2 Oktober.

Het was weer een razend druk w.e. Misschien het laatste goede weer en daarom kwam iedereen opdagen. In de bar had Marie-Therese het niet gemakkelijk . Ze moest de broodjes maken, tappen,frigo bijvullen, kortom: alles corrigeren en dirigeren.

En ik.... ik had een goeie snotvalling. En dat met zo een prachtig weer. De zichtbaarheid liet het een beetje afweten en mist en smog wisselden elkaar af. Maar dat kon de pret niet dempen.In circuit was het precies soms de Brusselse ring.

Joel Vanhorenbeek had zijn eerste navigatie naar Frankrijk gedaan en hier volgen er enkele fotos van. Disneyland en de baai van de Somme en Le Touquet.

 

 

26 September 2011

- Eindelijk eens een volledig w.e. dat het echt knap vliegweer was. Het was nu wel héél druk op baisy-Thy .

Jean Thys als piloot en Boudoin als navigator zijn met de MCR naar Corsica  en Zwitserland geweest. Hier reeds enkele fotos. Eind van deze week komt er een volledige fotoreeks die ik nu aan het klaarmaken ben.

- Zaterdag ben ik langs Walibi gevlogen en wegens het zonnige weer was de parking daar volledig bezet.

 

- Marc Bourgeois is naar Gap-Thaillard gevlogen en heeft me enkele mooie fotos doorgestuurd. Altijd mooi om de fotos van de navigaties van onze piloten te bekijken! En de Apple Ipad is in opmars bij de piloten. Je ziet ze meer en meer. Ik vind het wel een duidelijk scherm en er zijn heel veel navigatieprogrammas die niet duur zijn.

 

 

- Christoph en Didier hebben een goeie investering gedaan.  Zeer gezellige terrasstoelen. Het zijn zware stoelen met gaatjes in. Dus nu nooit geen natte broek meer als het geregend heeft . Vroeger moesten we die plastieken uitvoeringen een paar honderd meter verder in de wei van de boer gaan zoeken na een stormpje. Ze zijn aangekocht bij Martine, de zuster van Marie Therese. Ze is de verkoopsverantwoordelijke bij"VIRIDEE" die je kunt bezoeken op  de volgende website   www.viridee.be

En hier JP2, Claude, Luciano, Chantal en Brigitte in het restaurant van Sedan, dicht bij het vliegveld.

- Heksencirkels op de taxiway. Geen heksen of UFOs maar het zijn cirkels die ontstaan zijn door de witte champignons . De wortels geven meer voedsel af en groeien in cirkels en op die plaats wordt het gras groener. Toch raar hé!

- 12 September 2011

- We vliegen dikwijls over Villers la Ville maar we weten er weinig van. Daarom dat ik wat opzoekingen op het internet heb gedaan. Wie meer wil weten over de ouderdom en uitleg van deze abdij: klik op volgende link.   klik hier

-  Een nieuw koopje op de "te koop" pagina.

- Er is een goedkopere versie van de MCR: De Blueline. Een basisversie maar met radio en transponder. Op het centrale gedeelte   van het instumentenbord komt een Apple Ipad.

- De prijs van deze MCR is 70.000 € + btw en het gewicht van deze configuratie is 245 kg.

 

- 11 September 2011

 

- Volgende week wordt de datum beslist van het jaarlijks feest van onze club. Vroeger ging dat door in de hangars. Soms was het nogal koud en er was steeds een hele hoop werk te verrichten .

 Daarom werd beslist om dit feest te laten doorgaan in Groot Bijgaarden bij "Brussels Kart"

- De  datum zal deze week vastgelegd worden. Voor het eten wordt er een Kartwedstrijd gehouden voor degenen die willen   meedoen . Er zullen 3 ploegen zijn: De 3 asser's tegen de DPM piloten en de instructeurs.

 Verdere inlichtingen zullen hier volgen!

 -  De trotse eigenaar Joel Vanhorenbeek met zijn   nieuwe winghlets  FK9 met foto's van de zetels, cockpit en met vleugels  nu.   Deze Executive versie is zeer mooi afgewerkt.

 

- Op Zaterdag kwam er een groep oude auto's op picknick. Minerva's, Landrovers.

- En Jan Thibau zeer snel gelost op FK9 . Hij is ook instructeur zweefvliegen en vliegt op Piper .

4 september 2011

- Er is  een nieuwe FK9 Executive en een Polaris aangekomen. Heel mooie uitvoering en de trotse eigenaar zit er reeds in.

- Walter Van Belle is naar de Fly-In's van Keiheuvel, Zoersel en Kiewit geweest. In Zoersel was het vollen bak wegens het zeer goede weer.

Hier mooie foto's ervan.    Zoersel    keiheuvel   kiewit


 

3 September 2011

- Prachtig w.e. om te vliegen!!

 - Fk9 piloot Sacha Durré werd gelost door Fréderik na amper 7h45. Hij had het wel al in de vingers want hij had reeds aan zweefvliegen gedaan. Toch heel knap!! Brigitte was haar eerste navigatie aan het voorbereiden.

- De eerste les van de 2 Meteo sessies door Lucky was een succes. Er waren vele aanwezigen. De Meteo is toch voor ons, piloten zeer belangrijk.

1 September 2011

- De theorielessen in de Franse taal beginnen op 7 October !!!!!!!!

- Frank moest nog zijn examen praktijk doen met examinator Jan Van Hoef.

 Na 10 landingen en enkele noodlandingen kon hij beginnen aan de champagne.

- En Christiaen Overbergh , instrukteur 3 asser vloog eindelijk nog eens met een echt vliegtuig. De pret was er duidelijk aanwezig.

Julien, die al geslaagd was in zijn examen instrukteur theorie is nu bezig met zijn praktijk examen. Na verscheidene oefeningen met instrukteurs kon hij zijn eerste passagier meenemen

 Vincent was het slachtoffer.

.

 

28 Augustus 2011

- Zaterdag vlogen we naar de Historic Days in Kiewit. Het oudste vliegveld van Belgie met een historische waarde. Op deze dag moesten we aanmelden langs Lummen en daarna naar entrypoint RW 027. We waren de enige Dpm's die dag omdat de weersvoorspelling toch niet zo denderend was. Maar, tussen de regenbuien door kwam Kiewit toch in zicht. Na een goede maar moeilijke landing werden we opgewacht door de marschal's . Veel mensen in de klederdracht van toen en we werden zeer vriendelijk ontvangen. Een gratis lunchpakket kregen we ook aangeboden.

Er zijn verschillende leden van Kiewit die hun opleiding bij ons hebben gedaan (hier op de 1° foto). Op de 2° foto de dames van de ontvangst .

En hier Frank die natuurlijk direct zijn tel nummer aan het doorgeven was en ik, ik was aan het genieten van het tijdelijke zonnetje en aan het dromen van mijn Brigitteke.

 

.

 

Onze dpm groep en nog wat folklore.

Op de historic days van Kiewit waren er 3 themas: Fly-in van de vliegtuigen en historic models, historische autos, moto,s en oude klederdracht van toen. Een zeer gelukt evenement . De organisatoren en de medewerkers hebben zeer veel werk daar verricht om dit in goede banen te leiden. Op Vrijdagavond was het daar nog geweldig aan het regenen en was alles in een modderstroom herschapen. Honderden houten platen hebben ze in allerhaast op de modder geplaatst om het publiek te helpen. Er was ook een zeer grote oude en mooie spiegeltent waar er s'avonds van alles te doen was. Chapeau voor de inrichting van deze Historic days.

 

 

 De laatste foto was een oude fiets met een houten velg.

 De terugweg was niet gemakkelijk. Veel tussen en soms in de buien gevlogen maar het was het waard. Volgend jaar zijn we er terug! Thanks Kiewit!!!!


 

21 Augustus 2011

- Er is weer een nieuw koopje. Garmin....zie naar de "Te Koop" pagina

- Als je volgende week naar Hasselt Kiewit vliegt zijn er voor de fly-in andere regels. Er zijn 2 Entry points voorzien(info op hun site)

http://www.historicdays.be/

Als je je aanmeld per radio moet je ook je PPR nummer geven. Dat is de nummer die je krijgt na inschrijving.

- Deze week zijn er weer vele navigaties geweest. Claude Petré , Luciano en Chantal zijn naar Muster geweest in Duitsland en Jean Thys en Boudoin naar Le Touquet.

Ik heb het deze week wat in de geburen gehouden . Hier Ronqiéres en Waterloo (is niet ver hé maar toch mooi )

Onder aan de voet van De Leeuw zijn ze nu een zeer groot podium aan het bouwen. Er is een toneel of concert.

17 Augustus 2011.

- Vrijdag  26 Augustus 19h.................Les invullen VLUCHTPLAN  (gratis) gegeven door  Jan Van Hoef.

- Vrijdag  2 September 19h.................Les METEO 1° deel/Franstaligen gegeven door Lucky

- Vrijdag  16 September 19h...............Les METEO 2° deel/Franstaligen gegeven door Lucky

- Vrijdag  23 September 19h...............Les METEO 1° deel/Nederlandstaligen gegeven door Lucky

- Vrijdag 30 September 19h................Les METEO 2° deel/Nederlandstaligen gegeven door Lucky

 De meteocursus voor de 2 delen samen is aan de kostprijs van 25€. Inschrijvingen gerard@ebby.be

- Hier de link voor de Historic Days in Hasselt Kiewit.     http://www.historicdays.be/

 op deze link kun je ook inschrijven. Opgelet!!!! Er zijn voor deze dag speciale procedures. Lees de info zeer goed.

Zaterdagavond  ben ik gaan eten met Brigitte en Marie-Therese in het gezellige restaurant Ginette dicht bij het vliegveld van Baisy-Thy in Houtain le Val. Echt een aanrader en zeker niet te duur. Er stond ook aan de overkant een kleine kermis en we hebben ons dan eventjes geamuseerd aan de schiettent . Het ging goed en Largo kreeg de beloning met een knuffelaap. Hij was er wel blij mee!

 

Op de 2° foto: wie is de aap?

- Op Dinsdag kreeg ik een mooie gelegenheid om mee te vliegen naar Abbeville. Van de partij waren Jean Paul 1 en JP2, Nathalie, Chantal, Luciano, Boudoin,Claude Petré en ikzelf. 2 Mcrs en 2 Polarissen.

Een mooie vlucht langs Amougies, richting St Omer , langs een windmolenpark van een 100 stuks en dan kwam de baai van de Somme in zicht.

Het vliegveld van Abbeville en het was RW20 op de beton. Een gezellige plaats met motel, restaurant en nog vele andere faciliteiten waar we zeer goed konden eten. En....wat is dat daar... JP en Nathalie: Betrapt hé!!!

 

Op de terugweg vlogen we over de baai van de Somme. De wind was in de rug en er werd met de Polarissen tussen de 220 en 240 km per uur gevlogen. Baisy-Thy in zicht en daar was het ook heel gezellig want de drankjes stonden klaar!

De volgende keer gaan we daar ook eens met de DPMs.

Toch weeral een mooie dag !


 

9 Augustus 2011

- Eind September geeft Johan Janda een lessenreeks over RADIO in Wichelen/Sergkamp/Damstraat 9 te 9260. Degenen die geintersseerd zijn kunnen johan bereiken op zijn e.mail  johan.janda@telenet.be of Tel: 0032475461876

8 Augustus 2011

- Hier hele mooie fotos op "Picasa" van Ronny, Walter en Joel op nav door een groot deel van Frankrijk en de fotos van 2006 van mijn tocht naar de Mont Blanc met Joel en Peter. Op de eerste pagina klik je op éen van de 3 fotos en je hebt de hele reeksen. (Een 1000 tal fotos)

http://picasaweb.google.com/trikeheaven  

7 Augustus 2011

- Op de volgende links kun je de documenten openen van de les "invullen vliegplan" , gegeven door Jan Van Hoef voor de Nederlandstaligen.    Document les      Document vliegpl.1    Document vliegpl.2    AD LFQJ

- Als je de bestanden opent kun je deze ook uitprinten als U wilt.

- Jens Van Dorpe, de zoon van dpm piloot Dirk, is de ulm basis van Baisy-Thy voor het eerst komen opzoeken nadat hij gelost was op Kortrijk door Johan Janda, die volgde met een Mcr. Het toestel waar Jens op vloog is een Mission M106 van Belgische makelij .

En Didier was zijn vaardigheden met heli aan het oefenen.

Michel, FK9 piloot was op vakantie in Frankrijk geweest en heeft er een tijdje gevlogen met een vliegtuig. Hier enkele mooie fotos door Michel genomen van Castelnaud,forteresse-de-bey.

- In de winter gaan we terug enkele navigaties met de piloten van Baisy-Thy organiseren maar er is ook iets anders gepland!!! Een avond go-karting in Brussels Kart . De DPM piloten tegen 3 AS piloten. Met een etentje achteraf! Dat gaat er spannen!!!!                                      


 

   Ik wou me inschrijven voor de Historic Days op 27 en 28 Augustus in Kiewit. Op de inschrijving stond echter PPR verplicht. Ik heb naar de terreinoverste Pierre gebeld in hij gaf ons de toelating om te komen . Wel radio uitgerust natuurlijk. We moeten wel de instrukties volgen die op de website staat want we moeten langs ander inkompunten . Hier het adres   www.Historicdays.be

inschrijving op www.historisdays.be/aircrafts.htm

Ik heb wel beloofd om rond 10h binnen te komen (Zondag 28 Augustus),dan is het nog niet druk.

3 Augustus 2011

- En hier de fotos van een gelukkige geloste Vanessa en instrukteur .

  Er zijn meerdere fotos op de site van Lucky http://www.luckymeteo.be/vanessa.zip

 .

1 Augustus 2011

- Het gebeurd niet gauw op Baisy-Thy dat er een koppel vliegt waar de ene een DPM piloot is en de andere een 3 as piloot en zeker niet dat ze enkele dagen na elkaar samen gelost zijn.

Van Rudi heb ik een foto verkregen en van Vanessa , die komt later in de week hier op de site.

Veel geluk samen en nog vele fantastische vluchten toegewenst !!!!!!

En ook instrukteur Philip loste een FK9 piloot. Ze zagen er gelukkig uit en met rede!!

- Ronny, Walter en Joel zijn in Frankrijk op reis geweest met de DPM. Ronny was reeds vroeger vertrokken en heeft op éen week een 33 uur gevlogen. (d.w.z.  een goeie 2600km!!)

 Hier reeds enkele fotos van Ronny. Hij heeft in Frankrijk ook de mascotte van Baisy-Thy teruggevonden.

 


27 Juli 2011

 Hier een mooie link van "Dreamplanet". Ulm in de prehistory. We zien er nog fotos op van Roland Coddens

 http://www.gestimmo.be/photos.gestimmo.be/thumbnails.php?album=10

26 Juli 2011

- Op Wikipedia staat een zeer goede Nederlandstalige uitleg over de METAR. De betekenissen van alle woorden en cijfers.

 Ik heb ook een rechtstreekse link gemaakt op de openingspagina aan de linkerzijde. Ook voor de franstaligen.

 Hier is de rechtstreekse link : http://nl.wikipedia.org/wiki/METAR

Pour les francophones:  http://fr.wikipedia.org/wiki/METAR

- Ronny Zwisselberg is met de DPM vertrokken op een reis door Frankrijk.

Maandag zat hij in St. Omer en is dan verder gevlogen naar St Valery waar hij zijn tentje opzette. Hij had wel veel lawaai van naburige ganzen.

- Op Dinsdag namiddag is hij dan aangekomen in Granville aan de Mont St Michel. Als het weerbericht het toelaat zullen Walter en Joel hem later deze week vervoegen.

24 Juli 2011

- De laatste tijd is er meer en meer controle van de grensovergangen zonder vliegplan. De radars zijn beter en beter en men kan alles beter controleren.

Instructeur en examinator Jan Van Hoef zal daarom een kleine gratis les van +/- 45 min. organiseren over het vliegplan.

- Uitleg om een vliegplan in te vullen.

- Sylabus beschikbaar na de les.

Datum: Zaterdag 6 Augustus om 10h s'morgens in het leslokaal van Baisy-Thy voor de nederlandstaligen.

- De franstalige les komt op een latere datum.

Inschrijvingen bij Gerard:   gerard@ebby.be


23 Juli 2011

- Marc Bourgois en Lucky zijn vorig w.e. naar Gruyère in Zwitserland gevlogen voor een jaarlijks evenement voor gehandicapte piloten.

Ze waren op bezoek bij Chris Van Nuffel die op onze basis vloog vroeger.

Ondanks het slechte weer hebben ze toch enkele vluchten in de Alpen kunnen doen. Hier enkele fotos van de landingsbaan in Sion, de bergketen de Junkfrou en Kris die nu een stage volgt van zweefvliegen.

En in Baisy-Thy alle hens aan dek want er moest gekuist worden wegens het grote aantal vliegen en muggen op de toestellen.

De RW in Sion.

En Philip was aan het rijden met zijnen deegrol. Ter info: de toestellen op Baisy-Thy zijn van een recenter model maar dan wel zonder  paraplu.

 

-

 

16 Juli 2011

- Didier Coddens is  Vrijdag geslaagd voor zijn praktijk examen voor helicopter . Een navigatie VOR door Charleroi ctr, onder Luik, Beauvechain oproepen door de radio enz...... En...... dus weer champagne drinken !! Hier de checklist en het vertrek met de R22.

Frank vloog er rustig op los om zijn 30 uren solo bijeen te rapen zodat hij ook zijn examen kan afleggen. Hier ook een foto van Stephane,een FK9 piloot met de familie voor een vluchtje naar Waterloo.

- Luc Van Nerom en Marc Bourgois vertrokken dan weer voor een week naar Gryère in Zwitserland.

- Op Zaterdagmiddag zijn we moeten stoppen met de vluchten omdat er 5 beaufort was.

 

10 Juli 2011

- Alex heeft een zeer goed kort filmpje doorgegeven van een helicopter landing.

 En wij maar zagen als we het eventjes te turbulent hebben !!!! ( No sound) http://www.prismdefence.com.au/index.htm

- Dit w.e. is Walter Vanbelle naar een vliegshow geweest in Frankrijk. " Lille -Marq "

 Hij heeft enkele mooie fotos doorgestuurd met vliegtuigen zoals Stearman, Yak3, Seafire en een DPM met vogels in formatie.

 Eén toestel had vergeten zijn landingsgestel uit te zetten en dat crashte.

- S'morgens was het zéer druk op Baisy-Thy. Om 6h15 kwamen al de eerste wagens aan met een 30 tal bezoekers voor ballonvluchten met Benoit. Brigitte heeft de fotos gemaakt met mij vanuit de DPM.

- En 4 drie-assers vertrokken naar Abbeville. Hier de voorbereiding . Justin  de kleinzoon van Noel Petit vliegt steeds met de mcr mee en maakt zelf zijn navigaties klaar. Dat is zeker een toekomstige piloot.

- Ronny en Walter vertrokken dan weer naar Kiewit voor een goeie pot mosselen. Ze waren héel lekker zeiden ze!.

- Dit w.e. was er nog een geloste op FK9 : Ney Laurant met instrukteur Christoph Pirard. Santé!!!

- En Stephane Flawet is volledig geslaagd met zijn theorie en praktijk . Hij moest naar Amougies komen bij examinator Rik Moons.

 

3 Juli 2011

- Op Vrijdagavond werd Dominique Geelhand gelost door instrukteur Christian Overbergh met FK9 en op Zaterdag middag Thierry de Waha en Deswaene Bruno. De ijskast met de Champagne moest dringend bijgevuld worden na het feestelijk gedoe !!! Een dikke proficiat voor de 3 gelosten en ook aan de geduldige instrukteurs Christian Overbergh, Christian de Vries en Philip Foerster.

 

1 Juli 2011

- Hier nog 2 mooie fotos van Didier van het evenement van Ferrari .

 

30 juni 2011

- Gisteren was er veel beweging in Baisy-Thy. S'avonds was er de voorstelling van de nieuwste Ferrari. (650 pk) De nieuwe hangar werd omgetoverd tot een grote presentatiehal. Groot filmscherm, mooie gedekte tafels voor de genodigden, buiten werden zetels gezet en de traiteur ( piloot van Baisy-Thy) was in volle actie.

S'avonds kwamen de genodigden opdagen en op de parking stond het weldra vol met Ferraris, Porches, BMW M8, Mercedes AMG ( 6500 cc , 12 cyl biturbo) enz....

Mijn Daciake werd er echt verlegen bij .

Hier de nieuwe Ferrari en enkele fotos van de voorstelling.

Hier een 80 tal fotos van deze avond  !!!!!!      klik hier

En het dessertje niet vergeten natuurlijk !

 

26 Juni 2011

- Er is weer een koopje op de "te koop" pagina. Een GPS Garmin.

- Op Zaterdag vlogen alleen de 3 assers wegens te veel wind. Ik moest nog wel een testvlucht doen om 8 uur s"avonds want er waren nieuwe onderdelen in mijn motot. Amaai!!! Het zag er niet turbulent uit maar ik moest serieus corrigeren bij de landing. Waarschijnlijk lag het aan het grote verschil van temperatuur op een korte tijd. In de dag koud en s'avonds werd het plots warmer.

Of ligt het aan de oude dag? We zullen wel zien.

- Zondag prachtig weer en de zon begon goed te schijnen vanaf de middag.

Hier enkele 3 assers in actie en Serge in bouda houding met de DPM . Hij corrigeert altijd met de ellebogen vast te pakken van de leerlingen en zo bij te sturen.

 

En Jan met leerling en Benoit met mijn  Brigitteke in volle concentratie.

-

21 Juni 2011

- Er is een zeer mooi koopje !

 Een Tanarg 912 met Ixess 15. 100 uren vlucht. Hij is te bezichtigen op de "Te Koop" pagina

19 Juni 2011

- En ook een  DPM monoplace Racer: zie naar de "Te koop" pagina.

- Ik was al 3 maanden aan het wachten om nieuwe wielen op de kar van de DPMs te zetten. Er was 2 dagen werk aan en dan kon er geen enkele DPM buiten.

Dus afgewacht op 2 dagen slecht weer en nu was het zover. De nieuwe dure en grotere wielen waren aangekocht door de heren Coddens  en de Visa kaart moest bovengehaald worden. Er moest veel ijzer afgesneden worden op de kar en ik had ijzeren platen laten plooien op voorhand. Na veel laswerk stonden de 8 wielen er op.

 Zondag was alles af en kon er geprobeerd worden. Opgepast nu want als alles buiten staat met de DPM erop en er is veel wind, je gaat vanzelf vooruit !!!!!

Er moet nog wat geschilderd worden maar dat komt wat later. Het belangrijkste is dat hij kan gebruikt worden.

- Deze week is het bezoek geweest aan de bunker van Glons.(aangaande een incident van enkele maanden geleden in de militaire zone met een ULM) Daar werd de werking van CRC uitgelegd in verband met de Navo.

Het ging over het illegaal overschrijden van de landsgrenzen (bv: geen vluchtplan indienen)

De tegenwoordige radarinstallaties zijn zeer goed en ze kunnen alle verkeer volgen, ook DPMs .Ik heb enkele instrukteurs gesproken en ze vertelden dat er waarschijnlijk veel meer controle zal gebeuren om misbruiken te voorkomen.

Dus opgelet !!! Het is beter om in het vervolg toch een vluchtplan in te dienen, ook als het maar eventjes over de grens is. De politie zal het samen met de militairen opvolgen. En zeker met Engeland omdat dat geen Schengenland is.

 

13 juni 2011

- Vrijdag maakte Serge een vlucht met een rare kerel.

 

- Je moet het toch maar klaarkrijgen: Eric Arnoud liet zijn  FK9 kuisen door 3 chinezen !!!!!!! Ik zal het adres eens vragen om mijnen DPM ook te komen kuisen!

- En Benoit heeft meegedaan aan een evenement  met helicopter voor een 30 tal zieke kindjes. De fotos kun je bekijken op de volgende link.

https://www.dropbox.com/gallery/26897371/1/Les%20Clowns%20de%20l%27Espoir?h=d5248d

 


 

- Frank Rummens, de sympathieke commandant van Bierset was al 10 dagen op hete kolen. Hij wist dat hij kon gelost worden maar de weergoden speelden hem parten.

-Wind, regen en mist gooiden roet in het eten maar gisteren was het eindelijk zover! Hij mocht alleen vliegen. Na zijn eerste lowpasses volgde de landing. 

 Zeer goed geslaagd en de champagne volgde. Nu nog enkele lessen op zijn eigen Tanarg en het avontuur kan verder evolueren. happy flights!!!

 

8 Juni 2011

- Als je eens een echte helicopter wil zien vliegen, klik dan op de volgende link, door Albert Rowies aan ons doorgegeven.

http://www.youtube.com/user/Bomberguy#p/u/25/DsXgmOurwts

6 juni 2011

- En voor degenen die graag wat verder studeren voor hun radio: Hier een goede les over aviation English  

5 Juni 2011

-Claude,Martine,Marc,Didier,Serge,Harald en Walter . Deze piloten hebben de trip naar Montpezat gedaan. Veel meer fotos van deze nav vind U op de site van LUCKY.

 

- En hier een mooie foto van de Solarimpulse die in Brussel was . De foto is opgestuurd door piloot Remy françois.

Bonjour Gérard,

Je te transmets les photos de ma visite du 28 mai 2011 au hangar 117  à Zaventem lors de l'exposition de solarimpulse à Zaventem après son vol du 13/05/11, Payerne(suisse)/Brussels.

Impressionnant! 63,40M d'envergure,1600 Kg, 4 moteurs électriques de 10cv chacun, 200 M2 de cellules photovoltaïques, finesse 23…Les initiateurs du projet: Bertrand Piccard et André Borschberg( le pilote).Un rêve fou!

Pour en savoir plus: solarimpulse.com

Bien à toi, amitiés

François Remy

 

 

- Trip naar Bullingen en Bitburg in Duitsland met de federatie.

- Op Vrijdag avond vertrokken we naar Bullingen. In Waterloo was het hevig aan het regenen en we twijfelden om nog te vertrekken.Het slechte weer trok stilletjesaan van ZW naar N. Rond 4 uur besloten we toch te vertrekken omdat er voor ons enkele FK9 vertrokken waren. Luc Metca, Walter Van Belle en nog enkele anderen. De radios stonden op 123,45 en we konden dan horen welke weersomstandigheden ze tegen kwamen . Links van ons was het zwart en het regende. Volgend de radio vlogen de 3 assers soms een beetje in de regen maar het was niet veel. Dus wij verder op weg, soms een wolkje omzeilend om niet te nat te worden , iets naar boven, naar onder voor beter zicht en al gauw kwam Bullingen in zicht. We mochten van Alfons Veltz onmiddellijk onze dpms in de hangar zetten. De gastvrijheid van de mensen van Bullingen is ondertussen bijna legendarisch te noemen. Altijd vriendelijk , ze zorgen voor zéer goed eten s'avonds en een zeer goed ochtendontbijt. Merci aan deze jongens!!!!!

Ik mocht van Alfons boven in éen van de logeerkamertjes slapen . S'nachts wel een klein probleempje; ik werd om 3 uur wakker omdat mijn luchtmatras fitte en ik lag op de grond te snurken.

De mannen van Bullingen hadden s'avonds iets echt origineel uitgevonden! 2 houtblokken met een kleine snede erin om lucht te nemen en die brandden heel de avond en tot s'morgens. Lekker om wat bij te verwarmen want de temperatuur was maar een 5 a 6 graden s'nachts. In Bitburg waren de Red Devils  met de Marchetti.

 

Op Zaterdag vertrokken we naar Bitburg. Ik probeerde als 2° te vertrekken maar in het opstijgen viel alle motorvermogen weg. Dus onmiddellijk naar de parking en Didier kwam naar mij om de onderkant van de carburateurs uit te kuisen. Een beetje water in de vlotterkamers en daarna een 10 tal minuten een test met draaiende motor op de grond. Dus alles leek in orde maar ik betrouwde het toch niet al te veel.

Ik was ook te laat voor het slot in Bitburg en daarom besloot ik om terug naar Baisy-Thy te vliegen. Ik steeg op en ging direct naar een 4000 voet en keek zeer goed uit voor een noodlanding. Na 20 minuten vloog ik boven het Ardense massief tussen de 3500 en 4000 voet. Plots kreeg ik terug motorproblemen en moest ik vol vermogen geven om de motor draaiende te houden. Gemakkelijker gezegt dan gedaan: Bij vol vermogen steeg de DPM boven de toegestane hoogte. Dus al zigzaggend om te dalen vloog ik verder want terugdraaien wou zeggen: minder noodlandingsplaatsen en verder naar huis begon het meer opener te worden. Dus op hoop van zegen verder. Wind tegen, zéer veel turbulentie en een 10 tal maal dat de motor haperde. Een héel zware vlucht en ik was blij dat Baisy-Thy in zicht kwam, mij armen vielen er bijna af. Slotsom: nog water en vuil in de benzine. In de week werd alles uitgekuist en nagezien. Nu werkt hij weer optimaal.

 

22 Mei 2011

- Zaterdag had ik een passagier in de DPM die foto's wou nemen van haar partner in de R22 met als achtergrond de Leeuw van Waterloo. Niet gemakkelijk om die in juiste lijn, hoogte en snelheid te krijgen maar het is gelukt! Onderweg heeft mijn passagier nog  foto's genomen van enkele koeien die hun zomervakantie aan het nemen waren: topless!!!

21 Mei 2011

- Vrijdag was er een militaire Agusta op bezoek in Baisy-Thy;

  De low passen waren prachtig om te zien!

  Op de laatste foto hebben we Michèle in low pas met FK9.

 En de lessen theorie van de Nederlandstaligen komen in de laatste fase.

- Op Zaterdag morgen vertrokken er 4 FK9 op navigatie naar Montpezat. Luc Van Nerom en Claude Finet, Marc Bourgeois en Martne, Didier Vanneck en Sabine en Serge Rochtus en Harald Dispaux.

Ik dacht dat ik mooie fotos van dit vertrek had genomen maar, kieken dat ik ben! ik had mijn geheugenkaart niet in in het fotoapparaat gestoken! Ben nog niet oud, ik zal wel bijleren..

Opgepast!!!!!! Er is een nieuw formulier dat je moet invullen als je op navigatie vertrekt met 2 piloten.

Normaal als je vertrekt met 2 piloten met een vliegbrevet is er een betwisting van verzekering indien er een ongeval gebeurt. Om dit te voorkomen

moet de piloot een formulier tekenen en achterlaten op de vliegbasis . Het gaat erom wie dat de piloot in command is. Alleen in extreme noodgevallen mag er ingegrepen worden.

Luc van Nerom zal op de federatiesite alle uitleg geven binnen enkele dagen.

 

16 Mei 2001

- Eind van de week is Dariusz gelost op FK9 met zijn instrukteur Lucky en Vanessa was op navigatie. Er zijn van deze  piloten nog vele fotos op de site van Lucky. http://lucky.luckyflyer.be/110514_dariusz/index.html

Carlos is ook gelost op FK9 maar daar heb ik nog geen fotos van . Deze zullen later komen. Allebei een dikke proficiat en nog vele uurtjes vlieggenot .