3 Februari 2008

-Eindelijk nog eens tijd voor een we Baisy-Thy.

Dat deed me eens goed deugd! Mijn dpm ligt nog uiteen voor groot nazicht en ik had geluk op Zaterdag: Jan van Hoef moest naar Avernas met de fk9 en ik mocht meevliegen. Veel wind maar de zichtbaarheid was zeer goed . Na een 25 m waren we er al. Gaby en examinator Hendrixs waren daar ook aanwezig. Nadat Jan zijn verplichtingen daar gedaan had vertrokken we terug naar onze thuisbasis.Ik mocht natuurlijk ook eens vliegen . Met de stik ging het goed en ik kon heel de terugweg probleemloos vinden. Alleen éen probleem. Ik had wat houten blokjes van 10 cm moeten meebrengen want ik kon niet aan de pedalen; Véel te korte pootjes heb ik! Zoals op mijn dpm waar er alluminium blokjes op de pedalen staan. Ja , met die dwergen houden de constructeurs zich niet bezig hé. Allé, het was toch zeer plezant.

De jongens van Avernas kunnen misschien wat steun gebruiken . Kijk op de site van de federatie. Daar is er nieuws over.

-Zondag had ik weer geluk. Ik kon met Joel mee met de Tanarg. Wij dus opweg naar Liernu. Na een zeer mooie landing met veel crosswind besloot Joel verder te vliegen naar Maillen langs het viaduct van Beez (ik weet niet dat ik het goed schrijf) ,de grote mast van Namen en.... daar begon het! Sport, spanning en sensatie. Schitterende turbulenties waar Joel zeer veel werk mee had. Hij vloog met een snelheid van 110 en de grondsnelheid was op een gegeven moment 30 per uur! Na Maillin in zicht te hebben , downwind, base en finale, waar geweldige turbulenties waren en we werden van links naar rechts geschud op een manier die ik na 900 uur nog niet dikwijls heb meegemaakt. We besloten wijselijk om niet te landen en onmiddellijk terug te vliegen. Weer die ongelooflijke turbulenties en de grondsnelheid liep nu op tot 175 km per uur.  Wie heeft er nu nog een 3 asser nodig als je met een dpm 175 kunt vliegen!!! Op grotere hoogte werd het plots zéer kalm, echt vliegen met 2 vingertjes aan de bar. Wat en verschil was dat. Ongelooflijk.  Voorbij Temploux moesten we terug naar beneden en het spel begon weer terug maar nu niet zo erg meer. Baisy-Thy terug in zicht, je kon de hangar zien liggen iets voorbij Gembloux. Wat een zicht! Na een bijna helicopter landing werd de Tanarg binnengezet en konden we wat napraten over deze vlucht. Bedankt voor de sportieve rit Joel ! Ik kijk er echt naar uit wanneer mijn dpm terug bedrijfsklaar is. Ik ga er een serieuse lap op geven dan!


28 Januari

-Er is een nieuw koopje op de "te koop" pagina


27 Januari 2008

- Sorry voor het late bijwerken van deze website. Veel werk thuis en met de DPM. Hij had 900 uur en moest volledig nagezien worden, revisie van vleugel enz.... Binnen enkele weken zal alles terug een normaal verloop vertonen.

Ondertussen ben ik ook in onderhandeling voor een nav naar BRASSCHAAT, het oude militaire vliegveld waar de activiteiten nu gestopt zijn voor de militairen en waar de privé is daar nu actief.

Het bestuur zal ons bezoek aan dit vliegveld in overweging nemen op de volgende bestuursvergadering.

- Walter, DPM piloot (bijgenaamd TWEETY) is nu ook geslaagd in zijn radioexamen in Brussel. Hij heeft ook les gevolgd bij Raf De Veylder in Antwerpen. Proficiat Walter !


11 Januari 2008

- Op de telenet foto pagina staat er ook een hele reeks mooie fotos van Baisy-Thy van de laatste 5 jaar.

Ga rechtstreeks naar volgende link    http://foto.telenet.be/0951284107 (TELENET server tijdelijk buiten gebruik)

Of, als je graag de hele luchtvaartlinks wil zien van Telenet:   http://foto.telenet.be/foto.aspx , daarna scroll je naar beneden en dan zie je een rode tweedekker: de FK14 . Klik daarop en je hebt terug de hele serie fotos.


10 Januari 2008

                                          Er is een KOOPJE aangeboden .            

Van het jaar 2007 zijn er een vele boekjes van VOL MOTEUR over. Deze kunnen verkocht worden aan een superprijsje: 5€ voor 2 stuks en 7 € voor 3 stuks.  Te bevragen in de bar van Baisy-Thy

- Marc François, piloot van Baisy-Thy heeft ook mooie een weblog . Hij schrijft daar op de unieke Antwerpse humor wijze verscheidene verslagen over zijn ervaringen in het vliegwezen. Hij heeft ook reeds CERFONTAINE , MIDDELBURG en HOEVENEN gaan verkennen . Je kunt daar reeds van de sfeer gaan genieten van deze navigaties.   http://iloblog.mafra.be/www?Home&category=3


8 januari    

- Ik heb ondertussen enkele mailtjes gestuurd naar het vliegplein van "Middelburg" in Nederland. Vorig jaar ben ik daar geweest met Joel en de DPMss moesten daar maar 5,2 € landingstax betalen. Voor de ULMs was er ook een vermindering en de prijs was dan 11 €. Normale landingstax is 18 €.

Vanaf 1 Januari is daar een nieuwe terreincommandant ( Mr Rob Gomersbach) . Na verscheidene mailtjes kreeg ik het volgende antwoord terug:

"Geachte heer Verhoeven,
 
Het standaardtarief voor vaste vleugel vliegtuigen (ongeacht het formaat of bouwwijze) is 18 euro. Het is mij bekend dat er in het verleden forse kortingen zijn verleend. Veelal zonder solide basis en volstrekt willekeurig.
Zonder op de details in te gaan kan ik u mededelen dat mijn terughoudendheid in het verlenen van kortingen gebaseerd is op de praktijken uit het verleden.
Het spijt mij u geen beter bod te kunnen doen en zie uw berichten met belangstelling tegemoet,
 
Met vriendelijke groet,
 
Rob Gomersbach
directeur/havenmeester EHMZ"

 Het bod van de Heer Gromersbach was in de vorige mail 15 € indien er minstens 15 toestellen komen.

Ikzelf vind het nogal prijzig om daar met allemaal iets te gaan eten en dan nog 15 € bij te betalen. Er zijn vele piloten die een toestel moeten huren en dan deze kosten er nog bij.  Maar iedereen mag zijn reaktie aan mij doorsturen en met de meerderheid wordt er natuurlijk rekening gehouden.

De navigatie kunnen we ook anders maken en zonder bijkomende kosten: Langs Sint Pieters Leeuw, dan richting Noord langs

de Waaslandtunnel in de haven van Antwerpen en zo naar Hoevenen. Ik denk dat we daar meer welkom zijn. In Hoevenen is ook een goeie taverne en er is daar ook van alles te zien : helicopters, parachutisten enz...

Dus... dat is het: ik verwacht jullie reaktie.


5 januari

-Er is een GPS in aanbieding: Zie naar de "te koop" pagina . Sorry dat het hier de laatste tijd niet veel bijgewerkt is . Ziekenverlof en dus niet naar Baisy-Thy. Ik maak het achtereen wel goed.

 


  23 December.

Brute pech: op Zaterdag was het prachtig vliegweer en Zondagmorgen kwamen de deelnemers van de nav naar Cerfontaine reeds heel vroeg naar Baisy-Thy.  15 deelnemende toestellen. Helaas het mocht niet baten. Het plafond was max 50m. Dus: afgelast. We zullen nu best afwachten tot de lente en dan is het de navigatie naar MIDDELBURG in Nederland.  Geef me een mailtje en ik geef U een bericht als de datum gekend is.

-Zaterdag was er veel beweging in het circuit.Hier enkele fotos:

 

 

Marc op bezoek met copiloot Eric

En Eric Arnoud met zijne knappe nieuwe FK9. Eric is nu wel in de wolken (letterlijk en figuurlijk)


18 December

-Oké,de nav van cerfontaine op 23  December is nog niet afgelopen en we hebben weer al een volgende nav op het oog.

In de lente of begin van de zomer gaan we met allemaal naar Middelburg in Midden Zeeland. (Nederland) Dat is maar een uur en twintig min vliegen en éen uur 30 terug. We maken een vluchtplan in groep en we kunnen daar eens mosselen met frit eten. Bij terugkomst kunnen we landen in Hoevenen waar we kunnen tanken en dan terug langs de Schelde,St. Amands enz...naar Baisy-Thy .

Onderweg kunnen we langs Yerzeke,de Ooster en Westerschelde, het wondermooie verdronken land van Safetingen, doel enz.......

Ik heb deze tocht al eens gedaan met Joel en dat was een zeer mooie route die aan te bevelen is. ²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²²                                                                                                                                                                                                

- Ik heb de steden van de nav voor Cerfontaine  op 23 December iets veranderd omdat deze beter te vinden zijn in Nav2000.com

        De route is dan EBBY- LEROELX-ESTINNES-THIRIMONT-CERFONTAINE    

-Hier een voorbeeld van deze nav met een DPM die 85 km/uur vliegt en er is geen wind aangerekent.

-En hier de graden die te vliegen zijn en de tijden(aan 85/uur gerekent zonder wind )                         

- Cerfontaine RADIO 125.875  / Florennes Approach 122.500/

 Piste Cerfontaine 12 en 30  ZE zijn 600m lang en 30 m breed .Altitude van 955 ft . Het circuit is SW  en wordt op 1950 ft QNH gevlogen

Opgelet: Dit is een voorbeeld om te laten zien waar we langs vliegen maar  iedereen maakt zijn navigatie op zijn manier !!!

Naar Cerfontaine is een 70 km en terug ook 70km

Op de briefing wordt alles nog eens duidelijk uitgelegd . Als er iets niet duidelijk is, geef me een mailtje. Indien je niet kunt komen, bel me op mijn gsm nummer  0475481780

Ik ben Zondag in Baisy-Thy vanaf 7h15.


16 December 2007

-Eindelijk nog eens een weekend dat we onze vliegkunsten konden tonen.

Ik kreeg al verschillende berichtjes waar ik naar mijn voeten kreeg omdat ik enkele weken de website niet bijgewerkt had. Sorry, het was de laatste tijd echt bar slecht en daarom was ik niet ter plaatse geweest.

Op Vrijdag en Zaterdag nog veel wind maar het ging toch goed.Alleen mijn oude botten kraakten een beetje in de DPM door de vrieskoude.

Veel fotos heb ik niet kunnen nemen want het was de kleine piste en de zon in de ogen.

Ik ben eens naar Liernu geweest waar de Marc en Eric me kwamen vervoegen in de bar. Ik had 40 minuten nodig om daar te geraken en was terug op 13 minuten.

Het weerbericht ziet er tot Zaterdag zeer goed uit en we hopen allemaal dat het volgende Zondag ook prima is voor de navigatie van CERFONTAINE.

Ik herhaal hier nog eens de geplande route;

We vertrekken in Baisy-Thy westwaarts onder Nijvel, richting LEROELX, langs GIVRY en THIRIMONT naar CERFONTAINE.

Opgepast dat je niet in de ctr van Charleroi vliegt en voorbij Leroelx is de SCHAPE ! Opgepast.

Briefing Zondagmorgen om 9h30 in de bar van EBBY en vertrek van de eerste groep om 10h.

Gelieve wel de toestellen klaar te maken voor de briefing zodat heel de groep niet moet wachten .

Er zijn verschillende toestellen gehuurd en dus daarom kunnen we niet later vertrekken.

Aankomst in Cerfontaine tussen 11h en 12h dit naargelang de windrichting en snelle of trage toestellen.

Om 1 h vertrek terug naar huis. De 3 assers die gehuurd zijn kunnen desnoods vroeger vertrekken. Dit naargelang de beschikbaarheid van de toestellen.

 

Hier veel niet geregistreerde bezoekers op de piste, enkele kranige Dpm piloten in de vrieskoude en gelukzakken in een FK9 met chauffage

en warme voeten.


26 November

-Op Maandagvoormiddag is nu Joel  ook gelost op MCR.  Nu nog rap een 30 tal uurtjes en ik kan misschien eens meevliegen! ha ha!


26 November

- Ik ben bezig met het maken van een database van de piloten van Baisy-Thy. Omdat er daar  meer dan 300 piloten zijn kom ik dikwijls (en anderen ook) in de problemen om iedereen uit elkaar te halen.

Daarom een start met een database van de piloten van Baisy-Thy. Met welk type dat ze vliegen, gevlogen uren, welke lycentie, telefoon nummer, website en/of e mail adres. Als er iemand niet graag bij wil staan dan respecteer ik dat natuurlijk ook. U kunt me ook wel helpen om een foto van U op te sturen per mail met alle inlichtingen erop. Dat zou mijn werk allicht al wat verminderen  en kan ik ze al bijvoegen in de lijst.

Deze database komt op de website zodat iedereen er kan van genieten.

Gerard


26 November

- Er is een nieuw koopje op de "Te Koop" pagina

25 November


-     Op Zondag 23 December is er een navigatie naar CERFONTAINE.  

Iedereen mag mee. Dpms, 3 assers, leerling piloten met of zonder instrukteur of gevorderden ,oud, jong, met of zonder baard enz....

Inschrijvingen langs mijn email  gerard@ebby.be of op Baisy-Thy.

Briefing Zondagmorgen om 9h30 in de bar van EBBY en vertrek van de eerste groep om 10h.

Gelieve wel de toestellen klaar te maken voor de briefing zodat heel de groep niet moet wachten .

We vertrekken in 3 groepen. 3-assers, snelle dpms en tragere.

In Cerfontaine kunnen we een warme soep verkrijgen of/en sandwiches volgens de verantwoordelijke "Olivier" van Cerfontaine.

We vertrekken in Baisy-Th westwaarts over Nijvel,richting LEROELX, langs GIVRY en THIRIMONT naar CERFONTAINE.

Aankomst tussen 11h en 12h dit naargelang de windrichting en snelle of trage toestellen.

Om 1 h vertrek terug naar huis. De 3 assers die gehuurd zijn kunnen desnoods vroeger vertrekken. Dit naargelang de beschikbaarheid van de toestellen.

Op de eerste dag waren er reeds  een 12 tal inschrijvers. 4 drie-assers en 7 Dpms.


25 November

- Hugues Menschaert heeft op 22 November zijn volledige licentie behaald. Hij is geslaagd bij examinator De Vos.

Fotos in vlucht volgen.

 

-Dit w.e. was het een guur weertje maar er werd toch veel gevlogen.

Niet dringen jongens: er is plaats genoeg !

 

Hier enkele fotos van piloten in aktie .

Marc en Eric brachten ons een bezoekje met de Pioneer. Eric verwacht eerstdaags zijn nieuwe FK9. Hij is in blijde verwachting.


19 November

- Er staat een nieuw koopje op de "TE KOOP" pagina

- Chris De Bom,vroeger gelost op Mistral is nu ook gelost op FK9. Instrukteur was Jan Van Hoef.


18 November

- Een geslaagde nav. naar Maillen :

Omdat deze nav éen week uitgesteld was wegens de slechte meteo waren er wel veel annuleringen omdat ze andere afspraken hadden. Er waren ook piloten die nu geen toestel konden huren omdat alles reeds volzet was. Nog een andere annulering omdat hij s'zaterdag een kroegentocht had gedaan en nu niet in goede conditie was. Allé,maar niet getreurt: er waren nog 6 Dpm's en 2 FK9 piloten die het gure winterweer trotseerden.

S'morgens in de bar duidde de buitenthermometer -3 graden aan.

Ik had naar de meteo getelefoneerd en de condities waren redelijk tot in de namiddag. Men vertelde ons dat er een windje was van 6 knopen.

Eens op weg zag ik dat de grondsnelheid gemiddeld tussen de 45 en 50 km per uur was. Op een gegeven moment zelfs 35 km per uur! Amaai! dat ging een langer navke worden dan we dachten. Aan Gembloux kwam Didier naast ons vliegen in die warme FK9.Chansard !!!!

De zichtbaarheid was ook niet zo goed als ze opgegeven hadden en aan de Samber en de Maas werd het natuurlijk nog erger. Ik had neven Namen de spoorlijn in het oog en kon dus niet ver van Maillen uitkomen. Daar aangekomen na 1h20 vliegen stond de windzak volledig cross en het was voor iedereen een adrenaline landing.

Even later kwam Thierry Conil met zijn Fk9 ons aanmoedigen (wat ik zeer tof vond).

Nu die ijsblokken van piloten wat ontdooien in de bar met een warme chokomel en rond 12h45 begonnen we aan de terugweg. Op 25 minuten waren we terug thuis met een  max. snelheid van 150 km per uur !!!!!!

Daar nog een croque-monsieur of madame, enz ... en onze prettige Zondag zat er op. In elk geval hebben we er allemaal van genoten en de eerstvolgende nav zal CERFONTAINE zijn.

Iedereen bedankt die er bij was want ik vond het een fijne nav met toffe gasten! Dat smaakt naar nog!

Klik op de volgende link voor de fotos    

- Hier nog 2 fotos van Roland met de Robinson 44 in aktie.

-Ik heb ook fotos gekregen van Ronald en Chiron Zwisselberger van de theorielessen van de Nederlandstaligen .


11 November            

 OPGEPAST. Er is een spyware aan het rondmailen van een Spaanssprekende site. Hij kan geen kwaad voor je gegevens; Ik heb iemand de computer laten nakijken en er was een trojan horse gevonden. TROJAN.WIMAD.A. Als je de gratis AVG spyware installeerd op Uw computer  kan dit veel helpen. Bij scanning op mijn computer is er daarna gebleken dat dit in mijn computer zat. Hij is nu er af gehaald. Dus zeker die mail niet opendoen.


6 November

- Vanaf nu kun je op de openingspagina in 2 klik vaststellen hoe dat de weersverwachting is. Ook  de regenradar en de onwederradar.


4 November

- Dat kan niet blijven duren . Ieder W-E. goed vliegweer! Volgende week is de nav. naar Maillen maar ik denk dat het weer nu wel zal omslaan in echt herftweer. Maar, we blijven de moed er in houden natuurlijk. De voorspellingen van éen week op voorhand zijn niet altijd juist.

- Hou goed de website in het oog want daar komt de aankondiging op dat de nav doorgaat of niet.

- Jullie kunnen me Zaterdag ook telefoneren op mijn GSM : 0475481780

In elk geval ... als het niet doorgaat is alles doorgeschoven naar de week daarop. Denk er aan om dan tijdig terug de toestellen te huren.

- Hier een foto van piloot  Labruyère  met FK9 :

- JP Mullender in volle actie en Evrard :

- Jimmy De Dauw en Eugène Massart :


28 Oktober

- Hier de voorlopigedeelnemerslijst van de nav. Maillen.        

- Voor de nav naar Maillin zijn er reeds 19 inschrijvingen. 4  x drie Asser's en 15 x Dpm's. Ze worden in 3 groepen verdeeld.

- Hieronder de nieuwe FK9 Mark 4 van Daniel Dubois en Claude Finet.

- Dit W-E was het zéer druk op Baisy-Thy. De pleincommandant moest op een moment zelfs ingrijpen want er waren 9 Ulm's in circuit. Het was wel een tof vlieg week-end. Het was niet te turbulent en de wind viel goed mee. Hieronder Walter en Peter op weg naar Avernas.

En enkele fotos van de theorieles van de Franstaligen met Christian Overbergh.

- En de 4de geloste piloot FK9 van Jacques Dubois: Bruno Jansen.

- Zwisselberg en zoon volgen ook les in DPM. Hieronder de vader in aktie + nog enkele andere  piloten van Baisy-Thy waaronder Luc Van Ganzen, FK9 piloot. Als er iemand zijn foto in grotere resolutie wil, geef me een mailtje en ik stuur het U op.


23 Oktober

- Paul Van Caesbroeck en Frans Van Humbeek, de auteur en fotograaf van het boek "Cockpits en Pilots" + verscheidene andere boeken, hebben een nieuwe website gemaakt www.hangarflying.be . Deze website brengt verhalen en foto’s over de Belgische luchtvaart. Verwacht niet de allerlaatste nieuwjes maar wel achtergrondartikels en beelden over onze fascinerende luchtvaart.


- Hier de voorlopigedeelnemerslijst van de nav. Maillen.        

  Als er gegevens zijn die niet volledig  of onjuist zijn, mail me de verbeteringen dan door aub.

- Eind van de week was het grote moment voor Etienne. Hij werd gelost door Jacques Dubois met FK9. Voor Jacques was het zijn 2de geloste piloot. Etienne volgt samen met zijn vrouw. Het zeer sympathieke paar vierde dat achteraf natuurlijk met een glaasje Champagne. CDV was er natuurlijk ook bij want hij was ook éen van de piloten van de opleiding.

-I k hoorde van Christoph dat de DPM piloot Joe O'neill (ik weet niet dat het goed geschreven is) ook gelost was . Ik heb er echter geen fotos van. Die volgen dan maar later.

- De geplande navigatie naar Maillen is een succes aan het worden. Er zijn reeds een 14 tal inschrijvingen ...

 

- Zaterdag was het de grote dag voor de kinderen van Genappe. Ze konden hun omgeving langs de lucht verkennen. Ze waren allemaal laaiend enthousiast. Zowel de ouders als de kinderen.

- Volgende week zal ik fotos bezorgen van de theorielessen van de Franstaligen in het clublokaal en de week daarop van de Nederlandstaligen.

- En s'morgens is het dikwijls een héel mooie zonsopgang op EBBY.