2 April 2010

- Eindelijk nog eens een zeer goed vliegweer. Een beetje onguur  maar af en toe kwam de zon er door en de zichtbaarheid was goed. Dus veel activiteit. Zowel in de lucht als op de grond rond de runway.

Vrijdag was Frans zeer gelukkig want hij was gelost op FK9 door instrukteur CDV.

De R22 was ook op volle toeren met Jacques en Willy Van Valle.

 

José was druk bezig met zijn Mistral en maakte zeer mooie landingen en Bart Welleman vertrok juist met zijn DPM, gevolgd door Ronny.

En enkele FK9.

De mooie Tanarg met de DPM piloot van Villers La Ville.

En.....als dat maar goed komt  !!!!!!!!!!!!

Jacques Dubois heeft ook een link doorgegeven voor een navigatieprogramma dat ik nog niet kende .www.skydemon.aero

Je kunt het gedurende 30 dagen gratis proberen. 

Nadien moet je betalen. De prijs is 95€ voor het planificatie gedeelde, 85€ voor het opvolgen van de vlucht en 135€ voor beide.

- Ikzelf ben met Walter en Ronny naar Mailen geweest en daarna de kasteelroute van Dinant en de Lesse en in het terugvliegen een beetje verder gevlogen naar het meer van Genval,  de Leeuw en terug thuis. Een 3 uurtjes vlucht maar het was zéer turbulent maar het was weer mooi  en dat telt !!
 


 

8 April 2010

- Instrukteur Luc heeft een mooie navigatie met piloot Didier gedaan naar de kust.

Er zijn vele fotos van deze nav op zijn website waaronder een gratis stadionbezoek en paaseieren rapen. http://www.baisythy.be

 


5 April 2010

De weersvoorspellingen voor het volgende w.e. zijn op het ogenblik zéer goed. Ik zal mijn barbecueke bovenhalen!


 

- Vrijdag en Zaterdag weer een zeer onguur weertje zoals reeds vele maanden achtereen. Hopelijk hebben we wat goed weer te goed nu want we zijn het echt beu aan het worden. Zondag morgen trotseerden 2 vrouwelijke piloten dat gure weertje en waren aan het oefenen in circuit. Brigitte met instrukteur Christophe en Christine met Jan Vanhoef.

- Voor Verdun zijn er reeds 23 inschrijvingen . Denk er wel aan dat iedereen zelf zijn navigatievoorbereiding moet maken, wel langs de opgegeven punten. Ook de afspraken met meerdere piloten samen te vliegen kunnen jullie zelf maken zodat we niet in te grote groepen vliegen en iedereen wat bijleert inplaats van allemaal achtereen te vliegen.Het beste is vliegkaart en GPS mee te nemen. Dus denk er aan om in iedere groep een vliegplan in te dienen. Ik zal iedereen die ingeschreven is nog een mailtje geven ongeveer 10 dagen voordat we vertrekken. Nu nog duimen voor goed weer!!!

Instrukteur Frederik is een les aan het voorbereiden voor GPS en Navigatieprogrammas daar op. Dat zal waarschijnlijk wel na de zomer zijn in het nieuwe leslokaal van Baisy-Thy. Een heel goed initiatief van Frederik.

Ik heb ook gezien in Newsletter van de Federatie dat er dit jaar een veiligheids w.e. is in Koksyde . De datum is nog niet bekend geloof ik. Ik ga me daar zeker voor inschrijven.

 

29 Maart 2010

- Ik heb van MCR piloot Daniel een fantastische link doorgekregen die we allemaal zeer goed kunnen gebruiken. Iedereen kende het probleem als je in de weekdagen naar Frankrijk vloog. Je moest te weten komen of de militaire zones actief waren of niet. Dus op allerlei websites de nummers van de zones zoeken en proberen te vinden dat ze actief waren of niet. Ik heb nu op de openingspagina een link gemaakt voor deze informatie. Je klikt er op en je ziet onmiddellijk in éen oogopslag alle zones in Frankrijk op bepaalde uren ; De zones die actief zijn zijn gekleurd. Héel gemakkelijk.

Hier reeds de link om eens te proberen. Als de zones niet gekleurd zijn is de weg vrij!.    militaire zones france actief of niet ?

Als de site opengaat klik je op het 2° hoodstuk in PREPARATION DE VOL op AZBA CHARTS.

 

-Op sommige dagen in het w.e. was er een zeer mooi zicht.Er werd dan ook duchtig gevlogen.

En, héla daar! Niet fouteren hé! In een ULM mogen maar 2 personen!!

Zaterdag vlogen Joel, Ronald en Walter naar Avernas. Daarna ging het richting Matagne maar daar regende het en ze besloten om in het terugkeren naar Liernu te vliegen. Ik had dat gehoord op de radio toen ik op de piste stond in Baisy-Thy. Na een goed kwartiertje stond ik bij de mannen in de bar van Liernu en....ik had geen portefeuille bij. Dus ze hebben mij maar op een koffietje getrakteert.

22 Maart 2010

- Alle toelatingen van de terreincommandant van Verdun en de restauranteigenaar zijn oké voor de nav van 1 Mei.

Men mag blijven slapen op Zaterdagavond met eigen voorzieningen en op Zondagmorgen is het restaurant open om 9h en kunnen we een ochtendontbijt verkrijgen . Men serveert koffie of warme chocolade, pannekoeken en vers brood aan 3 € per persoon.

De toestellen mogen buiten gestassioneerd worden. Dus denk er aan om spanriemen en piketten mee te nemen + een hamerke.

Ik moet wel op voorhand het aantal personen meedelen die het middagmaal in het restaurant eten op Zaterdag. Dus geef me een mailtje wie dat er graag zou eten op Zaterdag en ook  het ochtendontbijt.


- Hier is een kaart van de navigatie naar Verdun; In grote resolutie . Opgelet het gaat eventjes duren voordat de fotokaart opengaat want het is 4 Gig.Als je inzoomt op de foto is het heel duidelijk. klik hier

Opgelet !!! Je moet steeds controleren op een recente kaart. Dit is mogelijk een oude versie maar dan heeft U toch al een gedacht over het traject.


15 Maart 2010

- Een rustig w.e. De weersverwachtingen gaven slecht weer en het was uiteindelijk toch redelijk vliegweer. Zaterdag heb ik nog eens een oude mooie tour gedaan van een uurtje vliegen in de omgeving maar daarom niet minder mooi.

Zondag was er een pickup MCR naar Maubeuge en hij had vooraan een platte band. Christoph vloog met een andere pickup met turbo om hem te depanneren met een reservewiel en ik mocht mee!! Dat moesten ze mij natuurlijk geen 2° keer zeggen want die MCR was uitgerust met turbo. Op Maubeuge aangekomen was de reparatie op 5 minuten uitgevoerd en wij terug naar Baisy-Thy. Ik heb ongeveer een halfuurtje de stick mogen gebruiken en had op een moment een grondsnelheid van 260 km per uur. Moest ik eens de lotto winnen...........

Tegenwoordig is Julien Salmain met de rode Tanarg niet meer weg te denken op de basis.Hij woont in Villers en kent natuurlijk de streek heel goed.

Piloot FK9 De Causemacker moest zijn navigatieexamen afleggen naar Saint Ghislain en is daar met glans in geslaagd.

De 2° foto is Luc met een leerling.

Walter, Tweety is echt verliefd op deze Tanarg Bionix.Hier enkele mooie fotos. Spijtig dat de zon niet scheen want anders waren deze fotos nog wel duidelijker.

Ik heb zojuist het weerbericht gehoord en op Donderdag geven ze 17°. Nu nog droog en weinig wind. Ik vraag toch véel hé.

7 Maart 2010

-  Vrijdag moest Patrick Van Der Rest zijn examen gaan doen na 30 uur solo bij examinator De Vos in Amougies. Hij is daar dan ook glansrijk in geslaagd en werd opgewacht door zijn  glunderende en fiere instrukteur Fréderick. Proficiat Patrick !

 Het doet echt deugd dat we nog terug wat  lachende gezichten zien want de laatste maanden met al dat bar slechte weer ,sneeuw, vrieskoude, mist ,werd iedereen maar somberder en somberder. Nu eindelijk een beetje zon  en een goed examen en.....zie het resultaat!!!! De lente is in aantocht.

7 Maart 2010

- Zondag zijn Walter,Ronny , ik en Anton naar Hoevenen gevlogen met de DPMs. S'morgens bar koud met een ambetante Oosterwind. Dus heel goed ingepakt want het was meer dan 1 uur vliegen in die kou. Richting tussen de toren van Halle en de rookpluim van de centrale van Anderlecht. Het zicht op de steden Brussel en Antwerpen was enorm mooi en helder. Dat is de eerste keer op 10 jaar tijd dat ik het zicht op deze steden zo helder wist. Al gauw zagen we de rookpluim van de centrale van Doel aan Antwerpen nadat we de Schelde en St Amands gepasseerd waren. Bij de overhead van Hoevenen zagen we dat het volledig crosswind was. De piste 15 was in dienst. Eventjes sport, spanning en sensatie en we waren allemaal veilig geland . In de bar werd er natuurlijk een goed kipke en fritten goulash besteld zodat we ons konden opwarmen. Dat was zeker nodig want Anton zijn tenen waren meer diepvries fishsticks geworden. Rond 2 uur vertrokken we terug huiswaarts over de haven van Antwerpen en juist na dat we deze waren gepasseerd zag ik in de verte aan de horizon het Atomium blinken in de zon en een beetje daarna zagen we reeds de toren van Halle. Neven Groot Bijgaarden probeerde ik Jacques met de R44 op te roepen maar dat lukte niet. Hij was daar normaal in de buurt aan het vliegen. Een beetje daarna kreeg ik een oproep van Peter met de MCR die rond Brasschaat toerde.

Terug in Baisy-Thy aangekomen moesten we alle zeilen bijzetten . Om te landen dat ging goed maar op de grond de vleugel uit de wind houden!!!!!!Amaai moeke!!!!

Rap een goed warm wijntje gaan drinken in de bar zenne want dan doen die armkens niet meer zo zeer ! Al met al toch een zeer mooie navigatie van enkele uurtjes in het mooie winterweer.


5 Maart 2010

- Eindelijk was het eens zover. Na enkele maanden bar slecht weer,sneeuw,te veel wind enz.....

Juist voor de middag vertrokken de JP Sabena en JP2 met de 2 Polarissen en ik als passagier naar Verdun in Frankrijk. Wat een luxe!

Langs Gembloux,Namen en zo naar Sedan in Frankrijk. Op onze rechtse kant hadden we steeds de rookpluimen in zicht van Chooz.

Vanaf Sedan kon je de Maas volgen tot in Verdun. Eigenlijk een gemakkelijke navigatie. Boven het vliegveld : verticale pour le 10, vent arrière, finale pour le 10 et piste dégagé en we waren er. het was wel geen gemakkelijke landing want er was zeer veel crosswind en de wind was zeker niet stabiel.

We zagen het restaurant maar langs de kant van de betonnen piste was het precies niet open. Dus langs de voorkant dan maar. Wow!!!!!! Vollen bak! Er was zeker een 40 a 50 man binnen. Na bestelling van ons dagmenu kregen we reeds na enkele minuten onze fritje met vlees en mosterdsaus voor amper 6 €. Heel vriendelijke bediening en het was er heel gezellig. Na een praatje met de eigenaar die ook ULM piloot was vertelden we onze intentie om op 1 Mei een navigatie te doen naar Verdun Le Roselier. Hij maakte daar geen probleem van en we konden daar eten en voor degenen die willen overnachten(tentje) kunnen s'morgens een ochtentontbijt nemen in het restaurant.

Het hele traject is een 180 km. We gaan op deze navigatie niet allemaal in groep vliegen maar in groepjes van 3 a 4. Iedere groep ziet dat hij éen piloot heeft met radio en die piloot zorgt dan ook voor het vliegplan van die groep. De DPMs vertrekken rond 9h s'morgens en de 3 ASSERS rond 10h. Hieronder reeds enkele fotos van verkenningstrip naar Verdun en met veel dank aan de 2 JPs die dit mogelijk gemaakt hebben.

Op de terugweg was er het monument van de slag van Verdun in de wereldoorlog. Er waren een 100000 slachtoffers. Het is een verboden gebied waar je niet mag overvliegen maar ik heb een fotoke genomen van ver met de digitale zoom. Op de terugweg was het fantastisch zicht maar enorm turbulent.  De billen kwamen af en toe los van de stoelen maar het was echt mooi.

En op het laatste: home sweet home: Baisy-Thy!

    

Dus iedereen kan inschrijven voor deze navigatie op Zaterdag 1 Mei op mijn e mailadres   gerard@ebby.be of tel.0475481780

De toestellen die gehuurd worden zullen natuurlijk moeten terugkeren naar Baisy-Thy op dezelfde dag maar de eigenaren kunnen beslissen of ze willen overnachten of niet. Ikzelf blijf tot Zondag in mijn tentje.

En hieronder kun je reeds je menu uitkiezen. Ik zie daaronder rechts iets héel goed na de vlucht!! mmmmm   Irisch Coffie !!!! Ons Brigitteke moest het weten!!!

En 3 bollen crème glace voor 1,5€ !! Ik vertrek morgen al!! Krijg al goesting!


 

2 Maart 2010

 vroeger was er NAV2000 en de vervanger is  www.navigeo.org.

 Ronald heeft er een korte handleiding van gemaakt om deze navigatiehulp te gebruiken.

Gebruik navigeo

 Bepaal taal ,rechterboven hoek/Ga naar  create a navigation  links boven in balk/Vul in balk new point startplaats  in  in hoofdletters   vb  EBBY/

 Blauwe balk verschijnt    met EBBY  baisy thy/Klik op blauwe balk/Ebby  baisy thy verschijnt  boven new piont /

Vul in balk new point  eerstvolgende  (in hoofdletters )vliegveld in   vb  EBML/Blauwe balk verschijnt    met EBML  maillen/ Klik op blauwe balk/

 Ebby  baisy thy verschijnt  boven new point /Doe zo verder uw route af /

Op “ferme la navigation “ sluit het laatste point met het eerste/Pas ook uw speed aan, in kt of  kph/Vink ook gewenste eenheid distance aan

Route wordt op kaart aangegeven  systeem zelfde als google earth.

 

24 februari 2010

- Hier een goede oefening als je het examen Englisch moet doen. Link doorgegeven door Jacques Dubois.

Je moet op de links VFR luisteren. In het begin is de uitleg in het Frans maar de gesprekken zijn in het Engels;

www.aviation-civile.gouv.fr/html/prospace/exam/examens_pratiques/PRES_1028.htm


23 februari 2010

- Regen, sneeuw, bewolkt en zon....... Alles op éen w.e. Sommige momenten fantastisch om te vliegen en de andere momenten had ik pijn in de armen van teveel turbulentie. Het ene ogenblik was het wolkendek zo laag dat je niet meer kon vliegen en het andere moment zag je de schoorsteen van de centrale van Hoey aan de horizon vanaf Baisy-Thy.

Het terrein was ook zeer nat met de dooi die begonnen was en het weggetje was ultra slecht. Zolang dat het niet opdroogd kan er echter niet aan gewerkt worden.

-Er is een mooie site die NAV2000 kan vervangen. www.navigeo.org. Je kan het instellen in het Engels en in de Franse taal. Ook kun je hier navigaties mee voorbereiden en alle terreinen van Belgie, Frankrijk en omgeving staan er op.

Je moet het eerst wat gewoon worden en er wat mee spelen dan zal het wel lukken.

Ik heb deze week geen fotokes want ik had er geen tijd voor.

- Willy heeft een goeie site doorgegeven waar je eens een kijkje op kunt nemen  www.fabulous-pendulous.com


17 Februari 2010

- Hier een mooie tabel over de bevriezing van de carburateur ingezonden door Thierry Conil.

15 Februari 2010

- Zaterdag 13 Februari was er de opfrissingsles navigatie  gegeven door Jacques Dubois die dat volgens mij zeer goed voorbereid heeft. De nieuwe beamer werkte ook perfect en is een mooie aanwinst voor Baisy-Thy.

Ik heb wat navraag gedaan onder de deelnemers en ze waren allemaal positief over de opgenomen kennis . Er waren verscheidene punten die we ofwel vergeten waren ofwel zelfs soms niet wisten. Deze lessen hebben zeker hun nut en er zullen er nog komen.

Didier stelde voor om een speciale les te geven over GPS en de radioherhaling praktijk komt er ook aan! We houden jullie op de hoogte.

- Ondertussen ben ik de navigatie naar Verdun aan het regelen en het zal waarschijnlijk op zaterdag 1 Mei zijn.

Een bevestiging komt er later nog want er moet nog het éen en ander onderzocht worden.  Degenen die een toestel huren zullen wel dezelfde dag terug moeten en de eigenaren kunnen overnachten daar en op Zondag terugkomen.

-En voor de rest van het w.e. was het bar koud maar er werd wel zeer veel dpm gevlogen. De heren Coddens hadden zeer goed hun best gedaan deze week want op mijn dpm was de oude motor omgeruild voor een nieuwe en bij Ronald was alles goed gereviseerd, zowel motor als vleugel.

Dus op Vrijdag stond er bij mij een uurtje roderen op het programma. Amaai moeke !!! het was kouuuud!!!

De motor draaide als een horloge maar op Zaterdag had ik toch problemen met bevriezing van de carburateur. Ik moest de motor verschillende keren op toeren houden want er kwam ijs op de carburator.

Oké, dat zal op Zondag wel beter gaan dacht ik. Wel, niets van dat! Zondag morgen draaide hij heel slecht .

Didier heeft de carburators er af gedaan en.... er lag veel ijs in!! Na alles proper gemaakt  te hebben draaide hij terug perfect.

Zaterdag was ook de eerste keer dat ik bevriezing aan de binnenkant van mijn helm (vizier) had en regelmatig moest het vizier in vlucht  open gedaan worden en moest ik het ijs afkrabben met mijn handschoen. Op vroegere andere dagen was het dikwijls kouder maar had ik dat probleem niet. Dus...vochtigheid...koude enz....(zie point de rosé)

 Hier een uitleg over ICING door instrukteur Jacques Dubois  

Voor wat de "ICING" (Givrage in frans) betreft, kan ik inderdaad meer informaties geven.

Wanneer kun je icing krijgen?

Jij hebt twee voorwaarde nodig:

- zichtbare vochtigheid en lage temperatuur (tussen -10 en + 5°C). 

Die twee voorwaarde zijn momenteel aanwezig om icing te vormen op de aanvalsboord van de vleugel en ook in de carburator van de motoren.

 Als je buiten kijkt, zie je dat de vochtigheid inderdaad zeer groot is. Dus, je moet zeer voorzichtig blijven tijdens de vluchten. 

 Wat brengt icing tijdens de vlucht?

- Kwa aerodynamica: Een laag ijs vormt zich op de aanvalsboord van de vleuge die het profiel omvormt van de aanvalsboord. Die laag ijs wordt dikker en dikker en weegt zwaar (dus extra gewicht) en minder vermogen (door het grotere gewicht van de vleugel).

- kwa motor: De combinatie van lage T° en groot vochtigheid, vermindert de brandstof lijnen in de carburator door het maken van ijs op de randen van die leidingen. De breedte van die leidingen vol met ijs laat minder brandstof naar de carburator lopen en maakt dat je motor begint te "hoesten" en minder vermogen heeft. Het gevaar is ook dat in de carburator, de "papillon" wordt bevroren en hij kan niet meer bewegen.

 Icing is dus LEVENSGEVAAR voor piloten!

 Ik hoop dat mij uitleg goed begrijpbaar is.

 Mvg

Jacques Dubois

-Vanaf Donderdag geeft de meteo wat warmer weer. Nu hopen op nog droog ook met weinig wind ! (ik vraag ineens véel hé)

- Wel, ze zeggen dat de aarde opwarmt.....maar volgens mij is ze aan het bevriezen!!!!!!!!


9 Februari 2010

- Hier het traject van de ronde van Belgie 2010. Het is een heel stuk in Frankrijk en het lijkt me een mooie route.

RONDE VAN BELGIE

13 - 14 - 15 & 16 MEI 2010

PROGRAMMA

13/05/10 09 h 00 - Samenkomst Club House van Baisy-Thy

09 h 30 - Ontbijt

11 h 00 - Vertrek naar LAON (LFAF)

13 h 30 - Middageten in het Club House van Laon

15 h 00 - Vertrek naar SEZANNE (LFFZ)

17 h 00 - Vertrek met autocar naar CONGY

(Bezoek van de wijnkelders)

20 h 00 - AVONDETEN IN DE KELDERS VAN BRETON

-- h -- - Overnachting: slaapgelegenheid in de wijnkelders

14/05/10 07 h 00 - Ontbijt

08 h 00 - Vertrek met autocar naar het vliegplein

09 h 30 - Vertrek naar MONTDIDIER (LFAR)

12 h 30 - Vertrek naar ABBEVILLE (LFOI)

14 h 00 - Middageten in Restaurant Europe (vliegplein)

16 h 00 - Vertrek naar SAINT OMER (LFQN)

20 h 00 - Avondeten

-- h -- - CAMPING

15/05/10 7 h 00 - Ontbijt

8 h 30 - Vertrek naar MOORSELE (EBMO)

11 h 00 - Vertrek naar HOEVENEN (EBHN)

13 h 00 - Middageten in het restaurant van het vliegplein

15 h 00 - Vertrek naar HASSELT (EBZH)

17 h 00 - Vertrek naar BULLINGEN (EBBN)

20 h 00 - AVONDETEN + BEGIN VAN HET FEEST

16/05/10 EINDE VAN DE RONDE VAN BELGIE 2010

Het tijdsschema is berekend op basis van een kruissnelheid van 70 km/h.

OPGELET : Het inschrijvingsgeld bedraagt 165.00 euros p/p.

Te storten op de rekening van de Federatie Nº 751-0040628-25

Contact : José Martins - GSM 0475 33 33 11


8 Februari 2010

- Zaterdag een prachtige vliegdag en dus héel veel volk in Baisy-Thy. Alle hens werden aan dek geroepen en er was een zeer goede sfeer. Zaterdagmorgen werd ook de eerste les van opfrissing navigatie gegeven en het was druk bezocht. Er waren enkele dingen die zelfs de oude rotten in het vak niet wisten. Dus toch altijd interessant om deze lessen te volgen. Volgende week voor de Nederlandstaligen.

De Bionix is ook getest door verschillende enthousiaste piloten. Het is echt een revolutie. Zowel traag als vlug, hij vliegt zoals een speer!

Walter was Ronny aan het troosten want hij was zonder DPM en Pataganie in houding.

- Na de lessen opfrissing navigatie komen er opfrissingen van de praktijk radio. en de volgende navigatie is naar Verdun ( frankrijk).

De datums zullen later nog medegedeeld worden.

- een mooie nieuwe link is   www.trikepilot.com.


4 Februari 2010

- Gelieve Uw vliegkaart mee te brengen naar de les van navigatie !!

- En, indien U een geheugenstick of draagbare harddisk heeft mag U die ook meebrengen.

- Er is ook een nieuw koopje op de "te koop" pagina


31 Januari 2010

-Eindelijk nog eens een zaterdag en zondag met helder goed vliegweer.

Veel bezoekers op het vliegveld en er werd veel gevlogen. En ik was aan het watertanden omdat ik niet mocht vliegen want ik zat met een serieuze bronchitis. Volgende week zal deze achterstand wel bijgewerkt worden!!!

Ondertussen enkele keren de nieuwe Bionix gaan bewonderen in de hangar.

De nieuwe beamer staat nu geplaatst in het leslokaal en het ziet er dus allemaal pikkobello uit voor de aanstaande lessen navigatie op 6 en 13 februari.

 

24 Januari 2010

- Een nieuwe link op de link pagina  www.sportvlieger.be met goede info.

 Het autosalon is voorbij. De familie Coddens en Christiaen Hocké kunnen zeker zeggen dat ze hun best hebben gedaan om een zeer mooie stand op te zetten. Zeer veel geinteresseerde mensen in onze vliegsport.

De Vrijdag avond waren de piloten van Baisy-Thy uitgenodigd op de stand voor een versnapering en zeer goede hapjes. Het was voortreffelijk georganiseerd en onze dank daarvoor.

Op Zaterdag was ik op de basis en er kon goed gevlogen worden maar op Zondag was het weer prijs! Slecht zicht, lage bewolking en sneeuw. Dus gedaan met de pret en opweg naar huis om enkele fotos op de website te zetten.

- éen van de volgende weken ga ik met JP mee naar Verdun . We gaan daar eens informeren om de volgende gezamelijke navigatie op punt te zetten . Het zal ergens in de lente zijn, zowel voor DPMs als 3 ASSERS.

Hier volgen enkele fotos van Vrijdag avond op het autosalon.

 

18 Januari 2010

- Het autosalon is goed op gang gekomen en er zijn reeds vele bezoekers geweest op de ULM stand van Baisy-Thy.

 De meeste geinteresseerden zijn verwonderd dat het ULM vliegen toch betaalbaar is en dat je reeds een startpakket kunt verkrijgen vanaf 1100 a 1300 €. Ik ben er zeker van dat daar weer vele nieuwe kandidaten uit voort komen.

Denk er aan dat  Vrijdag avond de avond is van de piloten van Baisy-Thy. Het salon is dan open tot 22h.

Luc Van Neerom heeft zeer veel mooie fotos genomen van het salon en die staan op de site van de federatie.

- Voor de opfrissingslessen van Navigatie op Zaterdag 6 Februari (franstaligen) en op Zaterdag 13 Februari(Nederlandstaligen) zijn er nog plaatsen vrij.De lessen zijn van 9h tot 12h. Het inschrijvingsgeld van 20 € kun je bij aankomst op de lessen betalen. Je verkrijgt dan een powerpointpresentatie cd mee die heel de les omvat. Inschrijvingen langs   gerard@ebby.be.

-Walter(Tweety) heeft een mooie link doorgegeven van een gratis Aviation magazine. Je kunt daar ook langs Google maps de notams van Engeland bekijken. Ik weet nog niet dat dat ook werkt voor Belgie/Frankrijk enz.. ik ben er nog op zoek.

Hier is de link  http://www.av8magazine.com/

 

14 Januari 2010

De nieuwe website van  www.ulm.be is online .

12 januari 2010

- En hier weer wat geheimen van de Bionix vleugel op het salon in opbouw van onze reporter Ronald ter plaatse.

Ook van de R44 en het bijna totaal zicht op de stand. Ze maken er werk van !!!

 

12 Januari 2010

- De werken in het autosalon zijn reeds volop aan de gang . Verscheidene toestellen staan reeds ter plaatse . Wegens de grote koude omdat de poorten met de opbouw open staan droeg Mathieu een mooie pruik. Echt sexy hoor !!!!

Maar...ik heb toch liever Miss Belgie in de stand hoor !

De fotos zijn van Ronny die er reeds een dag heeft geholpen.

Hier zie je op de 2° foto de luchtgaten tegen de turbulentie en op de 1° foto de winglets in carbon van de revolutionaire Bionix vleugel.

 

 


9 Januari 2010

- De bijdrage voor de opfrissing les Navigatie op 6 en 13 Februari zijn 20 € per persoon. Te betalen bij het begin van deze lessen.

Er is nu een nieuwe professionele beamer aangekocht met scherm en iedereen krijgt ook een cd met powerpointpresentatie.

Inschrijvingen zijn nog steeds mogelijk op mijn mailadres  gerard@ebby.be. Er zijn telkens 36 zitplaatsen in het nieuwe leslokaal.


6 Januari 2010

- Christoph en Didier hebben de nieuwe Tanarg BIONIX gaan ophalen in Frankrijk bij Air-Creation.

Ze hebben er beiden een testvlucht mee gedaan en zijn laaiend enthousiast. Tegen zeer hoge snelheid of lage , hij is steeds wendbaar en soepel zoals geen andere ervoor. Het is echt een revolutie die vleugel.

We kunnen hem bewonderen op het autosalon . Klik op de volgende link voor verdere technische informatie.http://www.aircreation.fr/LinkClick.aspx?fileticket=VLQBF9TW3rc%3d&tabid=1&language=fr

                                                                                                   

 

 4 Januari 2010

- NAV2000 is gestopt!!!  Vele ulm piloten gebruikten voor hun navigaties , weerberichten en opzoekingen deze fantastische site. Spijtig voor ons dat die nu gestopt is want het was een geweldige hulp voor ons. We zullen andere middelen moeten zoeken voor onze opzoekingen.

Voor de vliegvelden van Frankrijk kun je op www.ebby.be terecht . Op de openingssite rechts bevindt zich een link: AIP France. Eens die link geopend is zie je daar een vakje met alle vliegvelden van Frankrijk met de kaarten en alles er op en aan. Ook de notams kun je er van opvragen.

De ULM velden staan er echter niet op. Ik zal wat navragen hoe we dat kunnen vinden. Een boek met alle ULM velden bestaat er wel maar langs het internet??? dat weet ik nog niet. Ik hou jullie op de hoogte zogauw ik iets gevonden heb.


-Een mooie link doorgegeven door Ronald: 64 webcams door heel Belgie. Er zijn er ook van alle vliegvelden van Europa(waaronder Baisy-Thy).Op die website staan ook alle metars en tafs+ alle weerberichten+ nog vele info over vliegen. http://users.fulladsl.be/spb4195/webcams.htm

- Op Zondag was ik er niet wegens een defecte auto.De vitessenstang was kapot en ik had al wat rond gereden alleen in 3°versnelling maar dat marcheerd toch niet goed. Dus thuis gebleven en heel triestig naar de mooie blauwe hemel gekeken langs de koepel van de living.

-Michel Mortiaux was wel komen vliegen en kon zich uitleven. Anne Marie was ook van de partij.

- De laatste foto is van Jan Vanhoef in de dpm.

2 Januari 2010

-Achtereen is het autosalon en Baisy-Thy is daar zeer goed vertegenwoordigd  in Paleis 11 met verscheidene toestellen.

 Iedereen die een handje wil toesteken op dit salon is graag welkom. Zowel voor de op en afbouw als op de stand zelf.Als je kandidaat bent, bel Christoph even op nr 0477723201. Hij verzorgd de planning daar.

- Op Zaterdag 2 Januari ben ik even naar de basis geweest . Het was bar koud en het wolkendek was maar 900 ft hoog maar het zicht was goed.

Toch waren er 2 gekken die in dit koude weer gevlogen hebben met de dpm. De Ronny en ik. En...we hebben ons goed geamuseerd.

Tintin kwam ook op bezoek met zijn R44 en Guido van St Truiden met zijn Polaris.


- Frank De Winne in zijn ruimtestation op missie.

- De inschrijvingen voor de opfrissing NAVIGATIE kunnen  worden gemaakt langs gerard@ebby.be

- De datum is op Zaterdag 6 Februari 2010 van 9 h tot 12h voor de Franstaligen en op 13 Februari voor de Nederlandstaligen.

- De lessen omvatten de gewone opfrissing van de navigatiekaarten, de D, P en R zones met speciale aandacht voor de lowfly zones .

- Uitleg van waar men moet op letten met overvluchten in Frankrijk, Nederland en Duitsland.

- Lesgever is instrukteur Jacques Dubois

         22 December 2009           

- Hier 8 mooie sneeuwfotos van Walter Van Belle van in het w.e.en vanuit zijn FK9.

- Chateau Haut Itre/Chateau du lac de Genval/Chateau le Braine le Chateau/Chateau de bois Seineur Isaac.

-Kasteel De Jonghe-Arw/take off/Prison d!Ittre/Kasteel Gaasbeek

 


             20 December 2009                   

- Echte witte Kerstdagen in Baisy-Thy. Op Vrijdag een mooi wit sneeuwtapijt op en rond het vliegveld. Om te vliegen was het echt super!! Ik had een vlucht gedaan naar het meer van Genval, de kasteeltjes daar in een witte jas, Villers, de Leeuw ,Argenteuil en dan terug zoeken naar EBBY. Waar is die runway??want alles was wit.Maar,ik heb er echt van genoten.

Op Zaterdag een schitterende mooie zon met een ijzige vrieskou en de problemen begonnen. éen op twee dpms startten niet en mijn bakske draaide goed maar met het opstijgen viel het vermogen weg. 2 maal geprobeerd en dan maar terug op stal gezet waar hij wat kon ontdooien. Waarschijnlijk de aanvoerleidingen van de benzine die te hard bevroren waren en op die plaats trekt die leiding dan lucht. Een andere dpm was dan weer niet te starten, de kamionette waar men benzine wou mee gaan halen startte ook niet en de helicopter gaf ook de geest in het starten, en mijn auto viel in pan aan het benzinestation op de N5. De startbooster van Didier heeft goed dienst gedaan. Ocharme, Didier werd overal gevraagd om te helpen en ik denk dat die s'avonds een zeer goed dutje zal doen omdat die bekaf was. De DPM van Ronald kon na énige aarzeling toch op gang komen en die heeft een tochtje naar Rocheford en Maillin gedaan waar ze hem een beetje gek verklaarden om met dit vriesweer te vliegen. S'nachts was ik daar in de caravan en het vroor -15°.

Ik denk dat het eindelijk eens een witte Kerst word.

Deze 2 fotos zijn van Ronald.

Op Kerst en Nieuwjaarsdag is het vliegveld gesloten maar op alle andere dagen is het open als de weersomstandigheden het toelaten natuurlijk.


 

     14 December 2009. 

- Philippe heeft nog verlichting bij gezet in de nieuwe hangar en onze bar ziet er tegenwoordig heel fraai uit. De nieuwe barzits zijn ook besteld en er komt nog een lcd tv en beamer voor het leslokaal; de heren Coddens zijn ons aan het verwennen.

De nieuwe MCR van Claude Petré en een zicht op de cockpit

-Zijn eerste MCR staat nu te koop in uitstekende staat met Rotax 912 motor.

 

- Zaterdag was de navigatie naar Kiewit gepland en we hadden weer geluk. Na éen maand zeer slecht weer konden we weer op stap.

- Op de volgende foto zie je het weerbericht.(koud)

 

Een goede vroege briefing en stipt om 10h vertrok ik naar Kiewit met de dpm en Michèle als passagier. we waren met een 20tal toestellen in het totaal.Op 1000 ft QNH was er reeds lage bewolking en ik besloot om terug te keren en eventjes af te wachten op betere resultaten. Na een half uurtje vertrokken nu de 3 assers naar Kiewit en vlak daarna de dpms. De zichtbaarheid was nu redelijk en op de radio konden we het relaas van de 3 assers horen . Af en toe een klein beetje regen maar dat deerde ons niet. De pret was er ! Voor Hasselt waren er wel wat problemen met carburatorfriesing met 3 dpms waaronder de mijne. De motors begonnen af en toe wat te pruttelen . Door de lage bewolking en de vrieskoude was het point de rosé heel slecht. We waren goed aan het kijken dat we plaats hadden voor desnoods een noodlanding te doen maar uiteindelijk kwam toch Kiewit in zicht en we zijn veilig geland en de passagiers waren in reuze vorm want ze konden zich opwarmen. (Er is een zeer goede memo van de federatie op hun site waar je alle uitleg vind over carburatorfriesing enz...)

- Juist na aankomst vertrokken de 3 assers naar st truiden. Marc Ravier is dan met Jacques de opbouw van de skipiste in Blanden gaan fotograferen en de dpms zijn dan nog in Avernas geland.

Zeker een prettige dag en dat gaan we nog doen!

Er zijn zeer veel mooie fotos te bezichtigen op de site van Luc Vanneerom   van deze trip.     http://www.luckyflyer.be  

De volgende keer een navigatie naar Frankrijk.

Je kun je ook inschrijven voor de les navigatie op 6 en 13 Februari


 

 

       9 December 2009      

- De terreincommandant van Kiewit bevestigd dat de piste nog in zeer goede staat is. Wij hebben op het ogenblik groen licht gekregen om Zaterdag te komen.Natuurlijk tel ik nog een half uurtje voor vertrek.

Er zijn 22 inschrijvingen van toestellen.

Zaterdag is er maar een kleine kans op regen en wanneer er geen mist is dan zijn we opweg naar Kiewit.

Gelieve iedereen aanwezig te zijn op de briefing van 8h30.

En... de volgende navigatie binnen enkele maanden is naar Charleville Mezières of Maubeuge in Frankrijk !!


- 7 December

- Weer een zondvloed van regen en wind dit w.e. Dus niet veel te vertellen.

- De datum voor de opfrissing navigatie is iets veranderd en zal plaats vinden op 6 Februari voor de Franstaligen en op 13 Februari voor de Nederlandstaligen. De beide lessen worden gegeven door Jacques Dubois.

- Misschien een kleine kans dat het beter weer wordt in het w.e. Ik zal in het midden van de week de terreincommandant van Kiewit contacteren voor de navigatie van Zaterdag. De deelnemers krijgen dan Donderdag een mailtje van mij.


- In het w.e. van 29 November was er eens niets te zien op Baisy-Thy. Véel te veel wind en veel te nat! Dus werden de karweitjes gedaan op de basis. De tafeltjes van het nieuwe leslokaal staan ineen en zijn geplaatst. Jan Van Hoef was dan de AIP aan het bijvullen en sorteren. Volgende week gaat het precies toch wat beter met de weersvoorspelling en dus hebben we hoop voor de volgende navigatie op 12 December naar Kiewit.Verder nog een fotoke van de nieuwe electrische poort.

 

- Hier zijn de evementen van volgend jaar die ik reeds gevonden heb. Dus Kalender 2010 


17-01 --- 25-01-2010 Belgie                  Autosalon met zeer grote stand ULM
08-04 --- 11-04-2010 Duitsland            Aero Friedrichshafen 2010 Trade exhibition
04-09 --- 05-09-2010 Groot-Brittanië  Duxford 2010 The Battle of Britain Air show
30-05 --- 30-05-2010 Nederland          Volkel in de wolken (nl) 2010

19-06 ---            2010 Belgie                 Brasschaat   Fly-in
26-06 --- 27-06-2010 Luxemburg        Luxembourg AIR Show 2010 (bittburg-germany)
25-07 --- 25-07-2010 België                  Sanicole airshow 2010 Hechtel Belgium
31-07 --- 31-07-2010 Nederland          Texel airshow 2010 (Netherlands

   


23 November 2009

- Er is een Garmin 495 te koop Zie op de "Te Koop" pagina 

22 November 2009

- De hangar van de DPMs heeft nu een mooie en gemakkelijke electrische poort. Vroeger als het gevroren had was het dikwijls hard labeur om de oude poort open te krijgen. De rails zaten dan vol ijs. De DPMmers danken de Heren Coddens voor deze mooie Sinterklaascadeau.

- Op 17/11/2009 is Vannick Didier gelost op FK9. Hij was natuurlijk heel blij daarmee.

- Er zijn reeds 20 deelnemers voor de navigatie naar Kiewit op Zaterdag 12 December.

- Zaterdag was het zeer mooi vliegweer en het was weer druk in het circuit van Baisy-Thy.  Iedereen was klaar voor een klein tripje . De éen wat meer aangekleed dan de andere.

- Even een opfrissertje voor iedere piloot van Baisy-Thy en de bezoekende piloten. Er zijn verscheidene toestellen die dit w.e. over de omliggende dorpen hebben gevlogen. A.U.b. doe dat niet want er zijn vele problemen op andere vliegvelden met de vergunningen. Baisy-Thy bestaat reeds 25 jaar en we willen de verstandhouding met onze buren steeds zeer goed houden.

17 November 2009  

- Op 12 December is er een navigatie naar Kiewit (Hasselt) voor 3 assers en dpms

- Vertrek om 10h en Briefing om 8h45'  in de bar van Baisy-Thy.

- inschrijvingen bij gerard@ebby.be

- De route is : - 2km West van Liernu

                        - Avernas

                        - oost van Hasselt

                        - Kiewit EBZH

Klik Hier voor de kaart   kaart nav.  

- De terugvlucht is niet gezamelijk maar mag in groepen of alleen.

- In Kiewit is een gezellige bar en men kan daar iets eten voor dat je terug vertrekt. Er is Stoofvlees fritjes, goulasch, spagetti enz...


11 November 2009

-Hier zijn de fotos van de Paellaavond in Baisy-Thy    klik hier

-Woensdag zijn de 4 musketiers weer eens op een navke vertrokken. Het zicht was niet al te fameus maar het was toch te doen en de meteo beloofde beter. Opweg met Ronald, Joel, Walter en ikke. In Liernu aangekomen was alles dicht en er was geen kat te bespeuren. We waren op zoek om iets te eten en daarom besloten we naar Maillen te vertrekken. Aan de Maas aangekomen konden we boven het lichte wolkendek vliegen maar we konden nog goed de grond aanschouwen. 1 km voor Maillen was het echter prijs en het was te gevaarlijk om daar te landen. Weer niks om te eten en dus terug opweg richting huis . Joel was de rapste en vloog eventjes door naar Buzet om te zien dat het restaurant daar open was. Weer noppens !! en dus terug naar Baisy-thy waar het in het circuit héel druk was. Het was het enigste vliegveld waar veel beweging was en dus konden we eindelijk onze magen vullen met het vertrouwde broodje a la Marie-Therese. Geen grote nav maar wel een plezante.

- De ULM komt op het Autosalon 2010 in paleis 11 van 13 tot 24 Januari 2010.

- Louis Yvon Schmitz, zelf piloot en houder van verscheidene wereldrecords heeft het klaargespeeld om de ULM in beeld te krijgen op het grote autosalon in Brussel in paleis 11 samen met Brussels Aviation.


10 November 2009

Guy Dom is gelost op MCR en geniet met volle teugen . Een dikke proficiat Guy !

- Op Dinsdag morgen is de nieuwe automatische poort gearriveerd voor in de hangar van de DPMs. Dit is een zeer mooie verbetering want dikwijls in de winter bevroren de rails van de oude poort en was het een heel corvee om die te openen.

Vanaf Donderdag kun je vele fotos inzien van de Paellaavond op onze basis. Hier volgt er al éentje.

 

 

2 November 2009

- Op Dinsdagavond zijn de theorielessen met Jan Vanhoef . De nieuwe tafeltjes voor in het nieuwe leslokaal zijn aangekomen maar ze moeten nog gemonteerd worden.

aandag komen er nog meer fotos van dit gezellig feestje .