat is op zeer lage snelheid een val uitlokken doordat de vleugel veel te veel naar voren duwt,de snelheid verminderd en het toestel kan niet meer vliegen,maar valt!

Daarna door de val komt het toestel terug op snelheid ,de vleugel stilletjesaan terug in positie en je vliegt terug normaal!

Een van de volgende weken moet ik de eerste echte navigatievlucht doen naar Outer tegen Ninove.Een vlucht van ongeveer 45 minuten en terug.Dan moeten we zelf onze weg uitstippelen!


Les 29 en 30

Dit weekend was er heel veel wind  maar we gingen toch proberen:Weer die kleine piste waar ik het toch wat moeilijk mee heb,maar er was vooruitgang en de landingen gingen buiten verwachting beter en beter.Deze keer een lesje met Christoff en daarna met Didier.Een van de volgende weken is er een navigatievlucht naar ST Ghislain.Er zijn er al 11 ingeschreven.Ik zie er naar uit want het is mijn eerste echte navigatievlucht.Roland,de boss hier in Baisy-Thy trekt er weer op uit naar Marocco voor een vlucht in de woestijn.Tof maar veel zand en we hebben hem speciale filtertjes bezorgd om over de KNN filters te plaatsen.Deze komen natuurlijk van het winkeltje van Annick Joossen in Rijkevorsel.


EINDELIJK GELOST!!!!!! Eind Maart is het gelukt!!

Eindelijk is het zover!Christof de instrukteur vroeg me om twee landingen te doen,dan weer taxien en terug opstijgen.Daarna mocht ik het alleen doen.

Oké,ik had gewoon geen tijd om schrik te krijgen .Opstijgen dat gaat zeer gemakkelijk maar deze keer wiebelde de DPM veel meer zonder gewicht van de instrukteur.Maar,dat was maar eventjes en ik was het gewoon.De eerste nadering moest ik een lage passage doen ,op kleine afstand over heel het vliegveld overvliegen en daarna was het zover!DE LANGVERWACHTE LANDING!

Er was toch redelijk turbulentie en crosswind maar al met al ging het zeer goed en de test slaagde .Tot mijn stomme verbazing lag ik zelfs niet in de kliniek..EINDELIJK LOS en VERLOST VAN DIE ZAGEPIET ACHTER MIJ!!!(hij zal dit wel lezen ,maar hij kan er wel tegen hoor want ik heb hem omgekocht met een fles wiskey) S'avonds de lang verwachte champagne  en een goede slaaprust die verdient was.

Met dank aan mijn goede instrukteurs die wat geduld moesten hebben met zo een oude rakker als ik en een zeer goede en aan te bevelen vliegbasis:BAISY-THY!

Op zaterdag 23 Maart was er een fantastische barbecue in de zaal De Oude Schuur met zang en animatie om het nieuwe seizoen in te luiden.

De volgende dagen kon ik alleen vliegen en was het stapgewijs steeds verder van het vliegplein.Dikwijls omkijken om te zien dat ik dat terrein nog wel zag en dan steeds wat verder. Het is niet zo vanzelfspekend als je de kaart moet volgen van daarboven!Eén foutje en je bent in een verboden zone met alle gevolgen vandien!Zoals het monument van Waterloo,dat zie van heel ver op de grond,maar in de lucht heeft dat de grond als achtergrond en zie je het bijna niet meer.

S'Zondags heb ik een navigatievlucht meegedaan naar een echt vliegveld :St Ghislain.Met 13 vertrokken we en dat was echt een hele hoop vliegtuigjes die daar op weg waren naar mijn eerste betonnen landingsbaan.Deze navigatie moest ik echter nog met instrukteur doen.

En terecht!Het landen daar was aartsmoeilijk en in het terugvliegen pakte ik verdorie toch de verkeerde autobaan,recht in de richting van de verboden zone van Charleroi.Bij het voorbereiden ga ik in het vervolg de compasgraden van de autobanen opschrijven,dan is er geen twijfel meer welke kant ik moet opgaan.Hieronder volgen enkele fotootjes van de verlossing!

     

    

Volgende stap:Examen luchtvaartreglementering,30 uren solo vliegen om dan toelating te krijgen om een passagier mee te nemen,enkele precisie landingen en nog 1 navigatievlucht met instrukteur en dan eentje alleen.

-En volgend jaar waarschijnlijk examens voor de radio.


Het is nu 24/5 en ondertussen heb ik reeds een 40 uur Solo gevlogen.Verscheidene navigaties naar Namen,Dinand, Isiéres,Waterloo,Mons enz...Steeds verder.Het mooiste vindt ik wel nog op het ogenblik de streek van Namen met de Maasvallei.Ik stippel steeds de route uit op de kaart en als hulp de GPS satellietontvanger.

Het begint steeds beter te gaan maar het is toch altijd anders vliegen omdat de wind steeds uit een andere richting waait en de ene keer is het turbulent en de andere keer weer niet!Ik heb de aanvraag gedaan voor het examen luchtvaartreglementering en het praktijk examen.Dit dient voor het uiteindelijke pilootbrevet en dan mag ik met een passagier vliegen.Op het ogenblik mag ik wel alleen vliegen maar zonder passagier en steeds met toelating van de instrukteur.

Het praktijk examen is ook een landing met de motor uit op 250 m hoogte.


14 Juli 2002:

Vorige week had ik mijn examen op het Ministerie van Luchtvaart in Brussel..Veel geblokt de laatste weken maar het was niet gemakkelijk.Een zeer saaie stof!Er was maar één probleem!Elke keer dat ik die boek opensloeg,viel ik in slaap.Het examen in November was van Aerodynamika,weerkunde en techniek.Dat was heel interessant maar dit examen is echt heel saai.Maar allé,maar wat doorgebeten en het is heel goed meegevallen.Ik had 90 % van de vragen juist en ben dus geslaagd!Yippie!!!

Binnen de 2 weken komt nu het allerlaatste gedeelte van praktijk om met een passagier te vliegen. Ik mag dan ook in het buitenland de lucht onveilig maken!

Verscheidene precisielandingen,een navigatie met de examinator(die wordt door het ministerie van Luchtvaart aangewezen) en dan last but not least de motor in traagloop op 200 meter hoogte en dan een noodlanding doen.

Als dit alles lukt kan ik eindelijk zeggen dat ik mijn echt VLIEGBREVET heb gehaald

Ee fleske champagne wordt in de ijskast gezet!

Ik heb nu ongeveer een 65 uur solo en ik heb er nog niet genoeg van!

Later kunnen er nog lessen volgen met een ander type vliegtuig,bergvliegen,radiocursus en nog zo veel meer.Keuze genoeg!

Met de GPS heb ik ondertussen ook leren vliegen.Een fantastish apparaat!Tot op enkele meter is die juist.Maar!!!je moet natuurlijk op de kaart ook volgen want die GPS kan natuurlijk,ook uitvallen en als je dan geen kaart gevolgd hebt,zit je in de puree!!(of moet je landen in een wei,niet in de puree maar in de shit !)


Dinsdag 13 Augustus: EINDELIJK KRIJG IK MET POST VAN HET MINISTERIE VAN LUCHTVAART MIJN ECHT VLIEGBREVET AAN!!!Eindelijk is het gelukt.Nu mag ik ook naar de andere landen en met een passagier vliegen.Vorig jaar in Oktober ben ik begonnen met de praktishe en de theoretishe lessen.Ondertussen heb ik toch al een 85 uren solo gevlogen(alleen)en het begint heel goed te gaan.Zondag gaan we op bezoek naar het vliegveld van Amogies waar een kleine luchtshow te doen is.

Volgende maand begin ik met de studie van radiotefonie voor de luchtvaart.Dat zal zeker wel een half jaartje duren want het is een taaie brok leerstof.


Vrijdag 16 Augustus:

Nadat ik mijn vliegbrevet had aangekregen moest ik mij nog eerst eventjes bewijzen bij de monitor.

Het was Roland Coddens :Op 250 m hoogte aangekomen zag ik dat er enkele toestellen in het circuit waren en dat ik zei tegen Roland dat ik een bocht van 360° zou maken om eventjes te wachten.Maar wie Roland kent,weet dat die niet graag wacht en plots deed hij gewoon de motor uit!!!(volledig af en niet op ralentie)Merde dacht ik,maar ja,je bent daarboven en je moet toch heelhuids proberen om naar beneden te gaan ,anders kun je die champagne niet gaan drinken!

Maar wonder boven wonder lukte het heel goed en er was zeker geen paniek reaktie(ik denk dat hij me daar op testte)

Dus s'avonds werd er weer champagne gedronken/Er was maar 1 probleem,Pascal van de kleding motowinkel was er en die weet niet van ophouden.Resultaat:7 flessen met 8 man en een houten kop s'anderendaags.Al goed dat je normaal maar 1 keer je vliegbrevet haalt!

Zondag 18 Augustus was er een vliegshow in Overboelare .Wij zijn daar met een 15 tal ulm's en dpm's naar toegevlogen.Een 45 minuutjes heen en nog eens 45 m terug.Heel tof met zo een zwerm bijen in de lucht.

Zondag namiddag heb ik een vriend op bezoek gehad ,Johan,die als eerste passagier mee mocht en dus als proefkonijn kon dienen.Later op de avond was het de beurt aan mijn dochter Debby en haar vriend françois.

De jongeren die er bij waren heb ik een vliegdoop geschonken en die moesten met de ervaren Jan Vanhoef meevliegen


Op 28 September ben ik begonnen met een kasteelroute te maken met de DPM(kan natuurlijk ook met ULM)

Ik ga de mooiste kastelen van Belgie met de DPM opzoeken en daarna maak ik een route met de kaart en GPS .

De eerste keer ben ik op onderzoek uitgegaan  met een vriend van mij:de Celle,die met mij meevloog om de fotos te nemen.Als je geinteresseerd ben kan je deze fotos bezichtigen met op de volgende knop te klikken .Eerst gaan er kleine fotos open en dan kan je de grotere bezichtigen.Er zijn enkele knappe fotos bij van kastelen dat ik dacht dat er die in Belgie niet waren!  Zeker de laatste 20 fotos!!!       Er zijn wel enkele fotos bij die een beetje een lichte zweem hebben maar het zicht was die dag zeer beperkt.(je kunt ze bezichtigen op de FOTOPAGINA)

Zondag 29 September was er een firma die de ULM basis van Baisy-Thy had uigekozen om een personeelsfeest te maken.120 luchtdopen,mountainbikes,quads,barbecue enz...Een happening die ongelooflijk goed gelukt was.Goed georganiseerd en een schitterend weertje .Roland Coddens was heel de dag in zijn nopjes en glunderde in zijn DPM,waarop  hij volgens mij nog altijd verliefd op is.

Er zijn van deze happening verscheidene fotos van bijgevoegd.(pagina 9,10 en 11)

Als er iemand nog zeer mooie kastelen weet,laat me ze aub weten en dan vlieg  ik er naartoe.


Op 24 en 25 Januari 2003 werd ik uitgenodigd door Roland om mee in de bergen te gaan vliegen.Natuurlijk ging ik op deze fantastishe uitnodiging in!Na een 10 tal uren met de trein en metro kwamen we aan in St Michel Valoire,in de Alpen.De eerste dag was het slecht weer met veel bewolking maar we hebben het toch geriskeerd.Ik heb niet vlug schrik maar als je per ongeluk zo midden in de wolken terecht komt sloeg mijnen tikker toch wel wat sneller als normaal!Echt angsaanjagend,je kunt het in de fotos zien!Ikzelf geraakte de eerste keer wat onderkoeld omdat er openingen in de integraalhelm waren waar de ijzige lucht doorheen kwam.Omdat we onmiddellijk naar de grote hoogte vlogen was ik er wel een 20 uur niet goed van!Wat hoogte ziek.

De tweede dag echter was het stralend mooi weer.We hebben verscheidene landingen op een bergtop gemaakt en daarna langs de bergflank terug naar beneden en opstijgen!!Een echte adrenalinestoot!!

Bij een bergchalet voor de skiers zijn we geland om  iets te gaan eten.Daarna zijn we de hoogste top daar gaan opzoeken,de GALIBIER op 3400 m hoogte.De power van de motor ging echter niet helemaal tot op de top van de berg;Maar langs de kant van de Noorderwind stuwde deze opwaartse wind tegen de bergflank ons toch nog over de top.Super!!!wat een zicht !!!!

Geniet gerust eventjes mee van de volgende fotos.(fotopagina)Gemakkelijk was dit niet want de batterijen bevrozen na een 15 minuten in de lucht.We zijn dan verscheidene keren op de bergen geland om de batterijen op de motor te leggen en terug op te warmen.


Enkele fotootjes geven van mijn tocht met de DPM(Zie fotopagina)over het kanaal naar Engeland.  klik op de volgende knop voor de fotos  Ik ben daar naartoe gevlogen vanaf de omgeving van Brussel naar Calais,aldaar geland en getankt en dan naar Dover in Engeland gevlogen over het kanaal.Dezelfde dag zijn we terug(samen met Jan Van Hoef)in Calais geland,getankt , onderweg nog eens getankt in Amougies en dan terug naar de thuisbasis.Alles bijeen 7h30 in vlucht.

Een zeer knappe ervaring!Toch wel een beetje huiverig als je over dat water hangt!Maar ik doe het nog wel een keer hoor!! Veel te tof!!!!

Een andere uitstap was samen met 50 ultralight vliegtuigjes een bezoek aan de militaire basis van Beuvechain.We kregen daar een zeer goede rondleiding in de hangars van de Alfa jets en we mochten er zelfs een keer inzitten!

Klik weer op de volgende knop voor de fotos!

 


16/2/2005

Als ik dit nu schrijf zijn we weer al een paar jaartjes ouder!Een 500 uurtjes op mijn palmares.

Ik ben nog steeds op de basis van Baisy-Thy en het valt het er nog altijd zeer goed mee.

Toffe club en met heel veel toffe mensen.

Ik ben er zelfs van straat geraakt !!! Na meer dan 20 jaar alleen heb ik er ook Brigitte leren kennen.In het begin op de basis vertelde  ik zelfzeker tegen iedereen…NOOIT GEEN VROUW MEER !!!!!!  En , lap,ik heb het zitten!!!!!!

 

Gerard


7 Mei 2007

Ondertussen een 800 uur gevlogen en op 3 Mei ben ik geslaagd in mijn radioexamen voor de luchtvaart.. Vele toffe vluchten gemaakt met toffe vrienden naar Engeland,Duitsland, frankrijk,Nederland en Luxemburg. Een hele toffe sfeer op Baisy-Thy. Er zijn nu 2 landingsbanen en er is een derde hangar bijgebouwd.


2 Januari 2009

-Een dikke 1000 uren nu en ik amuseer me nog altijd. Verscheidene navigaties ingericht . De laatste naar >Cerfontaine was met 18 toestellen. In Januari is er een les over AIP langs het internet.


27 November 2009

-De laatste tijd zeer veel gevlogen en ik ben bezig met het organizeren van vluchten voor de piloten van Baisy-Thy en zit nu aan een 1300 uur. Mijn 3° motorblokje is aangekomen. Niet dat hij slecht draaid maar ik opteer liever voor veiligheid.


28 Mei 2012

- Nu ongeveer een 1800 uurtjes  en een 4500 landingen. Nog altijd plezant en ik blijf het voortdoen.In Baisy-Thy is het altijd enorm druk en er komen steeds nieuwe piloten bij. Het is zeketr en vast de grootste ULM basis van Europa geworden. Er staan meer dan 100 toestellen gestassioneerd.